Gå til innhold

Test: Guitar Hero vs Rock Band (singleplayer)


Anbefalte innlegg

Har vi to like produkter vil folk garantert begynne å krangle om hva som er det beste. Xbox eller Playstation? Fifa eller Pro Evolution Soccer? Quake 3 eller Unreal Tournament? Jordbær eller bringebær? Det er ikke grenser for hva folk finner på å bruke tid på. For noen år siden fikk vi et musikkspill kalt Guitar Hero der vi holdt en plastgitar og spilte musikk, og når det fikk en konkurrent i Rock Band begynte selvsagt samme tullet om igjen. "Guitar Hero er best!" "Rock Band er bedre!" og så videre.

 

Jeg er ikke en type som lar meg overtale til å satse utelukkende på en serie bare fordi folk sier den er best. Guitar Hero har mange trofaste fans, men det har Rock Band også. De konkurrerer om de samme folkene, har en del av de samme sangene og kan til en viss grad bruke de samme instrumentene. Jeg får ikke aktivert Star Power / Overdrive i GH: Greatest Hits med Rock Band trommene (kanskje fordi jeg ikke aner hvordan vi gjør det), men ellers fungerer de helt fint. Jeg var en fan av Guitar Hero helt siden nr to kom, siden det var det første som kom til xbox. Lenge lot jeg Rock Band stå i skyggen uten å interessere meg noe særlig for det, mest fordi jeg ikke ville bruke mange penger på enda flere instrumenter. Men for noen dager siden kjøpte jeg Rock Band 2 og Rock Band: Instrument Edition for en billig penge og satte meg ned for å ha det litt moro. Resultatet ble denne testen. Hva er best av Guitar Hero og Rock Band?

 

Først og fremst tester jeg selve serien. Nå har jeg dessverre kun Rock Band 2, og ikke Rock Band 1, Rock Band: Beatles, Rock Band: Track Pack AC/DC, Lego Rock Band og alt det der. Derimot har jeg alt av Guitar Hero fra nr 2, unntatt GH: Aerosmith. På den annen side er det så lite forskjell mellom de individuelle spillene at det ikke gjør noe.

 

I Guitar Hero velger du først karriere og så hvem du vil spille med. Her kan du velge mellom mange ferdige folk eller lage din egen som du føler for det. Når du har laget en fyr må du velge ham før du får spille, men det gjør det raskt å lage flere om du vil. I de nyere GH kan det være morsomt siden du kan bruke dem i bandet ditt, i stedet for å ha et ferdig band som i de tidligere.

 

Rock Band gjør det litt annerledes og ganske kronglete. Her må du først velge hvem du vil spille med som i GH, men du har ingen ferdige folk å leke med om du har det travelt. Men når du først har laget en fyr og startet må du gå manuelt helt tilbake til menyen hvor du velger folk for å lage en ny. For å gjøre det ekstra komplisert må du deretter først velge "hovedpersonen" du vil spille med, og så legge til karakteren du vil ha som bandmedlem manuelt. Ulikt GH er det en ganske tungvindt prosess der du må velge bandmedlemmet som erstatter for et instrument, og gjerne som et fullverdig medlem av bandet. Som om ikke det er nok tjener de penger individuelt, så et bandmedlem kan ha flere tusen spenn, mens de andre har en hundrelapp hver. Klær og instrumenter følger også karakteren, ikke bandet. Vil du ha et utvalg av klær og instrumenter til alle må du nok sitte en stund og spille med hver enkelt person. Om du lar trommisen spille gitar vil som regel en ny person overta trommene, og vips har du ikke lengre bandet du slet med å lage. Tungvindt som faen, men samme det.

 

Når du først har kommet inn i spillet ser vi en liten forandring. I de tidligere GH-spillene fikk du en liste over fem sanger, og du måtte spille fire av dem for å komme videre på Medium. På Hard og Expert måtte du spille alle fem. I de senere er det erstattet med antall stjerner du trenger for å komme videre, noe som gjør at du kan hoppe over kjedelige sanger og bare spille de du liker.

Rock Band gjør det enda bedre. Du har noen faste sanger du kan spille enkeltvis, men i tillegg har du en liten konsert med tre, fire faste sanger på rad. Det morsomme er at du også har en konsert hvor du får velge sanger selv, og du får velge blandt alle du har åpnet - inkludert sanger du har lastet ned. Liker du ikke sangene? Kjøp flere. :)

 

Når det gjelder sanger kan vi diskutere utvalget hele natten, men egentlig er det fint lite å si her. Guitar Hero har et bra utvalg, men det er svært begrenset. Rock Band har noen av de samme sangene som Guitar Hero, men i tillegg har det flere hundre sanger tilgjengelig for nedlasting for en billig penge. Det gjør at låtvalget ikke kan diskuteres. Rock Band har ganske enkelt et langt bedre utvalg, og dermed også langt bedre låter. Riktignok må du betale en liten penge for favorittene dine, men det er ikke nøye. Har du brukt over tusen spenn på spill og instrumenter har du råd til å bruke tre, fire hundre for å få en drøss av favorittsangene dine. Jeg betale litt over fire hundre spenn og lastet ned hele Chinese Democrazy albumet til Guns N' Roses, en hel haug sanger fra Iron Maiden, tre av Metallica og noen enkeltsanger, og ennå har jeg råd til flere. Nye sanger kommer hver uke, så finner du ikke noe du liker (og det skal godt gjøres!) kan du vente en uke eller to og se igjen.

 

Jeg har ikke fått prøvd trommene til Guitar Hero, så å sammenligne dem er ikke mulig, dessverre. Men jeg kan sammenligne gitarene. Gitarene til Guitar Hero gjør jobben sin, men jeg fikk store problemer med å få gitaren til GH3 til å fungere. Jeg har gitaren til World Tour kun til Wii, men den fungerer helt fint og ble raskt en favoritt. Dessverre har jeg bare World Tour og GH3 til Wii, mens jeg har alt unntatt Aerosmith og GH3 til xboks (inkludert World Tour). På xboksen er det gitaren til GH2 som gjelder. Den begynner å dra på årene, men den har ennå til gode å svikte meg. Det eneste problemet er at den er litt for lett og knappene for små, pluss strummeren bråker litt.

 

Gitaren til Rock Band er mye mer solid, men den er heller ikke perfekt. Den er meget solid, og strummeren lager ikke noe særlig lyd. Dessverre er den litt tung, så det er svært slitsomt å bruke den over lengre tid om jeg kun bruker tommelen som i Guitar Hero. Her må jeg nok pent lære meg å strumme opp og ned med å holde i den. Knappene er mye større, men selv om de fungerer helt fint virker de litt løse og lager en rar klikkelyd når jeg spiller. På den annen side er de jevne på overflaten, så det er lett å la fingrene skli fra den ene knappen til den neste. I Guitar Hero er det også mulig, men det er et lite åpenrom mellom knappene fingrene ramler ned i.

 

Så hva blir dommen? Rock Band eller Guitar Hero? Tja, det er ikke godt å si. Jeg har fulgt Guitar Hero helt siden det andre spillet (tredje om du tar med Rock the 80's), og jeg kommer nok til å fortsette med det med mindre de dropper Guitar Hero og heller satser på Band Hero. Men når det er sagt kommer jeg selvsagt til å følge Rock Band også. Hvilken er best? Samme faen, jeg har begge. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha spilt Rock Band 2 en stund begynner jeg å bli lei av å måtte spille de samme sangene om og om igjen i karrieren, i stedet for å spille de en eller to ganger som i Guitar Hero. Men når det er sagt har vi en Mystery Set List og Make A Set List der man får helt tilfeldige sanger eller kan velge de selv. Disse sangene inkluderer sanger vi har lastet ned, noe jeg setter stor pris på. De påstår å ha over 1000 sanger tilgjengelig for nedlasting over nyåret, så da blir det fint lite repetisjon om man laster ned alle. ;)

 

Om jeg måtte velge en favoritt holder jeg en knapp på Guitar Hero, men det er nok fordi jeg er mest vant til det. GH-gitaren har fra de nyere spillene en slider-bar, noe jeg helt klart foretrekker over de ekstra knappene på RB-gitaren. For all del, knappene er morsomme å bruke, men de sitter for langt ned på halsen og er for små. Det gjør dem vanskelig å nå i en hektisk solo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...