TBJ Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Hei Jeg sitter med en Dell stasjonær PC (modell DCCY) med installert WinXP som nå ikke vil starte. Den gir bluescreen og følgede melding: ---------------------- STOP: C0000218 {Feil i registerfilen} Registret kan ikke laste inn strukturfil: \SystemRoot\System32\Config\SOFTWARE eller loggen eller dennes alternativ. Den er enten skadet, mangler eller ikke mulig å skrive til. Starter dump... osv. ---------------------- Denne kommer uansett om jeg velger siste fungerende konfigurasjoner eller kjører i sikkerhets modus. Når jeg starter opp maskina med XP Cd'en i håp om å komme meg inn i gjenopprettingskonsollen (recovery console), stopper maskina før de valgene kommer. Ny blåskjerm: ---------------------- Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen. Hvis det er føste gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende: Utfør virussjekk på datamaskinen. Fjern alle nylig installerte harddiskstasjoner eller drivere for harddiskstasjoner. Kontroller at harddiskstasjonen er riktig konfigurert og avslutgtet. Kjør CMHDSK /F for å se etter skader på harddiskstasjonen, og start datamaskinen på nytt. Teknisk informasjon: *** STOP: 0x0000007B (0xF78D663C,0xC00000034,0x00000000,0x00000000) ---------------------- Jeg har tatt ut harddisken og kjørt diskkontroll på den. Den gir som følger: ---------------------- Kontrollerer filsystem på E: Filsystemtypen er NTFS. En diskkontroll er planlagt. Windows kontrollerer nå disken. Rydder opp forekomstmerker for filen 0xfc21. Rydder opp i mindre inkonsekvenser på stasjonen. Rydder opp i 121 ubrukte indeksoppforinger fra indeks $SII for filen 0x9. Rydder opp i 121 ubrukte indeksoppforinger fra indeks $SDH for filen 0x9. Rydder opp i 121 ubrukte sikkerhetsbeskrivelser. CHKDSK kontrollerer Usn-loggen... Kontroll av Usn-logg er fullfort. CHKDSK kontrollerer fildata (trinn 4 av 5)... Kontroll av fildata er ferdig. CHKDSK kontrollerer ledig plass (trinn 5 av 5)... Ferdig med kontroll av ledig plass. Korreksjoner er blitt utfort på filsystemet. 78059834 kB total diskplass. 26178268 kB i 120947 filer. 45856 kB in 9691 indekser. 0 kB i skadede sektorer. 203510 kB brukes av systemet. 65536 kB opptas av loggfilen. 51632200 kB tilgjengelig på disk. 4096 byte i hver tildelingsenhet. 19514958 totale tildelingsenheter på disken. 12908050 tildelingsenheter tilgjengelig på disken. ---------------------- mmmm Hva gjør jeg? Jeg vil i det lengste unngå en nyinstallasjon av Windows, da jeg har for mye installert på den for øyeblikket. Noen som har noen forslag? Endret 19. november 2009 av TBJ Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Det er vel bare å bruke live linux og en ekstern hdd for å kopiere filene du har på hdd. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Det er vel bare å bruke live linux og en ekstern hdd for å kopiere filene du har på hdd. Linux? Hvorfor det? Jeg har ingen problem med å få ut filene. Jeg satt inn harddisken inn i en annen maskin (m/XP) da jeg tok diskkontrollen, så alle filene er allerede kopiert ut. Det jeg ønsker hjelp til, er å fikse den eksisterende Windows installasjonen. Er det mulig? Jeg ønsker ikke å formatere harddisken. Endret 20. november 2009 av TBJ Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Den første feil meldingen, STOP: C0000218 {Feil i registerfilen} skal være ganske lett å fikse etter som du kan koble hard disken til en annen PC. Du finner software register filen i Windows\Repair som du kan kopiere til Windows\system32\config Bare vær obs på at den software filen i Repair mappen normalt ikke har samme størrelse som den software filen i Config mappen fordi Repair\software filen normalt ikke er oppdatert angående installerte programmer etc. Og ta en backup kopi av den orginale software filen i system32\config først. Den siste feil meldingen du får, STOP: 0x0000007B (0xF78D663C,0xC00000034,0x00000000,0x00000000) er normalt relatert til SATA disker i AHCI modus, altså XP finner ikke hard disken din. Regner med at du ikke har forandret noe i BIOS når det gjelder hard disk. Men XP CDen skulle starte opp uansett om den ikke finner SATA hard disken din. Du får den siste feil meldingen hver gang du prøver å starte PCen med XP CDen? Endret 20. november 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Fungerte :-) Takker STOP: 0x0000007B feilen dukket ikke opp igjen etter at jeg fikk fikset den første feilen. Jeg slapp å installere Windows på nytt Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Fungerte :-)Takker STOP: 0x0000007B feilen dukket ikke opp igjen etter at jeg fikk fikset den første feilen. Jeg slapp å installere Windows på nytt Bare hyggelig å hjelpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå