Gå til innhold

moped biten er waste med mindre litt regel endring


Anbefalte innlegg

Norge er ikke på hugget etter å ta de som liker bil eller moped. De vil bare minimere anntall ulykker.

 

Hadde det bare vært deg som utsettes for risiko så kunne jeg vært ening med deg, hvis du velger å utsette deg for risiko fortjener du kosekvensene, det vi ikke kan akseptere er at en eller annen tullig også utsetter andre for risiko og tar med seg en annen i døden på grunn av sin lyst til å kjøre fort på moped.

 

Når du kjører uansvarlig og fort så risikerer du ikke bare å ta live av deg selv, men også andre uskyldige mennesker. De kan være hvem som helst. Skal vi prioitere trim fremfor menneske liv?

 

Jeg er klar over at det er gøy å kjøre fort i både bil og på moped, men det er ikke verdt det. Finnes andre måter å ha det gøy på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det er tryggere å kjøre i 60-80 km/t enn å bli forbikjørt i 45 km/t er bare noe mange ungdommer ønsker skal være sant. Forklaringen ligger ganske enkelt i at bevegelsesenergien firedobles for en dobling i hastighet, og du vil ganske enkelt være ekstremt utsatt hvis du krasjer i 70km/t (som er ganske sannsynlig da mopedister er uerfarne). Da er det faktisk tryggere å bli forbikjørt av en bil i 45 km/t, selv om det kan virke skremmende. Å krasje i ~45km/t er faktisk også mye mer overlevbart enn i 60-80km/t. Statistikken taler meg ikke akkurat imot heller.

 

Og ja, man kommer ganske greit fram i 45km/t også. I byområder går det veldig bra med maks. fart på 45 km/t. På landet hadde det sikkert vært trygt å kjøre fortere, men igjen så vil mopeden være utsatt i trafikerte områder.

 

Det er også nevnt at de som kjører lovlig ikke har peiling på å skru. Dette er ekstremt generaliserende, og jeg velger å tro at de som kjører lovlig egentlig er de med størst innsikt i trafikken, noe som er mye viktigere enn å kunne skru mopeden sin til å være en selvmords- og drapsmaskin som går i 100km/t.

 

Jeg synes det er riktig av diskusjon.no å ikke bidra til å gjøre Norges veier farligere enn de er. Det er skremmende å se hvor uforsiktig mange ungdommer kjører med mopedene sine, og i trimma tilstand medfører det fryktelig stor fare for andre.

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Uenig. Slik informasjon kan også brukes til trimming av moped til "vanlig" bruk. Alle vil si at det er til banebruk, uten at det er det. Trimming av en moped er en uting, på grunn av årsakene Geir nevner over.

 

Og informasjon fra en 24-episode kan brukes til å torturere naboen din. Nå er det ikke slik at informasjon som kan brukes til å gjøre noe ulovlig nødvendigvis er grunn nok til sensur, all den tid informasjonen kan brukes til fullt lovlige ting.

 

Nå ser jeg ganske prinsipielt på dette her og jeg strekker meg veldig langt etter fri flyt av informasjon. Rent personlig er jeg en nysgjerrig kar som gjerne vil vite alt om hvordan man lager bomber, kan trimme en moped og hvordan psykopatiske regimer begår tortur av sine fanger. Når det er sagt så har jeg ingen planer om å lage bomber, moped eier jeg ikke og å bedrive tortur er jeg lite interessert i. Men filosofi er kjærlighet til kunnskap og informasjon om hvordan man trimmer en moped er kunnskap. Å forby kunnskap, med bakgrunn i at noen kan misbruke den, syntes jeg er en skummel tanke. Det strider mot filosofiens vesen å nekte tilgang til slik informasjon.

 

Dette er forøvrig ikke min avgjørelse å ta. Eller, jeg kan si det er greit utifra dagens retningslinjer og at det skal tolkes deretter. Men jeg syntes dette er en sak for vår ansvarlige redaktør å ta endelig avgjørelse på, målt opp mot vårt redaksjonelle ansvar. Kommer tilbake til denne saken senere :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...