Gå til innhold

moped biten er waste med mindre litt regel endring


Anbefalte innlegg

er waste med moped biten så lenge man ikke kan nevne ordet trim uten at tråden blir stengt

ingen som gidder bruke et forum bit om mopeder så lenge man ikke kan snakke om trim

kan informere om at jeg skal ha vanvittig og finne på før jeg beveger meg inn på diskusjon.no ettersom det er ganske nazi regler, ikke lov og snakke om fildeling heller

hva er meninga?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm fildeling er en ting.. men er det ikke lov å snakke om moped trim her??

Det viste jeg ikke..

Hmm kanskje jeg skal opprette et forum på min hjemmeside om bil, mc og moped trim?

Det er neppe ulovlig å diskutere trimming av motorer..

Feks min bil Volovo S70, som nå er over 10 år gammel, kan jeg trimme som jeg vil uten avgifts endring..

Jada jeg vet at trimming av moped er ulovelig til gate bruk.. men å diskutere tema bare for informasjonens skyld kan vell ikke være forbudt i et ellers så fritt talende land? Ytringsfrihet er ikke det en del av vår kultur??

Feks det er lovlig å selge radio scannere i norge (politi radioer), men det er ikke lov til å lytte på politi kanalene.. helllloooo :)

Det er også lov å selge en brød kniv i alle butikker.. men det er ikke dermed sagt at det skal brukes som drapsvåpen, selv om det dessverre hender...

Slik er det vell å diskutere moped trimming også? det må være lov å snakke om temaet uten at det skal "sensureres"?

Ytringsfrihet, ja takk.. Når våre nye landsmenn kan bygge moskeer og gaule ut sine meninger en tidlig morgen, så kan vell vi nordmenn få lov til å dyrke vår interesse for motor?

Hvorfor er Norge så på hugget etter alle som liker bil, mc, moped og alt annet som er påmontert motorer?? Ve er vell et av verdens strengeste land når det gjelder dette..

 

En kompis av meg bygde for mange år siden en rå Opel Commodore 79 mod om jeg ikke husker helt feil, med Chevrolet motor (V8) med 700 hk.. når han ble tatt så var ikke biltilsynet veldig happy.. men han dro til Tyskland (TUV) og fikk bilen godkjent med glans, fikk masse skryt.. bla hadde bilen bedre bremse egenskaper enn Ferrari F40.. så da den var godkjent hos TUV, så kunne ikke Norge si nei.. så den ble godkjent :)

Nå etter mange andre rå bil bygg, bygger han kanskje verdens heftigste VW Caravelle ,

midtmontert V8, dobble turboer mm.. bremset i benk til 1105 HK.. om den skal godkjennes? Selvfølgelig !!!

hmm sporet litt av her.. men syns nå iallefall at mopeder i Norge er for trege.. rett og slett en fare for trafikken..

I andre land har en moped fartsgrense på 80Km (originalt).. hvorfor skal vi i dette molbo landet strupe ned effekten?

Slik gjelder alt som gjelder motorisert fartøy.. hestekrefter er svindyrt i dette landet.. vi må vell være det eneste landet i verden hvor vi har egen avgift på antall HK? og egen avgift på hvor stort sylinder volum det er på motoren?

Ikke rart vi har verdens eldste bilpark.. Når feks et baksete på en stasjonsvogn koster 200 000,- ekstra i avgifter!! Hmm nå sporet jeg av igjen..

JA til ytringsfrihet om motorsport !!!

Lenke til kommentar

Ytringsfrihet har du i det offentlige rom. Dette er ikke et offentlig rom, men et privateid forum. Du må forholde deg til deres regler. De har valgt å kjøre nulltoleranse for en del ulovligheter, blant annet fildeling og moped-trimming, hvilket jeg for øvrig skjønner jeg meget godt. Det må vi forholde oss til. Hvis det gjør at du ikke bruker forumet, så er det rett og slett en kalkulert risiko eierne har tatt. Noen vil la være å bruke forumet på grunn av slike ting, men det har sine fordeler også. Synd, men sant. De VET at en haug med fjortisser ikke liker at det er tilfellet, men de synes det er en pris som er verdt å betale.

Lenke til kommentar

Var det noe mer du ønsket at verdensherskerne (les: moderatorene) skal gjøre noe med?

Synes du skattesatsene i Norge er for høye?

Synes du renta på lånet ditt er litt høyt?

Synes du vi har for mye restriksjoner på alkohol?

Er klærne dine for trange?

... Klør det i rævva?

Lenke til kommentar
Feks det er lovlig å selge radio scannere i norge (politi radioer), men det er ikke lov til å lytte på politi kanalene.. helllloooo :)

Det har vært lov til å lytte på politiradio lenge. helllloooo :)

he he okey.. jada det har vært lovlig de siste 10 årene.. dret vist litt på leggen der.. :)

Endret av okasin
Lenke til kommentar

Jeg diskuterer gjerne reglene for forumet med dere. Og om vi skal ha denne regelen mot trimmingsdiskusjoner er selvsagt åpent for diskusjon som alt annet her. Jeg er prinsipielt tilhenger av ytringsfrihet, så jeg er ikke vanskelig å be. (Men nå er det heller ikke jeg som bestemmer reglene, bare så det er sagt.)

 

Men som Herr Brun påpeker, dette er et privateid forum og det er i siste instans opp til våre eiere å bestemme hva de ønsker å tillate eller ikke, selvsagt utover det som alt er forbudt i følge norsk lov.

 

Spørsmålet her er ikke enkelt. Det gjelder spesielt diskusjoner der emnet er ikke bare å bryte loven, men potensielt eller reelt skadelig for trådstarter. Skal det være greit å bruke dette forumet til diskusjoner om slikt? Vi vet at trimmede mopeder er klart overrepresentert på skadestatistikkene her i landet. Er det noe vi skal bry oss om? Hva med andre emner, si sprengstoffproduksjon, eller narkotikabruk for eksempel. Jeg kjenner mennesker som har ødelagt seg på sterke stoffer, skal det være saken uvedkommende når vi vurderer hva slags tråder vi vil tillate?

 

Så om dere vil ha endret den regelen så argumenter for det.

 

Men er du misunnelig på naboens BMW, uansett vedkommendes hudfarge, er jeg desverre ikke istand til å hjelpe. Dere må gjerne starte en egen tråd om det under politikk, hvis dere ønsker. Vennligst hold dere til tema her. To innlegg slettes.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
burde da være lov og diskutere trim på moped til banebruk

 

Idielt sett ja, men skal du da kreve at men dokumenterer at man kun skal bruke trimingen på bane? Er det ønskelig at diskusjon.no skal bli en kunskapskilde for de som ønsker å trimme? Det er en grun til at mopeder ikke går fortere enn de gjøre.

Lenke til kommentar

hvorfor ikke bare slette hele moped delen?

skal det i det heletatt være håp for den må det være lov og diskutere trimming, så dere mener det er tryggere og ligge 45 i 80 sone en og holde fartsgrensa?

vil si meg veldig uenig der, har kjørt plombert 2 ganger ut til bt for og på visning, har aldri hatt så mange nesten ulykker som da pågrunn av forbanna bilister som gjør hva som helst for og komme forbi

og til informasjon jeg kjører vanligvis rundt med full trim

Lenke til kommentar
hvorfor ikke bare slette hele moped delen?

skal det i det heletatt være håp for den må det være lov og diskutere trimming, så dere mener det er tryggere og ligge 45 i 80 sone en og holde fartsgrensa?

vil si meg veldig uenig der, har kjørt plombert 2 ganger ut til bt for og på visning, har aldri hatt så mange nesten ulykker som da pågrunn av forbanna bilister som gjør hva som helst for og komme forbi

og til informasjon jeg kjører vanligvis rundt med full trim

Det du sier først er direkte feil. Det blir brukt. Alle er ikke smo deg .

 

 

Og dine erfaringer er verdt nada. Statistikk er de eneste gyldige argumentet i slike saker, og statistikken er uenig med ddeg.

Lenke til kommentar

Jeg innbiller meg at noen totalt overvurderer faren for å bli straffeforfulgt vist noe i gråsonen diskuteres her på forumet. Det er heller ingen vurderingsprosess, trimming av mopeder likestilles med hjelp til selvmord. Det er rart. For all del, de eier det. Hadde funnet på noe faenskap vist jeg var eier selv. :p Det er bare å bite det i seg.

Lenke til kommentar
burde da være lov og diskutere trim på moped til banebruk

Kanskje. Men hvordan håndhever vi den begrensningen på et anonymt forum?

 

Nå har jeg vært i kontakt med motorsportsforbundet om dette, og de var helt klare på at banesykler så godt som uten unntak er sykler som er laget for formålet. Det er ingen som kommer med trimmede mopeder til forbundet og prøver å få dem godkjent til løpskjøring.

 

 

hvorfor ikke bare slette hele moped delen?

Fordi brukere poster der. Hvis de ikke gjør det lenger så trenger vi kanskje ikke kategorien. Men vi har mange andre kategorier som har begrensninger også, uten at det stopper dem. Vi har en tilsvarende tråd her om sensur i humorkategorien. Det er folk som ønsker at vi ikke skal sensurere humor, og det kan vi diskutere. Men faktum er at kategorien er en av de mer populære vi har, selv med disse reglene. Så det er ikke aktuelt å stenge den...

 

skal det i det heletatt være håp for den må det være lov og diskutere trimming, så dere mener det er tryggere og ligge 45 i 80 sone en og holde fartsgrensa?

Nei jeg mener ikke det pr. definisjon er tryggere. Men statistikkene fra Norge (TØI) viser entydig at folk som kjører trimmede sykler havner oftere i ulykker enn de som ikke gjør det. Hvorfor kan være verd en diskusjon. Jg mistenker at ungdom flest ikke har erfaring nok til å takle stor hastighet, rett og slett fordi ting skjer så mye raskere. Den kryssende trikken som du klarer å stoppe for i 30 km/t klarer du kanskje ikke å stoppe for i 60...

 

Jeg har for ordens skyld hatt en bråte sykler, alt fra Vespa Bravo og scooter til 1100-kubikkers racingsykler. Jeg har jobbet i motorsykkelforretning og solgt skrotet, (vi solgte dog ikke trimsett) og jeg har jobbet på sykehus og sett resultatene.

 

Jeg innbiller meg at noen totalt overvurderer faren for å bli straffeforfulgt vist noe i gråsonen diskuteres her på forumet. Det er heller ingen vurderingsprosess, trimming av mopeder likestilles med hjelp til selvmord. Det er rart. For all del, de eier det. Hadde funnet på noe faenskap vist jeg var eier selv. :p Det er bare å bite det i seg.

Selvsagt er det en vurderingsprosess. Å bli straffeforfulgt er vi ikke så redde for, det vil du se i andre kategorier. Om det er hjelp til selvmord får være nettopp en del av vurderingen. Jeg hadde kamerater som døde både i trafikken og av stoff, at han ene gjorde det på sin Gilera 50 i 105 km/t er ingen trøst.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det er neppe ulovlig å diskutere trimming av motorer..

Feks min bil Volovo S70, som nå er over 10 år gammel, kan jeg trimme som jeg vil uten avgifts endring..

 

Bil og sykkel er vesensforskjell når det gjelder trimming. For bil er det ingen rettesnor på maks. HK og volum så lenge de oppfyller gjeldende krav til typegodkjenning.

 

Du kan avgiftsfritt trimme bilen din som er over 10 år så mye du vil, men du må fortsatt få dette godkjent hos Statens Vegvesen. Mange bileiere som har fått seg en overraskelse ved at bilen ikke har blitt godkjent av Statens Vegvesen.

 

For mopeder så er maks tillatt motor størrelse og hastighet definert både i Rådsdirektiv 2002/24/EF og forskrift til veitrafikkloven. Statens Vegvesen har ikke anledning til å godkjenne en trimmet moped som går over de verdiene, selv ikke TUV i tyskland har anledning til det. Da må det i såfall godkjennes som motorsykkel med dertil godkjenningspapirer.

 

Feks det er lovlig å selge radio scannere i norge (politi radioer), men det er ikke lov til å lytte på politi kanalene.. helllloooo :)

 

Det er både fullt lovlig å inneha, bruke og høre på sambandskanalene, dette var det et annet EF direktiv som gjorde det tillatt.

 

Hvorfor er Norge så på hugget etter alle som liker bil, mc, moped og alt annet som er påmontert motorer?? Ve er vell et av verdens strengeste land når det gjelder dette..

 

Nei, andre land er like strenge. Forskjellen ligger i at andre land som tyskland har organiserte instanser som TUV som har mulighet til å teste og prøve det som har blitt godkjent.

 

I andre land har en moped fartsgrense på 80Km (originalt).. hvorfor skal vi i dette molbo landet strupe ned effekten?

Hvilket land er det i så tilfelle?

 

Det er ihvertfall ingen EU eller EØS- land da reglene våres for moped er i samsvar med Rådsdirektiv 2002/24/EF, det er med andre ord EF direktivet som setter grensen for hvor fort en moped kan gå og maks slagvolum.

 

Slik gjelder alt som gjelder motorisert fartøy.. hestekrefter er svindyrt i dette landet.. vi må vell være det eneste landet i verden hvor vi har egen avgift på antall HK? og egen avgift på hvor stort sylinder volum det er på motoren?

Ikke rart vi har verdens eldste bilpark.. Når feks et baksete på en stasjonsvogn koster 200 000,- ekstra i avgifter!!

 

Avgifter på bil har ingenting med denne diskusjonen å gjøre.

 

hvorfor ikke bare slette hele moped delen?

skal det i det heletatt være håp for den må det være lov og diskutere trimming, så dere mener det er tryggere og ligge 45 i 80 sone en og holde fartsgrensa?

vil si meg veldig uenig der, har kjørt plombert 2 ganger ut til bt for og på visning, har aldri hatt så mange nesten ulykker som da pågrunn av forbanna bilister som gjør hva som helst for og komme forbi

og til informasjon jeg kjører vanligvis rundt med full trim

 

Forholdet mellom fart og ulykker er veldokumenterte, jo høyere fart jo større er sjangsen for ulykke. Fossen og Christensen (1992) dokumententerte i en genundersøkelse at det var sammenheng mellom trimming og økt fare for ulykker.

 

Jeg har enda til gode å komme over en rapport som faktisk underbygger det motsatte, nærmeste jeg har kommet er i TØI rapporten 749/2004 hvor det står blant annet:

 

Den påstått gunstige effekten av trimming ved at mopeder får mindre avvikende fart finner vi heller ikke noen klare indikasjoner på i statistikken. Dersom avvikende fart var et problem, skulle en vente at dette ville gi seg utslag i påkjørsler bakfra og andre ulykker med samme kjøreretning. Dersom mopedtrimming skulle være gunstig for å unngå slike problemer, skulle en følgelig vente at andelen slike ulykker ble redusert. Men det finner vi ikke i statistikken. Som nevnt er påkjørsler bakfra og andre ulykker med samme kjøreretning blant de ulykkestypene som har økt mest. Det tyder ikke på noen gunstig effekt av mopedtrimming.

 

Videre står det:

 

Ut fra ulykkesstatistikken er det følgelig vanskelig å konkludere om mopedtrimming har gitt seg utslag i økt risiko eller ikke. Skadetallene gir ingen støtte for verken hypotesen om at dette har ført til bedre trafikksikkerhet eller hypotesen om at det har ført til dårligere sikkerhet.

 

og til slutt konkluderes det med:

 

Fosser og Christensen (1992) fant at mopedtrimming økte ulykkesrisikoen i en undersøkelse av egenrapportert atferd og ulykker blant elever i videregående skole. Det stemmer også med hva en vet om sammenhengen mellom fart og ulykker. Det er derfor all grunn til å anta at trimming vil føre til flere ulykker, og det kan være tilfeldigheter som gjør at dette foreløpig ikke har gitt seg klare utslag i ulykkesstatistikken.

 

Med andre ord så gir ikke ulykke statistikker noen pekepinn om at trimming fører til mindre ulykker, men erfaring og tidligere rapporter understøtter at det er en sammenheng mellom fart og ulykker. Derfor mener man også at økt trimming vil føre til flere ulykker.

Lenke til kommentar
ok, stort sett de som kjører orginalt har 0 peil når det gjelder skruing og hva skal man da med en moped bit når nesten ingen som kan noe er innom?
hva mener du med og kunne skru?

at man klarer bytte lyspære og bremseklosser?

er sikkert noen der ute som kjører orginalt som kan skru litt, men et fåtall

 

Så du tror at de fleste som kjører originalt ikke kan å skru? Dette har absolutt ingen sammenheng. Det er mange som velger å kjøre originalt nettopp fordi de vil kjøre lovlig, selv om de kan å skru.

 

Blir litt for mye "de som kjører originalt er dumme" holdning over innleggene dine.

 

EDIT: nå er det vel ikke nødvendigvis en selvfølgelighet at alle som kjører med trim gjør hele jobben med montering selv heller da.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...