Gå til innhold

Ferskvannsakvarium - trenger noen tips :)


Anbefalte innlegg

Hei.

Er ikke så veldig fersk på dette med akvarium, men trenger ennå endel tips. Har noen spørsmål.

 

1) Hvor mange liter krever en kuhliål? Jeg har 28 L. Blir det mye stress å virrarr dersom det blir for mange fisker i et akvarium?

 

2) Kuhiålene bruker filteret som hule. Liker ikke at de gjemmer seg der fordi de lett kan komme til skade, etv. når jeg må ta ut filteret for å vaske akvariet. Tips? De vil ikke ha kokosnøtt-hula. Vet de er ganske skjenerte.

 

3) Artsbok. Finnes det?

 

4) Hvilken effekt har buede akvarieglass? På mitt akvarium virker det vanskeligere å se fiskene. Sliter faktisk pga. avbuede hjørner.

 

Håper på svar :D

Danke^^

Endret av Sadshit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Kuhlii-ålene er stimfisker så de bør være minst 3. Helst fram 5 og oppover. De bør også helst ha et akvarie på minst 40 liter. Når du snakker om om det blir stressende med for mye fisk i akvariet kommer det helt an på hvilke typer fisk du har, hvor mange og hvor mange liter akvariet er på? En 28 -liters er jo ikke så stort.

 

Jeg hadde problemer med at kuhlii'ene mine stakk seg ned i pumpa der ledningen hadde et hull, dette løste jeg ved å teipe rundt det. Nå har jeg en annen type pumpe der det er såpass smale riller at de kommer seg ikke inn. Det går kanskje an å sette sånn blåfilter rundt slik at de ikke kommer seg inn? Ellers så vet jeg ikke så mye om det.

 

Som en artsbok vil jeg gjerne anbefale denne http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=1594385

Den har jeg selv og det står mye nyttig i den. Ellers så har du denne også, som skal være nokså god. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=146497 Men denne har jeg ingen erfaringer med.

 

Buede glass kan jeg heller ikke svare deg på. I alle fall ikke nå med det første.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Nå begynner det å bli noen uker siden dette innlegget ble skrevet, men.

 

Røtter, skiferhule og masse planter kan være gode gjemmesteder. Har ikke brukt skiferhuler selv, men det er mulig de er så tunge at man må ha isopor i bunnen for at det skal gå bra. Rart om fiskene ikke bruker kokosnøtthulene. Hadde du hatt dem lenge når du skrev dette?

 

Jeg ville egentlig hatt kuhliåler i større akvarium enn 40liter og. Jeg hadde noen i min 90liter, og de kunne være veldig aktive og svømme raskt frem og tilbake. Så ut som om de kunne likt et enda større akvarium. Spesielt siden de er stimfisk. Når jeg hadde hatt mine noen dager, så slo de seg bra til ro. De hadde ingen problemer med å være ute om dagen.

 

Buede hjørner er jeg litt usikker på. Leste på et forum at det kunne være desorienterende for fiskene, lyset ble brutt feil. Men jeg sjekket aldri opp om det var riktig. Personlig syns jeg det er penest med firkantede.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...