jahas Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Har i overkant av ~150 000 som jeg gjerne skulle gjort noe smart med. Har alltid vært edruelig med penger, og har derfor litt kapital på en sparekonto. Dette gir allikevel ikke store avkastingen, og jeg lurer derfor på om dere kan anbefalet meg et sted å plassere pengene? Det er en forutsetting at risikoen er minimal. Endret 18. november 2009 av jj_89 Lenke til kommentar
okasin Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Aksjer er lavt priset nå, så om du ser frem i tid.. så løp å kjøp! men gjør sette deg inn i markedet først Her er det mulighet for å gjøre mye penger.. Om du har tid !! Fond er mye sikrere, og det er gode muligheter for å tjene en virkelig god slant her også.. PS: husk at du må skatte 28% av gevinsten, uansett om du velger fond eller aksjer.. Lenke til kommentar
Ca3 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Di sier "minimal risiko". Jeg tror pengene dine står tryggest der de er. Risikoen ved å ha penger på sparekonto er nettopp minimal risiko. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Du skriver ikke hvor gammel du er, men hvis brukernavnet jj_89 kommer av at du er født i 89, (eller hvis du er under 34 uansett..) er BSU det absolutt beste (gitt at du tjener nok til å få nytte av skattefradraget). Lenke til kommentar
daruu Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Men man får jo "bare" plassert 20 000 på bsu konto i året, så da har han 130 000 til han skulle ha putta inn i noe. Lurer litt på det samme som trådstarter selv Endret 19. november 2009 av daruu Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Vi er i november.. I januar kan han plassere 20k til.. Når han skriver at Det er en forutsetting at risikoen er minimal. er egentlig alt av aksjer og aksjefond utelukket, det som står igjen er rente- og obligasjonsfond og sparekonto/bsu.. Sånn jeg ser det vil det beste være å gradvis fylle opp bsu. Hvis den er full er det vanskeligere å komme med en klar anbefaling.. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Ja det er jo sant, tenkte jeg ikke over. Obligasjonsfond krever vel som regel at du setter inn ett større beløp, eller? Lenke til kommentar
jahas Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Ser at mange snakker varmt om BSU, men jeg suderer og jobber derfor ikke. Skulle jeg allikevel finne meg en jobb vil jeg ikke overstige frikortgrensen, så er ikke interessert, mest pga av at man da binder opp pengene. Er bare så bittert at "sparerente" er så lav for tiden Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Det er det nok fler som er. 2.9% er ikke akkurat bra, under inflasjon faktisk Men skal du opp i avkastning må du ta høyere risiko, tenk deg godt om før du tar den risikoen. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Aksjefond som har prestert over tid, med lav risikoprofil er et annet alternativ. Da er det selvfølgelig vanskelig å velge hvilket, men sjekk morningstar.no for å bli litt klokere. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Siden du ønsker minimal risiko må du ta til takke med lav avkastning. Det er nøye sammenheng mellom forventet avkastning og risiko. Jeg sparer langsiktig og har mesteparten i aksjefond og aksjer. Men jeg er også forberedt på at det i perioder kan gå med tap slik det til de grader gjorde i 2008. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg har mine penger fordelt mellom fond, sparekonto og BSU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå