Gå til innhold

Oppløsning på TV

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg gikk nylig til anskaffelse av en Packbard Bell Imedia 2530 som HTPC, koblet til et TV av typen: Samsung LE 40B535 (40") med full 1080p HD.

PC-en spiller knirkefritt av alt som er av 1080p HD via Media Player Classic Home Cinema og DXVA.

Derimot lurer jeg på hvilke forhold som bestemmer hva slags oppløsning jeg skal ha på TV-et når jeg er koblet til PC-en. Beklager om jeg formulerer meg klønete, dette er et område jeg rent nylig har blitt kjent med, og det er fortsatt mye jeg ikke kan.

Jeg bruker i hvertfall en HDMI kabel 1,3 (?) og TV viste opprinnelig 1200 X 1024 i oppløsning. Men da jeg endret oppløsningen til 1920 X 1080 (full HD, vel?), ble Windows veldig uoversiktelig, og noen av ikonene havnet på utsiden av skjermen. Utenom det, virket det som om alt fungerte... I forhold til å spille av 1080p mkv-filer mener jeg at jeg merket en anelse forbedring i kvalitet med høyere oppløsning i Windows, i tillegg til at hele skjermen ble utnyttet, i motsetning til med opprinnelig oppløsning hvor det var en sort linje over og under skjermen, slik som det ofte er på nedlastet (lovlig :)) materiale.

Hva bør jeg kjøre av oppløsning? Og hva med HZ? Svaret på hva slags HZ jeg bør kjøre ligger kanskje i manualen? Bør ikke TV klare maks oppløsning? Hvorfor får jeg ikke "plass" til hele Windos i maks oppløsning når TV skal klare dette? Er det noe jeg kan stille på i innstillinger for å endre dette? Og er det slik at 1080p filmer vises i samme kvalitet uavhengig av hvilken oppløsning jeg stiller TV inn på når det er koblet til PC-en, eller blir kvaliteten høyere?

Håper dette er forståelig, hvis ikke er det bare å si fra, så skal jeg gjøre et forsøk på å forklare meg bedre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har problemer med 1:1 pixel mapping.

1:1 pixel mapping is a video display technique used in some devices, such as LCD monitors. A monitor that has been set to 1:1 pixel mapping will try to display an input source without scaling it, such that each pixel received is mapped to a single native pixel on the monitor. This will result in a black border around the image (windowboxing) unless the input resolution is higher than or the same as the monitor's native resolution. This technique is helpful if it is desired to stop a video from being stretched or distorted by the monitor.

Se denne tråden for mer informasjon:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=773765

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar
Høres ut som du har problemer med 1:1 pixel mapping.

1:1 pixel mapping is a video display technique used in some devices, such as LCD monitors. A monitor that has been set to 1:1 pixel mapping will try to display an input source without scaling it, such that each pixel received is mapped to a single native pixel on the monitor. This will result in a black border around the image (windowboxing) unless the input resolution is higher than or the same as the monitor's native resolution. This technique is helpful if it is desired to stop a video from being stretched or distorted by the monitor.

Se denne tråden for mer informasjon:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=773765

Takk for svar! Jeg fant faktisk ut hvordan jeg endret på innstillingene. Det var ikke verre enn at skrivebordet var feil dimensjonert. Det er i hvertfall slik jeg oppfattet det. Jeg har lest i manualen o.l, men der står det at TV skal klare 1920X1024 på cirka 60 HZ.

Jeg gikk derfor inn i Nvidia kontrollpanel hvor jeg et sted i menyene fant en mulighet til å endre størrelse på skrivebordet. Nå fungerer det perfekt og jeg kjører kun i 1080p. Eneste som er litt kjipt er det at ikonene blir veldig små. Men så er det stort sett film jeg skal se :)

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...