Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp av folk med peiling.

Jeg aner ikke hva jeg prater om ang kamera men har ei kjæreste som har en kjempe lidenskap til gamle filmbaserte kameraer.

Tenkte derfor å finne et par vintage kameraer på ebay som en fin julegave :)

Lurer derfor på om noen her har et bra tips om hva jeg skal gå for? Noe som det kanskje fortsatt lages film man kan få tak i, istede for bare et rent samleobjekt..

Jeg ser for meg noe i denne duren:

http://cgi.ebay.com/Vintage-Brownie-Hawkey...=item35a4d4f590

http://cgi.ebay.com/Graflex-Speed-Graphic-...=item33577c57f8

Også har jeg sett disse 70 talls kameraene med sveiv som man ser ovenifra og ned i.

Noen som aner hva disse kalles?

Jeg er helt grønn på området og tar alle tips imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei kameraene du har sett på er mellomformat- og storformatkamera (Graflex'en). Desse formata får du ikkje framkalla i kva som helst fotoforretning, så dei kan skapa litt trøbbel for venninna di (dersom ho ikkje også driv med framkalling sjøl). Eit Rollei 35 derimot, er eit nydelig lite kamera som tar 35 mm-film. Slik film kan du framleis levera inn kvar som helst og få framkalla.

Lykke til med jakta! :)

Lenke til kommentar
Dei kameraene du har sett på er mellomformat- og storformatkamera (Graflex'en). Desse formata får du ikkje framkalla i kva som helst fotoforretning, så dei kan skapa litt trøbbel for venninna di (dersom ho ikkje også driv med framkalling sjøl). Eit Rollei 35 derimot, er eit nydelig lite kamera som tar 35 mm-film. Slik film kan du framleis levera inn kvar som helst og få framkalla.

Lykke til med jakta! :)

En Yashica 124G er ikke å forakte. 120 film. Diskuterte med en Magnum fotograf om 6X6,for perfekt format, var svaret. Kvadrat komposisjon må bare oppleves. (1,35Volt)

En Rollei 35S kan alltid bli med på tur og kvaliteten behøver ikke å diskuteres, den er topp. En 35S må ligge mørkt, det er av/på bryteren for strømmen til lysmåleren. Har selv en 35T, som leverer de beste eksponeringer.

http://www.mediajoy.com/en/cla_came/yashic...124G/index.html

Johs

Endret av 3G
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Hun har en gedigen samling av 35mm kameraer (Pentaxer og noe annet) så tenkte jeg kunne by på en utfordring med 120 kameraer nå.

Yashican var skamtøff, det skal jeg se nærmere på.

Har hørt om et tilsvarende russisk et som heter Lomo. Noe kjennskap til det? Er joå gode priser på det også

Er det enkelt å få tak i 120 film? Fremkalling bør vel løse seg, de har jo en real fotobutikk i oslo som burde fikse det..?

Brownien må jeg nesten få tak i uansett, den er jo sabla artig :)

Lenke til kommentar
Har hørt om et tilsvarende russisk et som heter Lomo. Noe kjennskap til det? Er joå gode priser på det også

Antar du mener LOMO Lubitel - sjekk ut Matt Dentons side for TLR og box-kamera, der finner du Lubitel'n et stykke ned på siden. I beskrivelsen av det finner du flere linker å utforske :thumbup: Bare ha i bakhodet at sovjetiske kamera ofte hadde glimrende glass, men resten krever en viss risikovilje (og ferdigheter med bittesmå skrujern, pinsetter og tenger er heller ikke å forakte) - selv om det heller ikke er uvanlig at alt er i skjønnerste orden.

Er det enkelt å få tak i 120 film? Fremkalling bør vel løse seg, de har jo en real fotobutikk i oslo som burde fikse det..?

Hvis de ikke har det i den lokale fotobutikken (og heller ikke vil skaffe det til deg for en spiselig pris), er det null problem å få tak i på nettet - både norske og utenlandske kilder i massevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...