Gjest Snuser Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Hei der, alle sammen ute på internetts øde landskap Jeg er en gutt på 18 år. Jeg har brukt snus fast siden jeg var 15 år. Da jeg begynte hadde jeg en boks i cirka 4-5 dager. Men de siste 2 åra har jeg brukt 1 boks om dagen, av og til "bare" 3/4 , avhengig av når jeg står opp og når jeg går til køys. Jeg kan også tillegge at jeg er avhengig til de grader. Går med snus i leppa stort sett hele dagene. Hjemme, på skolen, ute, sykkelturer, på jakt, fisketurer, foran TV'n, foran PC-skjermen...Ja, overalt. Med en gang jeg spytter ut en klyse snus så går det ikke mange minuttene før overleppa buler igjen. Ofte tar jeg en ny snus som det første jeg gjør etter at jeg har spyttet ut den oppbrukte rennende snusen. Jeg bruker LØS og KUN det. Alt annet smaker pærlehønebæsj. Jeg vet at jeg har et nokså høyt forbruk av snus. Hvilke skader KAN jeg få av dette? Munnhulekreft er vel utelukket med tanke på min unge alder? Og er det i det heletatt BEVIST at snus er skadelig? Bør jeg kutte ned litt? Mvh Rolf-Arne Lenke til kommentar
tainez Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Hei der, alle sammen ute på internetts øde landskap Jeg er en gutt på 18 år. Jeg har brukt snus fast siden jeg var 15 år. Da jeg begynte hadde jeg en boks i cirka 4-5 dager. Men de siste 2 åra har jeg brukt 1 boks om dagen, av og til "bare" 3/4 , avhengig av når jeg står opp og når jeg går til køys. Jeg kan også tillegge at jeg er avhengig til de grader. Går med snus i leppa stort sett hele dagene. Hjemme, på skolen, ute, sykkelturer, på jakt, fisketurer, foran TV'n, foran PC-skjermen...Ja, overalt. Med en gang jeg spytter ut en klyse snus så går det ikke mange minuttene før overleppa buler igjen. Ofte tar jeg en ny snus som det første jeg gjør etter at jeg har spyttet ut den oppbrukte rennende snusen. Jeg bruker LØS og KUN det. Alt annet smaker pærlehønebæsj. Jeg vet at jeg har et nokså høyt forbruk av snus. Hvilke skader KAN jeg få av dette? Munnhulekreft er vel utelukket med tanke på min unge alder? Og er det i det heletatt BEVIST at snus er skadelig? Bør jeg kutte ned litt? Mvh Rolf-Arne Dagbladet -- Like Farlig som Kaffe der for du se litt om hva noen forskere har funnet ut. Det er 98 prosent mindre skadelig å bruke snus enn å røyke. Faktisk er helserisikoen bort imot umulig å påvise rent vitenskapelig, fastslår professor Brad Rodu fra University of Alabama i USA. Les mere på linken.. Eneste som svir er penga Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Når det gjelder snus kan man jo diskutere opp og ned om det er bra å ha snus i munnhulen i det hele tatt. Uansett er snusing mye bedre enn røyking, men de som bruker det mener det er mer avhengighetsskapende enn røyking. Hvis man ser på nikotinen alene er den muligens ikke helt bra blant annet for hørselen.. Når jeg tenker meg om kjenner jeg ingen med redusert hørsel som ikke røyker/snuser (Eller har røyket store deler av livet), så kanskje det er noe i det? Lenke til kommentar
tainez Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund begynner tannkjøttet å trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull. Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt. Dette kan bli som normalt igjen når du slutter å snuse. Kreft: EU og WHO har klassifisert snus som kreftfremkallende. Bukspyttkjertelen og spiserøret er mest utsatt. Sukkersyke: Det er en mulig sammenheng mellom snusing og utvikling av sukkersyke (diabetes type 2) og overvekt. Skjelett og muskler: Én studie av norske soldater viser at når du snuser øker sjansene for skader ved fysisk trening. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet er det også mulig at det tar lenger tid å bli frisk igjen. Høyt blodtrykk: Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen og at pulsen stiger. Dette fører igjen til høyere blodtrykk. Nivåene forblir høye så lenge du har snusen i munnen. På grunn av dette kan bruk av snus for personer med hjerte- og karsykdom eller høyt blodtrykk trolig være særlig uheldig. Studier har vist at bruk av snus gir økt dødsrisiko ved hjerteinfarkt. Hjerte- og karsykdommer: Høyt blodtrykk kan bli resultatet av snusing. På lang sikt kan det bidra til utvikling av alvorlig hjerte- og karsykdom. Kolestrolet i kroppen øker også i takt med ditt snusforbruk, dette er farlig for alle hjerte- og karsykdommer. Kilde Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Tenner:På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund begynner tannkjøttet å trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull. Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt. Dette kan bli som normalt igjen når du slutter å snuse. Kilde Det har jeg lagt merke til. Har litt brune tenner, snuslomme under leppa og gulbrunt og rynkete kjøtt under leppa. Men det ser jeg ikke på som skader Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Men det er skader likevel. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Mmmm, nå fikk jeg lyst på en snus! Lenke til kommentar
pululf Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Herregud. Hvis munnen min så ut som det der, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Fy faen så udelikat. Er glad jeg ikke snuser! Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Det verste er vel egentlig at jeg faktisk tok en snus litt etter jeg skrev det Må faktisk si at jeg blir litt urolig når jeg ser de bildene Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) . Endret 31. juli 2010 av riskake90 Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Kreft:EU og WHO har klassifisert snus som kreftfremkallende. Bukspyttkjertelen og spiserøret er mest utsatt. Kilde -Smash-: Jo Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Dette er vel strengt tatt ikkje noko så sensetivt at ein må poste som gjest? Når det gjelder desse biletene som vart posta, er det øverste faktisk frå ein som ville slutte med snus trur eg. Syns å ha lest noko slikt. At det var nikotinfri snus som gjorde dette. Uansett, vidare diskusjon kan egentleg tas i Snustråden, kor det er mykje diskusjon omkring snus og helse, og ikkje minst personlege favorittar. Mykje bra lesestoff, spørr der. Mange snusare på forumet som heng i den tråden - inklusivt meg. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) . Endret 31. juli 2010 av riskake90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå