spøkelse Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Det rumlet i forhjulet og jeg undersøkte ved å skru av hjulet. Boltene så slik ut. To av dem var knekt ca midt i festeregionen. Spissen av de to boltene sitter igjen inne i bremseskiva. Bilen er 13 år gammel. Hva tyder dette på? Er det noen måte å redde bremseskiva på? Den er bare ett år gammel. Lenke til kommentar
B5234T Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Du får ta av navet å slå eller borre dem ut. Det er uansvarlig å kjøre rundt med dette sånn.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 tips til seinere, IKKE stram så mye at du hører de knirke. om det knirker når du strammer er det alt for stramt og du må løstne de, ellers skjer slikt. ellers var det greit tips for å få dem ut over her... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Om du skulle montere hjul ved ein seinare anledning, kjøp ein tube kobberpasta og smør eit lite lag på boltane før dei monteres igjen. Då blir dei lettare å få av neste gong. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Hvis du får inn rustløser i gjengene til bitene som står igjen er det sansynlig at du klarer å skru dem ut med et eller annet som kan få tak på dem. Boltene står forresten ikke i bremseskiva, men i navet bakom. Dersom du tar av bremseskiva (må ta av calliperen) vil du komme mye lettere til de bitene som står igjen. Muligens slik at du kan skru dem ut med tang. Endret 18. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Gå inn på Würth sin nettbutikk. Videre går du inn på håndverktøy - demonteringsverktøy - utdriververktøy for knekte bolter. Med dette settet slipper du å ta av noe mer enn hjulet Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Man knekker ikke hjulbolter med å stamme dem for mye, man knekker dem med å ha for lange, og bunne boltene. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Bunne boltene i hva? De skal være bra lange da altså, og hjulet vil heller ikke gå rundt.. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Har du audi eller no? Skjedde akkurat det samma med meg ifjor, to bolter knakk. Sannsyneligvis har du brukt sommerbolter på vinterfelga dine, eller omvendt.. "Sommerboltene" er vel lengre enn "vinterboltene" Endret 19. november 2009 av Espein Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Det er Opel Vectra. De samme boltene vært brukt på sommer- og vinterdekk i hele tiden. Det er vel på tide å bytte alle 16 hjulbolter. Kommer vel ikke til med tang her. Bruddet sitter jo midt inne i gjengeområdet. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Har du tatt av bremseskiva? Bremseskiva er en vesentlig del (ca. halvparten vil jeg tro) av dybden til hullet, men det er ikke gjenger i bremseskiva, så boltene går bare rett igjennom. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Skru godt fast, ingentilg held så dårleg som bevegelse mellom hjul og hjulfeste..... Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Det er vel på tide å bytte alle 16 hjulbolter. Det er nok en god investering. Jeg ville også tatt hjulet som boltene brakk på til et dekkverksted og få dem til å sjekke for kast og ubalanse. Gxis gir et godt råd om å demontere bremseskiven. Bolterestene sitter i navet, og bør være mulig å fjerne med rustløser og tang. Alternativt ta drillen og bor dem ut. Hvis du smører boltene med kobberpasta så pass på å kun smøre gjengene. Den kone flaten på bolten (og motsatsen på felgen) må ikke ha kobberpasta på seg. Ole Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Det går fint å skru boltene 0,5-1 centimeter inn. Men så er det stopp, med littegrann slark mellom felg og bremseskive. Hvis jeg har forstått oppbyggingen rett, så hjelper da ikke noe å ta av bremseskiva fordi bruddet sitter inne i navet. Antakelig skyldes dette utilstrekkelig stramming av hjulboltene da jeg la om til vinterdekk. Var lei av å hoppe på hjulvinna, så det ble litt løsere stramming denne gangen. Men ikke neste gang ... Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Det går fint å skru boltene 0,5-1 centimeter inn. Men så er det stopp, med littegrann slark mellom felg og bremseskive. Hvis jeg har forstått oppbyggingen rett, så hjelper da ikke noe å ta av bremseskiva fordi bruddet sitter inne i navet. I skivebremsen er det et hull uten gjenger som tilsvarer omtrent ytre diameter av boltene. I navskiven er det gjennomgående gjengete hull. Jeg skjønner ikke helt hva du mener å si, men boltene er i alle fall mulig å skru og det er jo fint. Du kan velge mellom å skru dem ut, eller gjennom og inn så de kommer ut på baksiden. Antakelig skyldes dette utilstrekkelig stramming av hjulboltene da jeg la om til vinterdekk. Var lei av å hoppe på hjulvinna, så det ble litt løsere stramming denne gangen. Men ikke neste gang ... Rens gjengene og legg på kobberpasta (men bare på gjengene, IKKE på setet) og skru til det du klarer med hjulvinna. Etterstram etter ca femti km. Ole Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 OK, så det er sånn å forstå at hjulboltene antakelig stikker ut på baksiden av navet og atkomsten bedres ved å fjerne bremseskiva? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hvis du kan skru inn nye bolter over restene til de gamle vil du ikke finne noe som stikker ut. Det skal ikke stikke noe ut bak navet (men det kan gjøre det dersom boltene er for lange). Du vil få bedre tilgang til det som er igjen med tanke på å få dem ut med å ta av bremseskiva og varmeskoldet bak. Muligens så god tilgang at du kan ta en liten borr og borre et hull i midten av det som står igjen, og så skru inn en treskrue eller annet du finner for å skru restene ut på andre siden av navet. Med litt rustløser skal det sansynligvis veldig lite til for å få ut restene ettersom trykket mot dem er borte når hodet er borte. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) OK, så det er sånn å forstå at hjulboltene antakelig stikker ut på baksiden av navet og atkomsten bedres ved å fjerne bremseskiva? Forhåpentligvis, ja. Det er vel mulig at de gjengede hullene i navet ikke er gjennomgående, men det tviler jeg sterkt på; unødvendig komplisert konstruksjon. Forhåpentligvis stikker restene ut såpass langt at det går an å få tak med ei tang etter å ha fjernet bremseskiva, om ikke så må man prøve med drill og "grisepikk"... edit: gxi kom før meg.. Med litt rustløser skal det sansynligvis veldig lite til for å få ut restene ettersom trykket mot dem er borte når hodet er borte. Dette er et godt, og vesentlig poeng. Om skruen derimot er skrudd helt i bunn av et ikke gjennomgående hull, og så vridd av, så "sitter den som i berget"... Endret 19. november 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Antakelig skyldes dette utilstrekkelig stramming av hjulboltene da jeg la om til vinterdekk. Var lei av å hoppe på hjulvinna, så det ble litt løsere stramming denne gangen. Men ikke neste gang ... "Hoppe på hjulvinna" ? Trenger da ikke mer enn vanlig muskelkraft for å stramme boltene. Edit: Kanskje du mente for å få løsnet dem igjen ved bytte. Endret 21. november 2009 av Harkonnen Lenke til kommentar
Virion Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Høres ut som en jobb for en grisepikk . Prøv det, men vær klar over at den knekker ved for høyt moment. Derfor: slipper den ikke rimelig fort... Skru den ut igjen. En grisepikk er lagd av herdetstål og gjør borring umulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå