Skribenten_ Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Vis vi holder oss på det sannsyndelige plan, og ikke forvirrer oss i fantasiverden. Hvordan ville superviruset som hadde tatt livet av alle menneskene sett ut? Det jeg kom på var en mutasjon av H1N1 viruset og HIV viruset. Det sprer sek som ild på tørt gress, og er en sikker død for samtlige av oss. Ville en slik mutasjon være mulig sånn rent medisinsk? Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Bakterien fra "The Andromeda Strain" ville vært det beste, hvis den hadde angrepet alt av alle ph-verdier. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Vis vi holder oss på det sannsyndelige plan, og ikke forvirrer oss i fantasiverden.Hvordan ville superviruset som hadde tatt livet av alle menneskene sett ut? Det jeg kom på var en mutasjon av H1N1 viruset og HIV viruset. Det sprer sek som ild på tørt gress, og er en sikker død for samtlige av oss. Ville en slik mutasjon være mulig sånn rent medisinsk? Begge virusene er RNA virus det har de til felles. Influensa virus har fragmentert genom, altså at arvematerialet er delt opp i flere biter. Derfor er det så spennende når du er sjuk med flere influensa virus samtidig, du kan da danne din helt egen variant ved at genom fragmenter fra virus A og B kommer sammen og danner det helt nye viruset C. (dette er noe som skal ha skjedd med svineinfluensaen) Så.. Hva med å blande influensa og HIV. HIV har ikke fragmentert genom. Det er svært seint virkende. Fra eksponering til sykdom og død tar det vanligvis mange år. Og det er målrettet mot bare en type celler. Strategien til disse to virusene er meget forskjellig. HIV krever at RNA genomet blir overført til DNA (reverse transkriptase) og sannsynligvis også at det inkorporeres i verts DNAet. Influensa krever at dens RNA genom blir oversatt fra (-) RNA til (+)RNA som er da mRNA i proteinsyntesen. Altså ingen nødvendighet for et DNA trinn. oppsummering, jeg ser tre scenario I - Influensa og HIV går sammen til et supervirus II - Influensa muter og blir et supervirus III- HIV muterer og blir et supervirus For meg virker I meget meget usannsynlig. Vi har vel strengt talt sett eksempler på II så den vil jeg si er "plausible". For scenario III, så hvorfor ikke. Det som trengs er at viruset spres med dråpesmitte ala influensa og man får Darwins naturlig seleksjon i det mest ekstreme (for oss mennesker). Men dette er vel lite sannsynlig og SKULLE det skje er det også lite sannsynlig at det tar livet av oss alle sammen. ps. Dette er skrevet meget raskt og fritt etter hukommelsen fra et virus kurs for mange år siden, men både trur og håper at jeg fikk fakta rett Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg kan ikke noe særlig biologi, men ett virus som sprer seg gjennom vann må jo være bankers. Vet ikke helt om det var ett slikt svar du ønsket. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Vis vi holder oss på det sannsyndelige plan, og ikke forvirrer oss i fantasiverden.Hvordan ville superviruset som hadde tatt livet av alle menneskene sett ut? Det jeg kom på var en mutasjon av H1N1 viruset og HIV viruset. Det sprer sek som ild på tørt gress, og er en sikker død for samtlige av oss. Ville en slik mutasjon være mulig sånn rent medisinsk? Har det noen gang fantes et virus med 100% dødlighet? Som lager sykdom, med medfølgende død hos samtlige som blir smittet av det? AtW Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Har det noen gang fantes et virus med 100% dødlighet? Som lager sykdom, med medfølgende død hos samtlige som blir smittet av det? Nei det tviler jeg sterkt på. Det verste jeg kan komme på er det hissige ebola viruset, som har rundt 90% dødelighet. Lenke til kommentar
sultanIverigste Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Uff.. jeg blir fryktelig sliten av alt dette sykdomsgreiene... angsten min blir bare værre for HVER eneste dag Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Har det noen gang fantes et virus med 100% dødlighet? Som lager sykdom, med medfølgende død hos samtlige som blir smittet av det? Nei det tviler jeg sterkt på. Det verste jeg kan komme på er det hissige ebola viruset, som har rundt 90% dødelighet. Rabies har vel 100% dødelighet, men her finnes det behandlingsmetoder og vaksiner. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 dør ikke alle som blir HIV smitta? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 dør ikke alle som blir HIV smitta? Ser ikke sånn ut: http://www.news-medical.net/news/2006/08/16/19490.aspx AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Har det noen gang fantes et virus med 100% dødlighet? Som lager sykdom, med medfølgende død hos samtlige som blir smittet av det? Nei det tviler jeg sterkt på. Det verste jeg kan komme på er det hissige ebola viruset, som har rundt 90% dødelighet. Rabies har vel 100% dødelighet, men her finnes det behandlingsmetoder og vaksiner. Noen veldig få har overlevd, men at dødligheten er 100% når man ført får sykdommen betyr ikke at det ikke finnes folk som er immune mot viruset, det kan jo også manifistere seg som at ingenting skjer, at man ikke blir syk. AtW Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) dør ikke alle som blir HIV smitta? Vel, man kan leve så lenge med HIV at det er ikke nødvendigvis viruset som er årsaken til dødsfallet. (jeg tenker nå ikke på lungebetennelse og ander sekundere sykdommer som følge av viruset) Men siden det ikke finnes kur, og det er som jeg vet aldri rapportert at man kan bli frisk (foruten om at man er immun i utgangspunktet) så er det et virus som blir med til døden. Rabies var jo et elegant eksempel. Endret 21. november 2009 av netroM Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Har det noen gang fantes et virus med 100% dødlighet? Som lager sykdom, med medfølgende død hos samtlige som blir smittet av det? Nei det tviler jeg sterkt på. Det verste jeg kan komme på er det hissige ebola viruset, som har rundt 90% dødelighet. Rabies har vel 100% dødelighet, men her finnes det behandlingsmetoder og vaksiner. Noen veldig få har overlevd, men at dødligheten er 100% når man ført får sykdommen betyr ikke at det ikke finnes folk som er immune mot viruset, det kan jo også manifistere seg som at ingenting skjer, at man ikke blir syk. AtW Det tragiske med rabies, er at det er vanskelig å oppdage før det allerede er forsent. Viruset sprer seg i sentralnervesystemet (ryggraden) og i hjernen. Dermed er det normalt at under testing for rabies, tar de litt av hjernen ut for testing ved å bore et lite hull i kraniet. De skjeldne gangene det blir påvist før symptomene fremmstår, er det mulig å kurere det (men i mange tilfeller også ikke). Med andre ord dør alle de som ikke blir påvist i god tid før symptomene kommer (selfølgelig ikke de som AtW nevnte er imune og noen få heldiggriser). Takk darwinismen for vaksiner! Lenke til kommentar
Myrstad Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 mann må huske på en ting, det er ingen "dyr" eller mennske-raser som har dødd av virus noen gang. for det som kanskje har 90% dødlighet et sted, kan være så lav som 60% et annet sted! så virus i seg selv er ikke nok til og ta livet av mennesker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå