nabo_nabo18 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 i et punkt A er det plasert en positiv lading Q1 = 50nC, og i et punkt B er det plassert en negativ ladning Q2= -80nC ( 1 nC = 10^-9 ) finn akeserasjonen ( størrelse og retning) til et elektron som er i midtpunkt M på AB. -- løsning: jeg bruker Newtons 2. men jeg får ikke det til- kan noen skrive litt tydelig, liksom m og og ladding til elektron `? takk- Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Massen og ladningen til elektronet finner du i fysikktabellen din, da har du bare en ukjent i N.2; akselerasjonen. Hva er problemet når du bruker N.2? Lenke til kommentar
nabo_nabo18 Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 det står i fysikk tabellen slik at: nuklidemasse (m/u): 5.485 799*10^-4. -----elektron laddning: 1.6*10^-19. da setter jeg de tallene i formel newtons lov 2, så jeg får svaret : 3.4*10^-11. men fasiten er 2.1*10^16. jeg vet ikke hvordan jeg kan komme fram til den fasiten. trenger jeg å velge retning slik at Fa - Fb = ma ? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Du må bruke massen i kilogram, ikke u. Lenke til kommentar
nabo_nabo18 Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 hvordan omformer man fra u til kg ? kan du legge løsning opp ? jeg vil gjerne se det. mange takk ! Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 hvordan omformer man fra u til kg ? kan du legge løsning opp ? jeg vil gjerne se det. mange takk ! Det enkleste er bare å huske på massen til elektronet, eller bruke fysikktabellen din (om du bruker den vanlige vgs-tabellen står den bakerst tror jeg). Den er ca . Eventuelt kan du bruke at Hvordan du regner det ut kan du se her http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_mass_unit, men det er veldig upraktisk å bruke det hver gang man skal regne mellom u og kg. Lenke til kommentar
nabo_nabo18 Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 (endret) hei, kan noen hjelpe meg litt.. den oppgaven handler om coulombs lov tre kuler er plassert at kule C står loddrett med kule A, og kule B ligger vannrett med A. hver kule har ladning 5.6*10^-8. finn størrelse og retning til den elektriske kraften på kule A. avstand fra A til C er 4cm og fra A til B er 6cm. Endret 19. november 2009 av nabo_nabo18 Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Benytt superposisjonsprinsippet og summer kreftene vektorielt. Her er dette en ganske enkel prosess: Summer kraftkomponentene i hver retning og bruk Pythagoras'. Lenke til kommentar
nabo_nabo18 Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 (endret) mange takk. jeg skal ha fysikk prøve i morgen med 5 kap. så er jeg veldig stress. klarer ikke å huske alt. ah, en oppgave står slik at protoner blir akselerert i det elektriske feltet mellom to metall ( homogelt eletriske felt) U = 3400V, d = 0.04m, V = 8.00*10^5, ( ser bort fra tyngden ) . hvilken formlen gjelder det å finne tiden ? Akselerasjon = spenning når det gjelder elektriske felt, stemmer det ? Endret 19. november 2009 av nabo_nabo18 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå