Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

FY2, en oppgave om elektriske felt

Anbefalte innlegg

i et punkt A er det plasert en positiv lading Q1 = 50nC, og i et punkt B er det plassert en negativ ladning Q2= -80nC ( 1 nC = 10^-9 ) finn akeserasjonen ( størrelse og retning) til et elektron som er i midtpunkt M på AB.

-- løsning: jeg bruker Newtons 2. men jeg får ikke det til- :ermm:

kan noen skrive litt tydelig, liksom m og og ladding til elektron `?

takk-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det står i fysikk tabellen slik at: nuklidemasse (m/u): 5.485 799*10^-4. -----elektron laddning: 1.6*10^-19. da setter jeg de tallene i formel newtons lov 2, så jeg får svaret : 3.4*10^-11. men fasiten er 2.1*10^16. jeg vet ikke hvordan jeg kan komme fram til den fasiten. trenger jeg å velge retning slik at Fa - Fb = ma ? :(

Lenke til kommentar
hvordan omformer man fra u til kg ? kan du legge løsning opp ? jeg vil gjerne se det.

mange takk !

Det enkleste er bare å huske på massen til elektronet, eller bruke fysikktabellen din (om du bruker den vanlige vgs-tabellen står den bakerst tror jeg). Den er ca chart?cht=tx&chl=9,11\cdot 10^{-31}\,\mathrm{kg}. Eventuelt kan du bruke at chart?cht=tx&chl=1\,\mathrm{u}\approx 1,66\cdot 10^{-27}\,\mathrm{kg}

Hvordan du regner det ut kan du se her http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_mass_unit, men det er veldig upraktisk å bruke det hver gang man skal regne mellom u og kg.

Lenke til kommentar

hei, kan noen hjelpe meg litt..

den oppgaven handler om coulombs lov

tre kuler er plassert at kule C står loddrett med kule A, og kule B ligger vannrett med A. hver kule har ladning 5.6*10^-8. finn størrelse og retning til den elektriske kraften på kule A.

avstand fra A til C er 4cm og fra A til B er 6cm.

Endret av nabo_nabo18
Lenke til kommentar

mange takk. jeg skal ha fysikk prøve i morgen med 5 kap. så er jeg veldig stress. klarer ikke å huske alt.

ah, en oppgave står slik at

protoner blir akselerert i det elektriske feltet mellom to metall ( homogelt eletriske felt)

U = 3400V, d = 0.04m, V = 8.00*10^5, ( ser bort fra tyngden )

. hvilken formlen gjelder det å finne tiden ?

Akselerasjon = spenning når det gjelder elektriske felt, stemmer det ?

Endret av nabo_nabo18
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...