Skribenten_ Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Antivirus og brannmur er vel det første man tenker på når man skal sikre en datamaskin mot uvedkommende og ID tyveri. Men det jeg lurer på, er om det finnes noe andre metoder sånn rent praktisk, slik som å foreksempel aldri være på nett, men det er jo lite sannsyndelig nå i disse dager. Er det foreksempel mulig å lage 2 prukerprofiler, den ene til generell data bruk, og den andre til nettbank og andre viktige ting. Slik at dersom man får noe "dritt" på generell data bruk profilen, så vil ikke det ramme den andre profilen. Eller hva med å dele hardisken i 2 partisjoner, vitale del og underholdnings delen. Kanskje ha en virtuell OS, der du kun har en nettleser og e-post klient, og et office pakke? så hver gang du skal på nettbanken din eller gjøre noe andre viktige ting, så kan du bare kjøre alt fra den virtuelle OS'et, der du vet at den ikke blir brukt til noe annet en de taskene. Noen som har noen ideer eller svar? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Flere partisjoner har ingen betydning. Hvor fikk du den fra? Flere brukerprofiler har heller ingenting å si. Hvis malware kommer seg inn så er jo OS infisert, uavhengig av disk og brukerprofiler. Virtuell OS kan absolutt hjelpe. Men det vil nok oppstå endel praktiske problemer for vanlig bruk. Blir vanskelig å lagre ting som skal brukes videre. Se også Sandbox: http://en.wikipedia.org/wiki/Sandbox_(computer_security) Lenke til kommentar
Merko Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg har vel egentlig aldri brukt mye antivirus og slikt i min tid. Beste antivirusen du kan få er din egen sunn fornuft. Bruke Windows Brannmuren, kanskje AVG Free eller det nye antivirusprogrammet fra Microsoft så burde du være i forholdsvis trygge hender. Ikke last og åpne alt du kommer over. Som sagt, så kommer du langt med sunn fornuft Virutelt OS går jo, men er jo utrolig tungvindt. Bruk også en grei og sikker nettleser som feks. www.firefox.com. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå