Gå til innhold

Hjelp i datajungelen?

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Nok en nybegynner som skal skaffe seg ny pc.. Lurer derfor på om dere kan komme med kommentarer til følgende oppsett:

CHIEFTEC Case Maxi ATX Tower 360W PSU Black WinnerSeries WA-01B-D

ASUS Mainboard Socket-A nForce2-ST ATX Audio SATA 1394 Raid USB 2.0

AMD CPU Athlon XP 2800 2.075GHz Socket A 0.13u 333FSB 640kb 12.5clk Barton

APACER Memory 512MB PC-400 DDR PC3200 Orginal (2 stk.)

WD Harddisk 120.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB

SAMSUNG Floppy Disk Drive 1.44MB 3.5" AT Internal Black

SAMSUNG CD-RW 52X/24X/52X ATAPI Internal Black Bulk

SAMSUNG DVD-ROM 16X/48X ATAPI Internal Black Bulk

LOGITECH Cordless Desktop MX Norwegian Retail

GLACIAL Cooling Fan Socket-A 25dB (Copper) For All AMD CPU (Up To XP3000/MP2600)

CHIEFTEC Vifte 8cm 3 Pin For Frontmontering

ASUS VGA-Card Geforce4TI4200-8X 128MB AGP TV-out DVI Retail

Er dette en bra eller dårlig løsning til ca. ti tusen? (pris fra VS-Data) Noe som med fordel bør/kan endres? Vil jeg merke større forskjell på to minnebrikker istedenfor en eller XP2500 vs. XP2800?

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser på sidene til komplett.no at det er 5 forskjellige TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512Mb brikker.... Er det disse som passer til hovedkortet? Hvilke av de 5 bør jeg velge?

Hva med redeon 9700? Vil jeg merke forskjell på det og 9500?

Lenke til kommentar

Radeon 9500 pro koster vel ca 1500 kr

Radeon 9700 koster rundt 2000 kr tror jeg

Men skal du ha et skikkelig rått kort så kjøp deg et Radoen 9700 pro det får du får 2999 kr :yes:

Det er opp til deg hva du vil spandere på skjermkortet, men et Radeon 9500 pro er absolutt bra det og :wink:

Lenke til kommentar
Ser på sidene til komplett.no at det er 5 forskjellige TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512Mb brikker.... Er det disse som passer til hovedkortet? Hvilke av de 5 bør jeg velge?

Hva med redeon 9700? Vil jeg merke forskjell på det og 9500?

Hvis du skal klokke pc'en ville jeg gått for TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

ja du vil merke forskjell på 9500 og 9700...kjøp et sapphire eller Hercules :yes: sapphire har litt dårligere kjølerløsning så hvis jeg skulle valgt mellom de to, ville valget falt på Hercules :D

Lenke til kommentar
Mener du da et Hercules 3D Prophet 9200PRO til rundt 1500?

Hva med f.eks. Gainward GeForce4 Ti4200-8X eller  

Gainward GeForce4 Ti4800SE?

Noen synspunkter på dette?

Velg for all del Ati fremfor Nvidia! Ati er endel bedre enn Nvidia...skal du bruke pc'en til spilling? hvis du skal det burde du ikke kjøpe Hercules 3D Prophet 9200PRO! da burde du minimum gå for ett 9500(PRO) :D
Lenke til kommentar
Kjøleløsningene fra disse to produsentene er nesten like gode... men sapphir er en del billigere så hvis du vil spare litt penger så kjøp det! Gå for minimum  9500PRO
Kjøleløsningen på sapphire funX0r den oxo...men den er dårligere enn den som er på Hercules kortene...det betyr at enkelte merker artifacs i spill med et sapphire kort, det som hjelper da er kabinettvifter :D
Lenke til kommentar
Kjøleløsningen på sapphire funX0r den oxo...men den er dårligere enn den som er på Hercules kortene...det betyr at enkelte merker artifacs i spill med et sapphire kort, det som hjelper da er kabinettvifter :D

Forskjellen er at hercules har kjøleribber på rammen som er av bga typen, disse er så kalde at det ikke er vits i å kjøle de mere ned.. og det er bare vits med bedre kjøleløribber/vifter hvis han skal kloke, noe som han ikke skriver han skal..

Lenke til kommentar

Forskjellen er at hercules har kjøleribber på rammen som er av bga typen, disse er så kalde at det ikke er vits i å kjøle de mere ned.. og det er bare vits med bedre kjøleløribber/vifter hvis han skal kloke, noe som han ikke skriver han skal..

Ser ikke ut som om du forstår hva jeg snakker om! dah! det jeg mener er at uten å oc 3dkortet merker enkelte folk artifacs i spill...uten å oc! det gjør dermed ingen med Hercules kortene...fatter du nå? :roll:

Dette har jeg erfart selv!

Lenke til kommentar
Vil jeg merke større forskjell på to minnebrikker istedenfor en eller XP2500 vs. XP2800?

Nå som prisene på xp 2500 er nede i 800 kr ville det være veldig uøkonomisk å kjøpe 2800. Denne forskjellen i prosessorkraft merker du knapt (og det er en smal sak å klokke din 2500 til 2800-hastighet).

Bruk så de pengene du sparer på dette til å kjøpe et Radeon 9500 PRO-kort. Dette er fortsatt det kortet som har det beste forholdet mellom pris / ytelse, og det vil nok holde en stund fremover. 9700 PRO er selvsagt en god del bedre, men så koster de nesten dobbelt så mye også.

Lurt av deg å velge to identiske minnebrikker så du kan utnytte dobbel minnebredde. 2 x 512 er ikke nødvendig for de fleste, så om du ikke driver mye med videoredigering o.l. vil det vanligvis holde med 2 x 256.

Ellers ville jeg valgt en Seagate Barracuda V harddisk i stedet for WD'en, disse bråker mindre. Det går på bekostning av ytelsen, men jeg personlig ofrer gjerne litt ytelse til fordel for et mer stillegående system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...