Gå til innhold

Landskap som første prioritet

Anbefalte innlegg

Hei.

Tar mest landskap, noe studio og endel snapshot(familje, venner osv)

Vurderer sterkt FF om dagen....

Budsjett inntil 20000 for hus.

Ønsker reine, fleksible gode rawfiler å jobbe med.

Høy iso ytelse ikke så høyt prioritert.

Har tittet på 5DII og D700, andre jeg bør se på eller ?

Tips ønskes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Tar mest landskap, noe studio og endel snapshot(familje, venner osv)

Vurderer sterkt FF om dagen....

Budsjett inntil 20000 for hus.

Ønsker reine, fleksible gode rawfiler å jobbe med.

Høy iso ytelse ikke så høyt prioritert.

Har tittet på 5DII og D700, andre jeg bør se på eller ?

Tips ønskes.

Tror du har kikket på de 2 beste i den prisklassen allerede, personelig hadde jeg nok valgt MK ll en av de .

Lenke til kommentar

Sony A900 og A850 er det som er "best" hvis du tenker landskap, studio og portretter, du får høyeste oppløsning og best bildekvalitet, les siste Fotografi for info om A850.

Les og denne om A900: http://foto.no/cgi-bin/articles/articleVie...articleId=42190

Sitat "Sony A900 er rett og slett et funksjonsrikt og praktisk kamera med mange fine løsninger. Det virker velbygget og det har en effektiv betjening i en relativt kompakt kamerakropp. I forhold til sine konkurrenter har A900 også en makeløst flott søker som er uvanlig kontrastrik og klar, noe som i seg selv øker trivselsfaktoren når jeg bruker kameraet.

A900 fremstår med sine 24,6Mp og en effektiv bildestabilisator som en solid utfordrer i forhold til konkurrentene, og sammen med høykvalitetsoptikk er det et flott utgangspunkt for fantastiske resultater. For alle dem som kan tenke seg å se på noe annet enn kameraer fra de to store er A900 et høyst reelt alternativ som herved kan anbefales på det varmeste.

Oktober 2009

Geir Brekke "

Det fine er og at A850 og A900 ligger innfor den prisrammen du har skissert :)

Lenke til kommentar

Jeg har til nå hold meg unna fanboynismen og diverse anbefalinger. Men i dette tilfelle synes jeg faktisk a850 eller a900 er et bedre valg.

Nettopp med tanke på TS høy iso ytelse ikke er høy prioitert, mens landskap, studio og portrett er det. Jeg vil si overnevnte er hakket vassere mtp oppløsning, robusthet og i tillegg til evt Zeiss sine kvalitetsglass til både vidvinkel (landskap) og portrett/studio.

Selv utgåtte modeller fra Minolta som selges brukt er i toppklasse for billig penge.

Edit. og der var Karabin hakket vasser enn meg :p

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Det som er viktig i tanke på landskapsfotografering, så er det et par ting i tillegg til høy oppløsning på bildebrikken som er viktig.

Kapabel optikk. Det nytter ikke med 20-25MP sensor, og klaske på en 28-300mm super-zoom. Kjøp heller et par gode fastobjektiver som 50mm f/1.4 og 35mm f/2. Det er nok for å komme igang.

Stabil arbiedsplatform.

Skal du utnytte optikken og den store sensoren; så er et solid stativ nyttig tilbehør.

Om du går for Canon 5D MkII eller Sony A850/A900 er opp til deg. Jeg har selv en del OK Canon fastoptikk, så jeg kommer til å skaffe meg en 5D Mk II. Men hvis du må kjøpe optikken også; så tror jeg at en A850 kan være vel så lurt; det er en del snasent glass hos Carl Zeiss.

Tom

Lenke til kommentar

Alle 4 nevnte er sikkert gode kamerar (kjenner kun en fra egen bruk).

Hvis landskap er viktigst, og du pröver maksimal kvalitet der, er Canon 5Dmk II eller Nikon D700 valget. Hvorfor? Sony har fortsatt ingen tilt shift objektiver. ;~)

Canon 5D mk II og Canon TS-E 17mm f/4L eller Canon TS-E 24mm f/3.5L II er vell da det optimale. Nikon har ogsä en god vidvinkel tilt shift. Hartblei har tilt shift i Sony mount, men videste er 40mm.

Zeiss har ogsä egen serie med vidvinkel manuel fokus objektiver som er krem, bäde for Nikon og Canon.

For studio er vell bäde nevnte Sonys og Canon bedre valg en Nikonen, hvis du trenger sä mange mega pixel. Hvor ofte skriver du ut större en A4?

Lenke til kommentar
Noe som går i canons favør(ikke nødvendigvis avgjørende) er at jeg har tilleggs utstyr som kan brukes og noe optikk. 17-40(ikke optimal da) 50mm 1.4 og Sigma 105mm.

Valget er vel lett da, du gjør ingen tabbe med 5DII, tvert om. Ingen av de andre er bedre, dessuten har du jo ekstrasaken med den berømte videogreia på 5DII dersom det blir aktuelt. Og det vil nok ha en meget god 2. håndsverdi senere noe som og betyr noe i regnestykket.

Tor

Lenke til kommentar
Japanfoto har en gunstig pakke hvis du skal satse på landskap:

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...0-m-16-35mm-cz/

til utrolige 21499,-

A850 koster 17290 alene og CZ 16-35 F2.8 koster 13790

Det vil si at du sparer 9581 på pakken, det vil jeg si er ett utrolig kit!!!

Nesten så en tror at prisen må være feil....

Ja har sett den det jeg også. Hadde håpet ingen andre så det - og i alle fall ikke annonserte det her :D Slike tilbud har en tendens til å forsvinne når de blir "oppdaget".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...