Gå til innhold

Live view på speilrefleks - Ubrukelig, eller?

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt Nikon speilrefleks uten live view i et par år, kjøpte jeg meg nylig et D5000. Meget bra kamera, men live view er en gedigen skuffelse!

Det verste for min del er at når jeg tar bildet, så smeller speilet 4(fire!) ganger! Hvorfor aner jeg ikke. (Noe med metering antar jeg, men da hadde vel 2 vært tilstrekkelig siden speilet i live view er i løftet posisjon)

Dette tar minst 3 sekund, (imellomtiden er skjermen mørk) og ødelegger jo fullstendig konsentrasjonen. Er det så vanskelig å bruke sensoren til metering? Det klarer jo alle kompakter! Da hadde ikke speilet behøvd å bevege seg hele live view sesjonen!

Det nest værste er at autofokus er ekstremt treg, mye tregere enn noe kompaktkamera jeg har hatt! Hvorfor aner jeg ikke. Jeg er klar over at fase-fokusen som er avhengig av at speilet er nede ikke kan brukes i liveview, men alvorlig talt: 3-4 sekund for å fokusere inne i vanlig stuebelysning!

Irriterende også at blendertall og lukkertid som vises nederst på skjermen IKKE STEMMER, og ikke endrer seg ettersom man beveger kamera rundt (slik det ellers gjør i søker og på infodisplay) Det virker som siste verdier henger igjen fra forrige bilde! Sikkert av samme grunn som øverste punkt, men hallo: hvorfor vise den informasjonen da?

post-24264-1258567784.jpg

Nei, live view blir ikke brukt av meg før de iallfall klarer å lage det like bra som på en hvilken som helst kompakt til 1495,-

Noen som vet om disse tingene går an å fikse, endre, gjøre bedre, i innstillinger/menyer e.l.???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke si jeg deler denne erfaringen. På mitt D700 kan jeg for LiveView velge mellom Tripod-modus og håndholdt modus i menyene. Vil tro det er det samme her.

I den ene modusen vil speilet vippes ned for å benytte den normale fasedetekterende fokus. I den andre modusen holdes speilet oppe, og kontrastbasert fokus benyttes.

Nå benytter jeg stort sett kun LiveView i forbindelse med makrofotografering på stativ, og derfor manuell fokus.

Lenke til kommentar

Også Live View på Canon EOS 50D virker helt ypperlig, absolutt uunnværlig til macro. (Har også brukt det litt til fotografering i mørket.) Har brukt litt den funksjonen "låse speilet" også ved macro, men ser jeg greier meg fint uten. Men fjernutløser eller tidsutløser er nødvendig.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...