Gå til innhold

regulere 0-12 volt

Anbefalte innlegg

Tenkte å justere spenningen 0-12 volt, bruker en trafo fra en forsterker og en regulator fra samme forsterkeren. Lurte på om dette hadde virket i prinsippet og feks hva burde eg gjort hvis det funkte .. ( verdier på motstanden osv..

Håper på svar lsa

post-204745-1258564844_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det der ikke går. Utgangen til de to diodene er koblet rett på hverandre.

Altså kortslutning , så vidt jeg kan se.

Eg vet det går,, (blir 59v ut bak diodene) bare lurte på om hvordan eg skal regulere denne spenningen inn på base på transistor BD165. Med pot meteret og transistoren.

Lenke til kommentar

Blir ikke kortslutning med de to diodene nei. Men hadde det ikke vært bedre med en likeretterbro? så hadde du fått et galvanisk skille der. I stede for å dra med seg jordingen over i tillegg til å bruke den som et potensiale. Er vel ikke særlig bra på et IT nett med en stående jordfeil...... Da har du plutselig 130V labbende inn på jordingen din.

Lenke til kommentar
Blir ikke kortslutning med de to diodene nei. Men hadde det ikke vært bedre med en likeretterbro? så hadde du fått et galvanisk skille der. I stede for å dra med seg jordingen over i tillegg til å bruke den som et potensiale. Er vel ikke særlig bra på et IT nett med en stående jordfeil...... Da har du plutselig 130V labbende inn på jordingen din.

har eg faktisk ikke tenkt på, at det kan skje.. Akkurat det der har eg ikkje peil på.. berre lurte på justeringen eg.. om den kunne brukes.. pot meteret

Lenke til kommentar
Blir ikke kortslutning med de to diodene nei.

Ja , farsken. Du har rett. Ser det nå. Fatter ikke hva jeg tenkte. :no:

Men , leben66: Tror du fikk et godt råd fra Big_jj.

Og se på dette skjemaet fra hw.no`s elektronikkguide. Regulerbar strømforsyning.

http://www.hardware.no/artikler/guide_elek...-_del_2/20924/6

Her brukes en regulator som tåler max 1,5 Ampère. Jeg ville brukt denne løsningen hvis jobben kunne gjøres med 1,5 A.

Det går sikkert an å ordne en regulator med de to transistorene , zenerdiode , potmeter osv , men akkurat det kan jeg ikke noe særlig om.

Endret av Arex_x
Lenke til kommentar
Blir ikke kortslutning med de to diodene nei.

Ja , farsken. Du har rett. Ser det nå. Fatter ikke hva jeg tenkte. :no:

Men , leben66: Tror du fikk et godt råd fra Big_jj.

Og se på dette skjemaet fra hw.no`s elektronikkguide. Regulerbar strømforsyning.

http://www.hardware.no/artikler/guide_elek...-_del_2/20924/6

Her brukes en regulator som tåler max 1,5 Ampère. Jeg ville brukt denne løsningen hvis jobben kunne gjøres med 1,5 A.

Det går sikkert an å ordne en regulator med de to transistorene , zenerdiode , potmeter osv , men akkurat det kan jeg ikke noe særlig om.

Joda kunne fint brukt densom du foreslår, bare det at no har eg disse komponentene her. hehe!

Men tror eg kunne bare kunnne hatt et pot meter der 56ohm s motstanden er. ikke sikker.. då..

Endret av leben66
Lenke til kommentar
Men hadde det ikke vært bedre med en likeretterbro? så hadde du fått et galvanisk skille der. I stede for å dra med seg jordingen over i tillegg til å bruke den som et potensiale. Er vel ikke særlig bra på et IT nett med en stående jordfeil...... Da har du plutselig 130V labbende inn på jordingen din.

Eh, dioder gir vel ikke et galvanisk skille. Kretsen er allerde galvanisk adskilt i form av trafoen. Jord skal kobles til chassis, og ikke trekkes videre i kretsen. Signal jord og PE jord er ikke det samme...

...sånn har jeg lært det ihvertfall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...