Gå til innhold

Fotodugnad #15 - Nattfotografering - pybalto

Anbefalte innlegg

Så har jeg også prøvd meg på dette. Det var vanskelig. Tenkte jeg skulle prøve å ta bilde av brua (Tana Bru) fra litt avstand i mørket mens bilene kjørte over. Men det var vanskelig og ble ikke noe bra med alt lyset. Så prøvde jeg å ta et nærbilde av et rekkverk der jeg sto. På skrått oppover sånn at jeg ikke fikk med meg biler som kjørte på andre sia av elva bak motivet. Men jeg bomma på enten fokus eller kanskje heller på blenderåpningen for jeg tenkte at alt ville bli skarpt bare jeg satt fokus på det nærmeste. Men det ble ikke det, selve kjettingen og stolpen ble uklar. Også ser jeg endel støy i bildet, spesielt mye i de mørke områdene. Men.. jeg legger det ut allikevel, så har jeg iallefall en begynnelse. Ser jo i reglene at jeg kan legge ut ett bilde til i kveld om jeg ønsker det. Så det er mulig jeg tar en kjøretur og leter etter noe annet å ta bilde av i mørket. Vet bare ikke helt hva det kan være.

Exif er f/5,6 , 140sek, ISO100 og 38mm. Også valgte jeg WB til tungsten. For alt lyset er jo fra biler og gatelys.

Jeg glemte å skrive at jeg også har skarpet det opp med USM. Kan nok hende det ble litt i meste laget..

Endret av B@L2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dugnaden fortsetter. Det er en ting jeg har funnet ut etter dagens økt. Det er at jeg skal dempe ned skjermen. Når ting ser bra ut på skjermen mens man står i mørke så er det alt for mørkt når man ser det på dataen etterpå. Så det er en noe jeg skal prøve i morgen, om det blir noe tur da.

I dag har jeg vært på museum. Eller utenfor et stengt museum. Så endel der som jeg ikke klarte å få til å fotografere, skulle vært der mens det enda var litt lys igjen har jeg funnet ut. På dagens bilder har jeg fått hjelpelys av passerende biler og gatelys.

Det første er stengene til en lavvo.

f4.0, 194sek, 38mm og ISO100

Det neste er jeg ikke fornøyd med DOF på. Tok et annet med mindre blender men det ble så altfor mørkt til å kunne brukes. Og dette så greit ut på kameraskjermen syntes jeg da jeg studerte det så da tok jeg ikke et nytt av det som ble for mørkt. Det er porten til museumet.

f5.6, 236sek, 43mm og ISO100.

Lenke til kommentar

Fant egentlig begge veldige gode.

For lavvo bilde, tenkte jeg först pä St Hans bäl. Men feil ärstid. ;~)

Hestesko bilde ble ikke sä galt. Likte det. Alt det du ville ha i fokus, kom kanskje ikke i fokus. Men bakgrunnen har ser myk bokeh. :-)

Lenke til kommentar

Jo.. sankthansbål sier du. Det har jo brent i Finnmark før utenom sankthans. Men fra spøk til alvor..

Jeg prøvde med f8, men akkurat da så kjørte det så mange bilder forbi at jeg tenkte at jeg måtte avbryte eksponeringen før tiden. Og dermed ble det veldig mørkt, for de bilene hadde ikke så mye å si som jeg trodde. Jeg prøvde samme motiv med f11 og ISO 1600, men som Noggie er inne på så ble skyggene i bakgrunnen ganske fremtredende da så det droppet jeg. Det jeg ikke liker er at ikke begge stolpene som hesteskoen er rundt er like klare. Også ble det litt uklart på høyre side i bildet. Jeg var helt på nærgrensa på bildet. lavvoen likte jeg selv også, tok et annet bilde først men klarte å kutte toppen. Da var det en annen retning og bakgrunnen ble mer lilla i skinnet. Morsomt å se virkningen med masse forskjellige lys egentlig.

Lenke til kommentar

I kveld hadde jeg planlagt å sjekke litt rundt det med den der amp glow'en som jeg nevnte i tråden for utfordingen. Planen var å ta en lang eksponering for å finne ut om batteriet var skyld i varmedannelsen. Så var planen videre å ta enda ett med like lang eksponering med støyreduksjonen påslått for å se om det ble forskjell på de to bildene for å se om det hjalp mot det.

Jeg tenkte lenge og vel om hva jeg kunne ta bilder av, og fant tilslutt ut at turen fikk gå til en kirkegård i nabokommunen. Kanskje ikke det kuleste stedet å dra alene til for fotografering i mørket, spesielt ikke for en som har det med å la fantasien løpe litt..

Det var dårlig vær allerede da jeg dro. Sludd og vind. Jeg vurderte å droppe det, men det er i dag eller aldri tenkte jeg.

Da jeg kom frem så tok jeg først et bilde av kirka. Hadde litt trøbbel med å sette fokusen riktig men det gikk til slutt da jeg tok en rekke bilder på iso1600 og sjekka mellom hver. Da jeg skulle ta den lange eksponeringen kjente jeg at vinden økte på. Jeg satt meg på huk slik at jeg lagde litt le og tok en eksponering på f/5.6, 236 sek, ISO100 og 24mm.

Så var det tid til å starte testen min. Jeg fant to kors til motiv og brukte blitsen så jeg fikk stilt fokus helt perfekt siden jeg var så nært. Tok noen testbilder på ISO1600 og regnet meg ut til at jeg skulle ha i overkant av 10 min eksponering på det. Men.. vinden økte på. Og jeg måtte stå å lage le samtidig som jeg måtte holde stativet til bakken fordi jeg så at kameraet sto å vibrerte i vinden.. OG jeg frøs. Så da jeg så resultatet på skjermen etterpå så gadd jeg ikke ta et til med støyreduksjon. Jeg så at amp-glowen var tilstede på det jeg tok, så å flytte batteriet ut av kameraet hadde ingen ting å si. Så da gjenstår det bare å se om det hjelper med støyreduksjon. Det får bli morgendagens prosjekt.. Jeg legger ut bildet, men det er vel egentlig mest for å vise hvordan amp glow'en ser ut. Motivet ble jo veldig preget av bevegelsesuskarphet pga vinden.

f/5.6, 621sek, ISO100 og 34mm.

--------

Syns det er vanskelig å se på det bildet. Her er en crop som viser hjørnet.

Endret av B@L2
Lenke til kommentar
Da jeg kom frem så tok jeg først et bilde av kirka. Hadde litt trøbbel med å sette fokusen riktig men det gikk til slutt da jeg tok en rekke bilder på iso1600 og sjekka mellom hver. Da jeg skulle ta den lange eksponeringen kjente jeg at vinden økte på. Jeg satt meg på huk slik at jeg lagde litt le og tok en eksponering på f/5.6, 236 sek, ISO100 og 24mm.

Tror det hadde blitt bedre ved ä stä litt lengere unna. Veien opp til kirka ser for meg, litt unaturlig avkutta. :hmm:

Jeg fant to kors til motiv, ... tok noen testbilder på ISO1600 og regnet meg ut til at jeg skulle ha i overkant av 10 min eksponering på det. . OG jeg frøs.

f/5.6, 621sek, ISO100 og 34mm.

Egentlig töft motiv. Liker ogsä den lilla himmelen.

Men test bilder for ä sjekke fokus? ;~)

Lenke til kommentar
Men test bilder for ä sjekke fokus? ;~)

Ja.. med blits på korsene. Sto vel 2 meter unna bare og tok bilde med autofokus og blits på f/2.8 og sjekket etterpå at fokus satt der det skulle. Så slo jeg av autofokusen.

På kirka så klarte jeg ikke finne fokus, hverken automatisk eller manuelt, med lommelykt og blits. Selv om det var litt lys inni kirka. Så da tok jeg testbilder med iso1600 og noen sek lukkertid, og på den måten lette jeg meg frem til når kirkeveggen var i fokus på bildene. Jeg klarer ikke se noe særlig i søkeren i mørket, og slett ikke stille noe klart bare ved hjelp av den.

Kirka er ørlite croppet. Det kom en pinne med på ene siden og litt av en stolpe på andre. Så den ble litt trangere enn jeg ville. Glemte også det Anew skrev om å komponere litt vidt..

Endret av B@L2
Lenke til kommentar

Jeg er sannelig ikke sikker på om det er amp glow vi ser i det bildet. Det kan like gjerne være skyer (de blir helt formløse på lange eksponeringer) som er farget av strølys fra gatelys, bebyggelse ell.

Amp glow har typisk mer "form" - altså at det "kryper" ut fra kantene på sensoren, eller som en stor "ball" (hot spot).

Lenke til kommentar

Jepp. Det er amp glow, og når jeg ser nærmere på dagens bilde, så ser jeg at du har det gående nederst i høyre hjørne på det også. Leit. På D300 så jeg aldri antydning til amp glow - selv på en 20 minutter lang eksponering uten noen som helst støyreduksjon. Jeg er litt overrasket over at du får såpass mye på et såpass seriøst kamera som du har.

Lenke til kommentar

Jo, det er kjedelig å oppdage. Var egentlig litt gøy med veldig lange eksponeringer, kanskje ikke å ta dem men mer å se resultatet av dem. Får teste til vinteren.. håper det blir bedre når det er kaldt. Ellers får jeg bare legge inn at jeg må croppe bort 1/4 del av bildet på den siden om jeg skal ha slike lange eksponeringer. Men jeg skal jo også prøve med støyreduksjon i morgen, er planen iallefall. Håper det blir bedre.

------

22.

Istedenfor å skrive en ny post uten bilde så oppdaterer jeg denne. Jeg prøvde å ta et bilde der jeg hadde veldig lang lukkertid og støyred. påslått. Har hatt det litt travelt i kveld, så jeg måtte presse inn et forsøk. To minutter før klokka ringte (jeg bruker nedtelling på telefonen til tidtakingen..) så hørte jeg det klikka i kameraet uten at jeg hadde slått av eksponeringen.. så lyste det i et par tre minutter i det røde lyset som indikerer at kameraet jobber med noe. Og da det slukka så var kameraet dødt. Batteriet var tomt. Tabbe å ikke sjekke nivået, og dumskap å ikke tenke seg til at jeg burde byttet batteri etter en uke med nattfoto. Bilde ble det selvfølgelig ikke, var ingenting på minnekortet. Og noe nytt forsøk fikk jeg ikke tid til i kveld.

Jeg kommer nok til å forsette med nattfoto, eller kanskje heller lange eksponeringer på dagtid nå når mørketida kommer, så det er bare et spørsmål om tid før jeg vet hva den støyreduksjonen gjør mtp den feilen. Det har vært en interessant uke, takk for den tomsi.

Endret av B@L2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...