Gå til innhold

Fotodugnad #15 - nattfoto - ok67

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var ute for å se det meteor-regnet, men jeg så det ikke slik. Ser tiden på mine bilder ble 30, er det nødvendig å ha det så mye lengre da? Har sett på noen av nattfotoene og alle har visst mye lengre lukketid enn meg. (Brukte Blenderprioritert/AV og satte den på rundt 11)

RandiA

Lenke til kommentar
Lengden på lukkartiden avheng av kor lang eksponering du treng for å få biletet rett eksponert, dvs mengden lys på motivet, ISO, blendaropning og lukkartid. Men for å få laaange stjernespor må det være litt lengde på lukkartida.

Ja, forstår det, men jeg fotograferte der det var temmelig mørkt, hadde iso 100, blender 11, og ikke all verdens lukkertid (30), skulle jeg hatt mer da? Synes det ble nok lyst jeg.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker, Randi, så fotograferte du lyssatte objekter (bygninger). Det er noe helt annet enn stjerner og objekter som ikke er direkte belyste.

OK, Anew...det var lys i vinduene på Statoil-bygget ja, men ikke på den gården. Var bare noen få lykter utenfor.Skal eksperimentere litt og se hvor lang lukkertiden blir på et helt mørklagt baderom f.eks.

Randi

Lenke til kommentar

IS er av ja. Men i dette tilfellet var det som sagt ein del vind som nok kan ha skapt litt vibrasjonar. Men med 70-300mm min får eg aldri heilt skarpe bilete, av ein eller annan grunn.

Stjernefotoet var nok også behefta med ein del vind. Ved brygga ved Hestsjøen var det vindstille, men det biletet var til gjengjeld sterkt undereksponert.

Lenke til kommentar

Kan ikkje ha nattfotografering utan å avlegga Ilabekken eit besøk.

To bilete derifrå i dag. Det første frå fossen og det andre frå dammen med brua lengre nede.

post-19109-1258832603_thumb.jpg

ED14-54@14, ISO 200, f/8.0, 40 sec.

post-19109-1258832616_thumb.jpg

ED14-54@28, ISO 200, f8.0, 40 sec.

Begge var litt undereksponerte og måtte lysast opp litt i rawkonverteringa, det første mest.

Prøvde også eit par bilete utan noisereduction på, då fekk eg ein raud prikk og eit par kvite, alle forsvinn når eg brukar noise reduction on.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...