Gå til innhold

Raskt kjøp av minibærbar, ønsker tips.


Theo343

Anbefalte innlegg

Komplett har blå som jeg ville ha i denne størrelsen og frakten koster meg 37,- og jeg han hente den på pickup-point senere i dag eller i morgen.

 

Ellers sjekket jeg at alt av drivere og verktøy er tilgjengelig nedlastbart fra Asus sine sider slik at jeg kan reinstallere med Win7 Pro som jeg har hjemme. Blir spennende å se hvor lang tid den bruker på en slik install :).

 

Om ikke alt går smertefritt kan det være jeg slenger inn Ubuntu, får nå se. Har desverre en VPN klient som også krever Wintel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for alle kjempeflotte tilbakemeldinger. Den hadde faktisk kommet til pickup-point i dag rundt kl. 14 men jeg rakk ikke hente men får hentet i morgen og da skal jeg kose meg kraftig i helgen med den. Skal rapportere tilbake litt inntrykk.

 

Og ikke minst er jeg spent på om 1GB Samsung minnebrikken til 125,- fungerer i maskinen. Det er jo ingen informasjon noe sted om hva slags SO-DIMM DDR2 det er i disse maskinene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

I denne reviewen finner jeg dette bildet. Altså 1 GB PC2-6400 = DDR2-800.

Men screenshot av CPU-Z der var stusselig. Du får prøve å ta noen selv. ;)

 

CNet påstår DDR-533.

I databladet fra Intel står det 400-533 MT/s i sammendraget, og i spesifikasjonenen lenger nede er det oppgitt 200 eller 266 MHz, altså DDR2-400 eller DDR2-533. Så brikkesettet er mest sannsynlig begrenset til DDR2-533, og Asus leverer med DDR2-800-brikker. Merkelig. :hmm:

 

Edit: Og hos Wikipedia (se US15W på GMA500) er det oppgitt maks 4,2 GB/s minnebåndbredde. Altså singlechannel PC2-4200, eller DDR2-533.

 

Edit2: Utifra bildet på notebookcheck så stiller jeg meg litt tvilende til om det er plass til to minnebrikker.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Hm det blir en blå på meg også fra Komplett.no

- men trenger jeg noe tilbehør? tenker jeg tar med en dicota motionslight.

- jeg må ha et headset som også kan brukes til tlf/MP3 mens man er ute og trakker eller på bussen. bør ha kvalitet som ligger et hakk over portapro - jeg har store ører og SE pluggene mine faller stadig ut.

 

edit; hiver inn et innlegg på audiovisuelt med spm om hodetelefoner

Endret av IdLeR_
Lenke til kommentar
Det hadde jo vært typisk om alle nettbutikker feilinformerer siden de skriver 1+1GB på alle 2GB maskinene ;)
Merkelige greier det der.

De butikkene jeg har sjekket (Komplett, Netshop, Multicom) skriver alle 1 x 1 GB på sine 2 GB-modeller. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om det skal være 1 + 1 GB, 1 x 2 GB eller 2 x 1 GB. Én av de må det være, så sånn sett har du 2/3 sjanse for å få det du er ute etter. Men magefølelsen min sier dessverre 1 x 2 GB.

Lenke til kommentar

Du hadde rett i det endrebjo. Det er kun en minneslott og når butikker anngir " 1x1 (1GB/2GB Maks) "så pleier det å anntyde at det er plass til 2 minnebrikker noe som er sterkt misvisende. Men det er ingen problem for meg, jeg har nemlig en SO-DIMM DDR2 667 2GB brikke på utlån så da bare inkrever jeg den og gir de denne 800 1GB som sitter i maskinen istedet :p. 1GB brikken jeg kjøpte av komplett pga. misvisende informasjon går rett i angreretur.

 

Jeg har ikke gjort så mye med maskinen ennå men jeg må si at det er forelskelse ved første blikk. Blåfargen er fantastisk og selve maskinen er mindre enn jeg fryktet og virker som det perfekte kompromisset i størrelse. Tastaturet er stort og fyldig så jeg får neppe noen større tilvenningsoppgave der. Det eneste jeg merker meg er Æ og Ø ikke ser ut til å være default valg men merket med rødt og at svensk Æ, Ø er med hvit skrift(noe jeg stusset på), men det er jo bare kosmetisk.

 

Skjermen synes jeg er helt suveren og meget lyssterk selv på halv lysstyrke som jeg har den på nå. Den er krystallklar og den høye oppløsningen kommer helt til sin rett på denne skjermen, rett og slett nydelig.

 

Har ellers bare fått startet opp første gang men jeg er nyforelsket her og nå, så får vi se hvordan det går fremover med litt lett bruk i XP Home, sette inn 2GB og installere Win7. Nå må den først stå å lade i 8 timer som manualen sier, deretter brukes helt tom og lades i 8 timer igjen.

 

 

EDIT

Noe som kan helle i negativ retning ved førsteinntrykk og bruk er:

 

1. at museknappen er noe hard å trykke på og lager en litt høy klikkelyd noe som virker å lett kunne vært unngått på dette produktet. Mulig fordi den er helt ny og jeg bruker den kun til høyreklikking.

 

2. Det som også er litt merkelig er at de default har delt opp harddisken i unødvendig mange partisjoner.

- C: på 83GB

- D: på 62GB

- PE(skjult) på 5GB (ghost partisjon hvor den laster alt fra ved installasjon)

- EFI(skjult) 50MB, den har vel da en EFI type bios.

De to siste er forholdsvis greie men forstår ikke poenget med oppdelingen av C og D når C er såpass stor som den er. Dette gjør meg også litt usikker på hvordan jeg kan installere Win7 på den uten å ødelegge noe. Jeg får vel evt. slette C og D og installere på de og la de andre være default og inntakt og regne med at det går greit.

 

3. Touchpaden er bra men den gir litt for mye motstand i fingeren som man spesielt merker når man er vant til gode touchpads fra Thinkpads osv. (selv om jeg der mest bruker pinne). Hvis man kan lage en liten hette i ett tynt stoff til fingertuppen vil den nok virke perfekt. Asus burde kanskje legge det ved? Evt. kjøp en billig handske med tynt stoff og klipp av fingertuppen. Den bør være så tynn som mulig og kanskje silke så det ikke irriterer ved skriving.

 

4. Sleeven som følger kunne hatt en sikkerhetssnor til håndleddet som var sydd fast med et sort nylonbånd i sleeven. Man vil nødig miste denne skjøre godsaken.

 

5. Jeg bommer mye på høyre shift tast. De har en to FN taster på dette tastaturet hvor ene er til høyre for høyre shift tast, denne kunne de spart seg for slik at høyre shift ble mer naturlig plasser! Det holder lenge med 1 stk FN tast til venstre!

 

Det blir også spennende å se hvor stabil og god Atheros WLAN kontrolleren er under forskjellige arbeidsforhold da jeg har hørt mye blandet om dem.

 

Jeg skal lage en liten og bedre "pros" og "cons" oppsummering i løpet av helgen. Tastaturet må jeg si er en drøm å skrive på. Kunne kanskje vært bitte litt mindre lyd, men så er jeg en hard-puncher og ingen pusekatt på tastaturets. Man kjenner at det kan bli litt trangt til trasisjonell touch men min 4-finger metode funker glimrende. Tastene er store og fine. Det jeg også liker meget godt er en egen knapp som disabler touchpacden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...