Gå til innhold

Raskt kjøp av minibærbar, ønsker tips.


Theo343

Anbefalte innlegg

Jeg har sittet på gjerdet lenge og sett på utviklingen av disse, men nå har jeg bestemt meg at jeg skal ha noe lett og lite å stappe i håndbaggasjen når jeg jeg flyr osv. En 15.4" 2.4Kg er rett og slett et drog av en maskin når man er ute og farter.

 

Jeg tror jeg har noen "på papiret"-favoritter i Acer Aspire Timeline 3810T, Lenovo Idepad S12/S10e samt et par andre jeg ikke husker i farten. Førstnevnte er muligens i største laget men jeg kan strekke meg helt dit. Men i det store og hele vil jeg nå ha en minibærar i en av følgende kategorier:

 

- Helst noe som er rundt 10-11,6", bra og billig og helst under 3500,-.

- Eller noe som er rundt 12-13.3" som er meget bra, har HDMI og kan spille av 720p film og vil vare noen år men helst ikke koster mer enn 6000,-.

- 8-10" synes jeg jeg blir litt i minste laget, men jeg er åpen for alt akkurat nå.

 

- NB! God batteritid er meget viktig uansett kategori. Minimum 4-5 timer.

- En annen ting som jeg ikke har helt bestemt meg på er at en del software jeg jobber med mot kontoret krever RDP, IE eller ActiveX ol. Så muligens bør jeg gå for noe som orker Windows 7.

 

Så hva er deres tips og erfaringer? Erfaringer er nesten det viktigste her.

 

 

 

NB!

Et viktig kriterie er at jeg skal kunne få varen innen tirsdag neste uke og helst denne uken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eee 1101HA virker som et godt valg for en billig maskin. Større oppløsning enn de minste 9-10-tommerene og LED-skjermen bruker lite strøm. Intel US15W-brikkesettet kan akselerere blant annet H.264 med riktig progravare, og dermed kan du muligens kjøre 1080p på den også. 720p går i hvert fall glatt.

1,4 kg er selvfølgelig litt mer enn kosevekten på de små 9-10-tommerene (rett under 1 kg), men det er i hvert fall mye bedre enn det du har fra før.

 

Angående RDP, så er det ingen bekymringer. Netbooks er som skapt for RDP. Jeg er bare begrenset av ytelsen på serveren og kapasiteten på nettet når jeg bruker RDP i WinXP på min Eee 901. Intel Atom er langt kraftigere enn det man finner i tynnklienter rundt om kring. Så hvis du har mulighet til å kjøre RDP og kan droppe å kjøre IE/ActiveX lokalt på maskinen, så vil du oppleve et ganske så kjapt system (såfremt nettlinjen er OK).

 

Edit: 1101HA med 2 GB kommer på akkurat 3500,- (+ frakt).

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det virker som et meget godt tips ja. :hmm: Hva var begrensningen på W7H vs W7HP igjen? Jeg må kunne kjøre RDP klient.

 

Er forskjellen på 1101HA-WHI010M og 1101HA-BLK012M kun farge? Tenker på tallet 10 og 12 på slutten. Ellers har ikke disse innebygget Bluetooth anntar jeg. Som forsåvidt er greit nok. De har kortlesere og 3 USB som er flott.

 

Litt usikker på hvilken farge jeg vil ha. Hvit tror jeg fort kan bli sjollete på tastaturet selv om hygienen er god. Blå virket noe hmm, men frister litt da sort jo er så vanlig. Hmm.

 

 

EDIT:

Jeg tror jeg går for den blå, da jeg forbinder det som den orginale Asus EeePC fargen, varierer fra den sorte som kan bli litt kjedelig og som nok viser finermerker aller best og fordi jeg er usikker på om hvit vil være lurt og kan bli misfarget. Den blå er noen hundrelapper dyrere men det får være og virker som det lureste fargevalget (usikker på hvit, jeg røker ikke).

 

Så er det hvem jeg skal kjøpe fra hm. Her er jo postsale service en viktig faktor om problemer skulle oppstå.

http://old.prisguide.no/fritekst_sok.php?p...=1101HA-BLU002M

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har du tenkt noe rundt fargevalget hvit som du nevnte? Selv om jeg ikke røker er jeg redd for at tastene skal bli misfarget over tid, noe som er udelikat. I tillegg kanskje missfarging fra sorte gummiartikler i vesker ol?

 

EDIT:

En annen ting jeg merket meg i testen i teknisk ukeblad er at den på bildet med hånden virker like bred som en 15,4" 4:3 laptop. Stemmer det? Jeg kan jo måle, men det ser nesten slik ut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ok da er det mulig jeg går for den hvite, det er jo en stilig farge på seashell designen og minner ikke noe om MSI av den grunn og fingermerker og støv vil nok synes minst på hvit. Jeg tenkte mer når jeg setter den fra meg over alt og evt. skulle komme borti noen gummidetaljer men det er jo bare å evt. gni bort.

 

Hmm avstemning... blå eller hvit? Søren ikke lett hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du har også 11.6"eren?

 

Jeg målte min 15,4" thinkpad og denne blir ca. 4cm mindre i bredden og 8cm mindre i dybden, så det blir merkbart mindre gudskjelov. En ting som overasker meg stort dog er at den er like tykk som min 5-6 år gamle T42, 3.6cm. Why?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Spørsmål ang 11.6"eren av EeePC:

 

- hvilken type SO-DIMM DDR2 bruker den hvis man kjøper den til kun 3000,- og 1GB? Er det 667 eller 800? Noe Propritært for EeePC? Kan jeg bruke denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312045 eller denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351552

 

- Støtter de 1x2GB brikke? Eller må det være 1+1GB?

 

- Selv noen av de leveres med XP Home, kan man reinstallere med Win7 og få tak i alle drivere og programvare som ellers leveres med Win7 bundlene for best mulig batterilevetid osv?

 

- Det lar seg sette inn SSD i denne? Skal sette inn en 160GB SSD.

 

 

Årsaken til at jeg spør om dette er at jeg ønsker å kjøpe modellen med minst harddisk fordi jeg skal sette inn en SSD og jeg har Win7 Pro lisenser jeg vil bruke. Å da kjøpe en generisk 1GB brikke i tillegg gjør meg ingen ting. Jeg trenger heller ikke 500GB Eee Storage som følger med 250GB HDD utgaven.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Vet ikke om du allerede har bestemt deg, men anbefaler Acer Ferrari One. Kjøpte denne nå, etter å ha hatt en asus tidligere, så må jeg si det er klasseforskjell på.

 

Ferrari One har 11'' skjerm og 500 Gb HD og du slipper Intel Atom prosessoren...

Er åpen for alle forslag :)

 

- Harddiskstørrelse er det minst viktige kriteriet for meg siden jeg ønsker å sette inn en SSD uansett for vesentlig raskere IOPS og bedre utnyttelse av SATA150 som stort sett er i disse maskinene har jeg inntrykk av (skulle ønske SATA300).

- Den har ikke HDMI og skal jeg ut med 6000,- for en slik maskin SKAL den ha HDMI utgang.

- Ellers er det meste med den forholdsvis positivt med unntak at jeg ikke liker ferrari looken men det hadde ikke plaget meg nevneverdig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har nå bestilt følgende fra Komplett så får jeg se hva det blir til.

 

478420 ASUS Eee PC 1101HA 11,6" WXGA blå 3.095,00

(ATOM Z520, 1GB RAM, 160GB HDD, Bluetooth, Webcam)

 

351552 Samsung DDR2 SO-DIMM PC2-5300 1GB 125,00

 

Da får jeg 2GB totalt, har Win7 Pro Engelsk selv og får 10GB Eee Storage til da 3125,-. Grei deal synes nå jeg. Jeg trenger ikke veldig stor harddisk på en slik maskin så 160GB er mer enn nok inntil jeg erstatter den med en SSD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg har nå bestilt følgende fra Komplett så får jeg se hva det blir til.

 

478420 ASUS Eee PC 1101HA 11,6" WXGA blå 3.095,00

(ATOM Z520, 1GB RAM, 160GB HDD, Bluetooth, Webcam)

 

351552 Samsung DDR2 SO-DIMM PC2-5300 1GB 125,00

 

Da får jeg 2GB totalt, har Win7 Pro Engelsk selv og får 10GB Eee Storage til da 3125,-. Grei deal synes nå jeg. Jeg trenger ikke veldig stor harddisk på en slik maskin så 160GB er mer enn nok inntil jeg erstatter den med en SSD.

 

Hmm forskjellen blir bare 193,- hvis man kjøper den med Win7 og 250 disk hos Multicom siden Komplett er dyre på frakt men de har da ikke blå, liten tvil hvor jeg kjøper da og hos hvem da jeg skal ha hvit maskin :) Mulig jeg venter litt så kom tilbake med erfaringer..

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...