Gå til innhold

Vil bli større og sterkere, tips?

sneipen92

Anbefalte innlegg

Med failure trening så bruker muskelen ganske lang tid på å bygge seg opp igjen. Det er derfor man skal bare trene en muskelgruppe i uken.

Edit: Nå tipper jeg Delavar eller HValder kommer til å si det motsatte :p

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlig talt pijus, dette er tull. Omtrent ingen bodybuildere på høyt nivå trener hver muskel en gang i uka, de fleste trener de 2 ganger i uka. F.eks har du typiske programmer med en egen ryggdag og i tillegg har du bicepsdagen, på ryggdagen trener du trekkøvelser som igjen gir biceps stimuli. Dessuten vil bruk av steroider gjøre at nær sagt hva som helst funker bare du trener.

Ta en titt på f.eks denne studien: Link

Gruppa som trente hver muskel 3 dager i uka økte vesentlig mer enn de som trente hver muskel bare en gang i uka.

Her har du programmet som en av verdens mestvinnende bodybuildere gjennom tidene, Ronnie Coleman, har brukt i lengre tid, balnt annet da han stilte i 1995:

Day Bodypart

Monday Chest, triceps, calves, abs

Tuesday Quads, hams

Wednesday Back, biceps, calves, abs

Thursday Chest, delts, triceps

Friday Quads, hams, abs

Saturday Back, biceps, delts, calves

Sunday Rest

En 3\6-splitt, dvs hver muskel trenes 3 dager i uka.

Såklart kan du bygge muskler og bli større og sterkere ved å trene hver muskel en gang i uka, MEN mange vil oppleve større fremgang ved å trene hyppigere, noe både erfaring og forskning tilsier.

Og som jeg sa ift failure i din egen tråd, bruker du steroider vil du tåle det bedre enn uten, de færreste tåler failuretrening over tid. Det kan jeg skrive under på etter å ha fulgt flere titalls kunder, utøvere, treningspartnere osv gjennom de 12 årene jeg har trent styrke på studio eller jobbet som PT, treningsveileder etc.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Med failure trening så bruker muskelen ganske lang tid på å bygge seg opp igjen. Det er derfor man skal bare trene en muskelgruppe i uken.

Edit: Nå tipper jeg Delavar eller HValder kommer til å si det motsatte :p

Got that right ;) Synes i det hele tatt du bør være forsiktig med å være så bastant når du knapt nok har kommet igang med en sånn type trening selv og baserer det du skriver på at du leste det i ei bok og har funnet noen linker på nettet, ihvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med.

Lenke til kommentar

Tror jeg melder meg ut av tråden, hehe :p

Men boken The Truth About Building Muscle bør leses folkens.. Står så mye bra der.

Men en ting dere må skjønne er dette.

To build muscle fast, you must understand why muscle will or won't grow

og dette;

Building muscle is not just about following set-in-stone numbers and exercise procedures, it is about understanding how to make your muscles grow and why certain approaches work better than others.

Har noen av dere egentlig tenkt på hvorfor de fleste folk trener med 10 reps? Fordi de fleste ikke vet hva de holder på med. Jeg var med en venn av meg, han hadde trent i 1,5 år. Yeap.. Jeg hadde bare trent i 6 månder. Jeg hadde større lår enn han, jeg var større, større rygg. Alt vare mye bedre hos meg. Så spurte jeg han "Vet du i det heletatt hvorfor muskler vokser?", og det viste han ikke nei. Han hadde trent med 3 sett og 10 reps i snart 1 år, trent med den samme vekten i noen par uker, og noen ganger satt han på den samme vekten i flere månder. Mens jeg raste forbi han. Hvorfor? Det skal jeg si deg. Jeg trente tungt som faen og hold fokus. Mens han trente ikke så fult så tungt. Vi har da en 17 åring som trener der avogtil. Han tar 170kg i knebøy, og hvordan trener han? Jo, det skal jeg si deg. Tar opp så mye vekt som han klarer og kjører ut 5 repitsjonner.

Det er det dere prøver å si trådstarter! IKKE TREN TUNGT! DET ER BARE DUMT!

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
For en person som sliter med å øke og bli sterkere så annbefaler du at han skal tren vær muskel gruppe 1 gang i uken ?

Jepp akkuratt det jeg mener. Ikke noe mer enn en muskel per uke.. Men stopp HER! Ja, jeg sa en muskel. Men hvor tungt skal du trene? Så tungt som mulig og ligge mellom 5-7 reps. Nå tenker du vel, pff.. Jeg kommer jo ikke til å bygge muskler av det. Så skal jeg si deg, det skal ikke mye til for å bygge muskler. En liten hardcore trening i uken, er god nok trening enn du skulle ha trent muskelen tre ganger i uken..

Her er vel et levende bevis

musclebeforeafter.jpg

Pjus hva er det du sier 5-7 reps ? i går var det 5x5 som var best. Men samme det, jajaja det fungerer sikkert bare prøv det. Du kommer til å få så bra resultater !!

Zennien; Greia er at foreløpig har jeg ikke planer om å trene mer enn 3 ganger i uka pga skole/jobb. Så da tror jeg det er best slik Pijus sier. Men hvis jeg for litt mer motivasjon og ser progress, så kommer jeg nok til å intensiverer treninga, og da tar jeg nok muskelgruppene flere ganger om uka.

Nå har jeg vært og trent og merker at formen er laaaaangt nede, men det er deilig å føle seg sliten i kroppen. Tok meg 2 banener og en proteinshake og nå skal jeg chille den med en velfortjent snus, håper den ikke ødelegger all treninga :D

Jaja blir ikke mye bra resultater av det, men lykke til :)

Endret av Zennien
Lenke til kommentar

Ikke meninga å være frekk med deg pijus, men tror du bør ha mer erfaring før du uttaler deg så bastant. Sikkert mye bra i den boka, men om man skal få et godt bilde av styrketrening bør man lese mye forskjellig. Bøkene til Rippetoe, McGill, Gray Cook, Eric Cresseys maximum strength etc kan være gode bøker å starte med.

Lenke til kommentar
Ikke meninga å være frekk med deg pijus, men tror du bør ha mer erfaring før du uttaler deg så bastant. Sikkert mye bra i den boka, men om man skal få et godt bilde av styrketrening bør man lese mye forskjellig. Bøkene til Rippetoe, McGill, Gray Cook, Eric Cresseys maximum strength etc kan være gode bøker å starte med.

Pjus greit du leser mye, men det finnes 210101202101201 trenings måter

Endret av Zennien
Lenke til kommentar
Ok Zennien. Hva synes du jeg skal trene hvis jeg trener 3-4 ganger i uka?

Jeg er ingen ekspert på noen som helst måte. K

Mandag: Bryst, Triceps

Tirsdag: Skuldre, Rygg, Biceps

Onsdag: fri

Torsdag: Bryst: Triceps

Fredag: Skuldre, Rygg Biceps

Så kan du putte inn en ben trening hvis du har lyst, bare bytte det ut med en av øktene i uken.

1 uke

Mandag: Bryst tripces

Tirsdag: Skuldre, Rygg, Biceps

Onsdag Fri

Torsdag:Bryst ,triceps

Fredag: Ben

Uke 2

Mandag: Skuldre , Rygg, Biceps

Tirsdag: Bryst , Triceps

onsdag: Fri

Torsdag: Ben

Fredag: Skuldre, Rygg, Biceps

Uke 3

Mandag: Bryst, Triceps

Tirsdag: Ben

Onsdag

Torsdag: Skuldre, rygg, biceps

Fredag: Bryst, triceps

Osv, brukte ikke så mye tid på å tenke på vilke dager du trener hva, men da får du værtfall trent skuldre, rygg, biceps og bryst, triceps 2 ganger vær, annenvær Uke.

Hvis du ikke liker å trene ben, kan du jo bare droppe det :)

Endret av Zennien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...