Gå til innhold

Vil bli større og sterkere, tips?

sneipen92

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt, 92 som har litt problemer med å bli større og sterkere. Jeg begynner faktisk og lure på om jeg ikke kan bli det?

Jeg er ca: 187-188 cm høy og veier ca 69kg det gir meg en bmi på 19, som er ganske lite. Jeg er som dere skjønner ganske høy og ganske tynn/spinkel.

Jeg har nå trent på treningsenter i snart 2 år :O, og har selvfølgelig hatt stor framgang i perioder, men har vært mye opp og ned på treningsmotivasjonen. På det meste, for ca 1/2 år siden tok jeg 65kg i benken, noe som ikke er så mye å skryte av.

Jeg spiser veldig mye mat, blir sulten hele tiden, spiser sikkert 1 boks med makrell i tomat daglig. Og har faktisk gått opp 1 kg i løpet av de siste ukene. Men jeg trenger litt råd på hvordan jeg skal trene, og evt ta proteinpulver, kjøpte en 5kg kasse av en kompis med: Ultimate Nutrition, Advanced muscle mass formula. Hvordan bør jeg ta disse protein shakene? Bare en shot etter trening?

Kan legge til at jeg snuser mye, og drikker(røyker) i helgene.

Takk for svar, er lei av og være tynn og svak :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan trener du?

Prøv også å bytt ut vannet med melk.

Excessive consumption of alcohol will have a fairly significant negative effect on your workout performance and on your resulting strength and size gains. I'm not here to tell you that you can't drink if you want to build muscle, but you should definitely be aware of how this drug (yes, alcohol is a drug) is affecting your gains.

- The Truth About Building Muscle

Hva alkahol gjør med kroppen;

1: It negatively affects protein synthesis.

2: It lowers testosterone and increases estrogen.

3: It dehydrates you.

4: It disrupts your sleep.

5: It depletes your body of vitamins and minerals.

Og mye mer enn det, jeg vet dog ikke hvor mye du drikker i helgene.. Men hold det på et minium.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Hvordan jeg trener:

Nå har jeg planer om å begynne å trene litt igjen, og da regner jeg med å trene 2-3 ganger i uka kun styrke, så spiller jeg fotball 1 gang i uka for kondis:

Dag 1:

Biceps og Triceps

Biceps:

Vektstang, sitter på sånn sol med pute til å hvile armene på slik at jeg kan løfte vektstanga mens albuene hviler på puta hvis du skjønner. Kjører som oftest 7,5kg på hver side, vet ikke hva stanga veier. Så tar jeg 10 reps, og avslutter med å bytte ut vektstanga med to lette vekter og tar 10reps med dem. Dette gjør jeg 4-5 ganger. Så pleier jeg å stå å løfte vekter litt, 15kg.

Triceps:

Her tar jeg nedtrekk eller pushdown eller hva det kalles, med stang og tau. Og fastbenk med smalt grep

Dag2:

Rygg, skuldre, mage

Tar jeg nedtrekk, med 40-50kg. Så tar jeg den ro lignende maskinen. Så tar jeg hang ups med veldig bredt grep, med minus kg. Så tar jeg Skulderpress maskin, og situps

Dag3: Bryst og mage

Benkpress med manualer, 17-5-20 kg 8reps 3 set

Benkpress 50kg 5x5

Situps.

Problemet er at jeg ikke øker i styrke liksom, jeg tar det samme hver gang, samme tyngde osv. Jeg begynner å lure på om jeg ikke har riktig kroppsbygning eller noe sånt !

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Angående drikke:

Jeg skal være ærlig, mitt primære mål er å se bra ut, ha fin kropp og være sterk. Har ingen planer om å sloss eller begynne å være frekk og kjepphøy om jeg blir det. Treninga er ikke så viktig at jeg er villig til å gi opp fylla :p. Vetke hvor mye jeg drikker men når jeg gjør det er vel enn 8 halvlitere, det skjer vel sånn gjennomsnittlig annenhver helg.

Lenke til kommentar

1: Treningsprogrammet er helt ute og går. Du trener flere muskler i uken, triceps blir trent hver eneste gang = OVERTRENING!

2: Du trener for lett. TREN HARDERE!

Problemet er at jeg ikke øker i styrke liksom, jeg tar det samme hver gang, samme tyngde osv. Jeg begynner å lure på om jeg ikke har riktig kroppsbygning eller noe sånt !

Her har vi nok problemmet. Hvorfor skal kroppen bygge muskler når du ikke skader den? Du må vite hvorfor kroppen bygger musker in the first place. Når du trener så skader du musklene, og da vil kroppen bygge seg sterkere og bedre til neste trening.

Intensity and Progression må du huske på.

Anbefaler boken The Truth About Building Muscle, fikk et helt nytt innblikk på kroppsbyggning og styrketrening etter jeg hadde lest boken.

Du må huske på at Kroppsbyggning og Vekt løfting er en livsstil. Akkurat som du må kutte ut alkahol, måtte jeg kutte ut brus og snop. Get over it!

Biceps og triceps har ingenting til felles.

Skuldre og rygg har ikke så mye til felles (litt)

Bryst og mage har ingenting til felles.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg iallfall funnet et nytt treningssprogram, prøv noen 5x5 programmer.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Droppe bein? HVORFOR DET?

Kroppen er et pussle spill, når du tar vekk bein, så mister du halve pussle spillet.

Mandag: Bein og mage

Onsdag: Bryst, Skuldre og triceps

Fredag: Rygg og biceps.

Ligg mellom 5-7 sett på store muskelgrupper som bein,bryst,rygg. Det vil si 2 sett på benkpress og 3 sett på manual press, ikke 7 sett på benkpress og 3 sett på manual press. Ligg mellom 2-4 sett på små muskel grupper som biceps og triceps.

Hvorfor du bør trene bein:

1: Your upper-body will benefit

2: Total-body strength.

Still don't feel like training legs? Well, what if I told you that training your lower body will make your upper body grow as well? You might think it was nothing more than a cheap tactic to get you into the squat rack, but believe me, it's the truth.

- Fra boken The Truth About Building Muscle

DAMN! Elsker den boken azz.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg står ganske sterkt for Failure trening, det vil si trening til det ytterste. Men dessverre er det mange som er ganske uenig med meg, at det er dumt.

Failure trening går på å kjøre med 5-7 reps, der du presser deg helt ut. Det vil si du skal ikke klare flere enn 8 reps.

Andre liker bedre å kjøre for litt flere reps og litt lettere vekt, men jeg synes ikke det er veien for å gå.

Bryst og triceps øvelser:

Benkpress

Dips

Forskjellige varianter av benkpress

Husk å ligg mellom 5-7 SETT når du kjører failure. Som jeg sa, 2-3 sett på benkpress, 2 sett på dips og 2 sett på tredje øvelsen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Mat:

Forkost: 4 store brødskiver med skinke og ost, leverpostei, brunost osv

Lunsj(på skolen) : 3 brødskiver mye det samme

Mellom Lunsj(når jeg kommer hjem fra skole): 2 brødskiver, ofte makrell i tomat

Middag: Vanlig mat, fisk, vanlig kjøtt osv

Kvelds: 3-4 brødskiver

Kan legge til at jeg drikker sikkert opptil 1 liter melk noen dager.

Min mor er veldig opptatt av å spise sunt og riktig så tror hvertfall jeg får i meg god og sunn mat. Spiser veldig sjelden godteri og brus.

Ja skjønner jo nå at det treningsopplegget mitt var litt på trynet, men tror jeg skal prøve å følge Pijus sitt.

Forresten: Er det veldig viktig å øke hele tiden? Bør jeg hele tiden sjekke om jeg kan klare litt tyngre?

Lenke til kommentar

Som forventet, tonnevis av karbohydrat fra brød (og antageligvis mye poteter, ris og pasta til middag). Sjekk ut http://www.myrevolution.no/artikkel/myrevo...t---kosthold/2/ for litt grei info om hva du bør få i deg. Mer fokus på protein.

Og, ja, selvfølgelig skal du øke, eller iallefall prøve. En grei måte å gjøre det på er å ta f.eks. 60kg benk, 8x3 til å begynne med. Neste økt tar du 9x3. Neste 10x3, 11x3, 12x3. Så går du opp til 65, 8x3 og gjentar prosessen. Kroppen tilpasser seg utfordringen ved å bygge muskler.

Lenke til kommentar

Ganske mye brød mat.

Men en ting du bør kutte ut, brødmat til kvelds.. Ikke et bra valg.

Du skal helst ikke ha så mye karbohydrater før du legger deg, fordi dette vil bli lagret som fett under natten. Spis proteiner før du legger deg, helst seine som kassein.

Forresten: Er det veldig viktig å øke hele tiden? Bør jeg hele tiden sjekke om jeg kan klare litt tyngre?

kroppen må hele tiden bli skadet for å bygge muskler. Men du kan trene 1-3 uker med samme vekt og så øke med 2kg.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Droppe bein? HVORFOR DET?

Kroppen er et pussle spill, når du tar vekk bein, så mister du halve pussle spillet.

Mandag: Bein og mage

Onsdag: Bryst, Skuldre og triceps

Fredag: Rygg og biceps.

For en person som sliter med å øke og bli sterkere så annbefaler du at han skal tren vær muskel gruppe 1 gang i uken ?

Til trådstarter, hvis du fokusere mere på overkropp, få værtfall inn Bryst, rygg, skuldre trening 2 ganger i uken! Og ta med ben 1 gang i uken, og de andre øvelsene

Hadde det vært meg, og du vil få en bedre overkropp, hadde jeg gjort det sånn som dette her

Mandag: Bryst, Triceps

Tirsdag: Skuldre, Rygg, Biceps

Onsdag: Ben (evt mage)

Torsdag: Bryst, Triceps

Fredag: Skuldre Rygg, Biceps

Så har du fri hele helgen.

Det vil gå veldig sakte fremover om du velger å bare trene vær muskel gruppe 1 gang i uka.

Lenke til kommentar
For en person som sliter med å øke og bli sterkere så annbefaler du at han skal tren vær muskel gruppe 1 gang i uken ?

Jepp akkuratt det jeg mener. Ikke noe mer enn en muskel per uke.. Men stopp HER! Ja, jeg sa en muskel. Men hvor tungt skal du trene? Så tungt som mulig og ligge mellom 5-7 reps. Nå tenker du vel, pff.. Jeg kommer jo ikke til å bygge muskler av det. Så skal jeg si deg, det skal ikke mye til for å bygge muskler. En liten hardcore trening i uken, er god nok trening enn du skulle ha trent muskelen tre ganger i uken..

Her er vel et levende bevis

musclebeforeafter.jpg

Han her fyren trener som jeg gjør. Og se hva han har oppnådd. Dette har han oppnådd på 3 år.

Mandag: Bryst, Triceps

Tirsdag: Skuldre, Rygg, Biceps

Onsdag: Ben (evt mage)

Torsdag: Bryst, Triceps

Fredag: Skuldre Rygg, Biceps

Hva er det du prøver å si til trådstarter? Overtrening? Det er nok dessverre ikke veien for å gå for større muskler.

Du kan enten kjøre 10 reps med middels vekt i flere månder og merke litt forskjell.. ELLER... så kan du kjøre med tyngst mulig vekt, en gang i uken og få MYE bedre resultat. Du sitter vel igjen, jo mer du trener jo bedre blir du. Men dessverre gjelder det ikke for styrketrening.

Men det vil jo alltid være delte menninger, la trådstarter få selv velge hvem han har lyst å høre på.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Zennien; Greia er at foreløpig har jeg ikke planer om å trene mer enn 3 ganger i uka pga skole/jobb. Så da tror jeg det er best slik Pijus sier. Men hvis jeg for litt mer motivasjon og ser progress, så kommer jeg nok til å intensiverer treninga, og da tar jeg nok muskelgruppene flere ganger om uka.

Nå har jeg vært og trent og merker at formen er laaaaangt nede, men det er deilig å føle seg sliten i kroppen. Tok meg 2 banener og en proteinshake og nå skal jeg chille den med en velfortjent snus, håper den ikke ødelegger all treninga :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...