Bandidos-Pelle Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Hadde bokmålseksamen i går og besvarte oppgaven med noenlunde følgende ordlyd: Hvorfor var språkdebatten så viktig på 1800-tallet og kan man se noen av de samme argumentene og verdiene i dagens språkdebatt? Det jeg lurer på er om jeg besvarte oppgaven "rett", i den form av at jeg tok med meg de nødvendige punktene. Jeg synes ikke man kommer utenom selve språkdebatten og arbeidet Knud Knudsen og Ivar Aasen la ned på 1800-tallet, så jeg fortalte en del rundt selve arbeidet som ble gjort, mest om Aasen, deretter fortalte jeg om Norges situasjon på 1800-tallet, at vi ble overgitt til Sverige som en del av et politisk spill etter napoleonskrigene, at det var viktig for Norge å skape en egen identitet - man kunne se dette blant annet i romantikken blant malere, i litteraturen osv. Angående sistnevnte del av ordlyden så spørres det om man kan se noen av de samme argumenter og verdier i dag. Da skrev jeg at mye av de samme trekkene, som at dialekter og tilhørighet fortsatt står sterkt, fortsatt kan sees tydelig i dag, men at språket utvikler seg ettersom globaliseringen har utviklet seg, og språkene blir mer og mer likt engelsk osv. Jeg trakk inn eksempler som at f.eks "babe" er opp til vurdering for å komme i ordboken osv. Hvilke punkter synes dere det er viktig å få med i en slik oppgave? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå