Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvor lang reklamasjon på laptop kjøpt for bedrift?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

I forbindelse med reparasjon av en bærbar PC (Dell) fikk jeg beskjed at reklamasjonsretten ikke gjelder for maskiner kjøpt av bedrifter.

Det er nemlig ikke min PC, men tilhører en bedrift. Jeg tok på meg ansvaret for å få sendt denne inn til Dell for reparasjon, og etter en lang dialog fikk jeg dette tilbake:

I have already written the service call for both parts but unfortunately I was cancelled by my technical supervisor, as I haven't noticed that you have bought the computer as a business customer. In this case when your warranty is expired on 04-07-2009 only its extension will allow us to provide you with new parts without any costs.

 

Maskinen ble kjøpt 04-07-2007 av bedrift.

Må bedriften kjøpe utvidet garantirett (Premium NBD Support contract for 1 Year (1,299 NOK), 2 Years (1,699 NOK) or 3 years (1,999 NOK)) eller har bedriften reklamasjonsrett på den defekte maskinen?

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinen ble kjøpt 04-07-2007 av bedrift.

Må bedriften kjøpe utvidet garantirett (Premium NBD Support contract for 1 Year (1,299 NOK), 2 Years (1,699 NOK) or 3 years (1,999 NOK)) eller har bedriften reklamasjonsrett på den defekte maskinen?

Utifra det jeg vet, så er det kjøpsloven som gjelder her og ikke forbrukerkjøpsloven.

 

 

 

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

 

Du har nok ikke noe valg enn å betale for servicen, eller utvide garantien.

Lenke til kommentar

Jeg tror det stemmer som forrige poster her sier: du har ikke fullt like gode rettigheter når det er snakk om bedriftskjøp desverre.

 

Jeg er dog ikke veldig oppdatert på lovene som gjelder bedrifter, så kanksje noen av forumets "loveksperter" kan kjime inn, men jeg tror det du har fått beskjed om stemmer.

 

Du får høre hva evt. reparasjon vil koste og se om det er bedre å ta enkeltkostnaden eller å utvide garantien.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...