netshopper Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Hei, Ser det har vært en del fram og tilbake angående Induksjonstopp og stekeovn her og på andre forum. Link 1 Link 2 Link 3 Jeg har induksjonstopp som jeg skal koble til et teknisk stikk på 20A og det har jeg lest hos de fleste at kommer til å gå greit - så det går jeg for MEN, problemet mitt er at resten av hele leiligheten lys og stikk (bortsett fra bad) går på en 16A kurs. Jeg vil derfor ikke koble stekovnen min på denne 16A kursen. Stekovnen ble levert med vanlig 16A stikk. Alternativene er jo som følger: 1 Koble på en 16A kontakt på 20A med kabelsko. Men ettersom jeg har skjønt er dette kritisk med tanke på (1) kabeldimesjon (overbelastning) og (2) hvis det skulle oppstå kortslutning i ovnen, vil ikke automatsikringene reagere på rett måte. 2 Sette på et nytt teknisk stikk, og trekke 4 kvadrat kabel til ovnen Dette må jo være bedre med tanke på at kabelen tåler spenningen, men jeg har fremdeles problemet med sikringen som nevnt i punkt 1 3 Trekke en helt ny 16A kurs til stekovnen Dette skjønner jeg fint - men hva er eventuelt prisen for å gjøre noe slikt. Bor i en ganske gammel blokk i Oslo, og frykter for at selve trekkingen og det å sette inn ny sikring er relativt dyrt? Kanskje jeg heller skal glasse inn verandaen og kjøre gass grill hele året Setter pris på all tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 1 Koble på en 16A kontakt på 20A med kabelsko. Men ettersom jeg har skjønt er dette kritisk med tanke på (1) kabeldimesjon (overbelastning) og (2) hvis det skulle oppstå kortslutning i ovnen, vil ikke automatsikringene reagere på rett måte. Er ikke lov å legge en vanlig stikk på en kurs som er sikret med over 16A. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Om ovnen er meint å sikre med 16A kan du ikkje utan vidare kople den til 20A, med mindre dette står i manualen. Dersom ovnen er meint å sikres med 16A, men kan belastes over 16A kan kabel til ovnen samt komponenter internt ta skade av å bli belasta over 16A Dersom ovnen leveres med 16A-støpsel, kvifor skal du då ha 20A? Har du lese i manualen kva effekt det er snakk om? Lenke til kommentar
Footy Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Ovnen kan kobles til mer enn 20A stikk om du vil den. En slik stekeovn har en Fast maks last, noe som vil si at den aldri trekker mer en f.eks 16A. Så det er ikke noe problem. Om røret som ligger der fra før er 20mm så kan du også trekke om ril 6 kvadrat og sette opp en 25A sikring med 2 tekniske stikk i andre enden. 1 til ovn, en til topp. Dette vil nok holde fint i de fleste tilfeller. Du sier du bor i en gammel leilighet, disse hadde som regel et wattmeter stående på veggen i nærheten av komfyren, om dette er tilfellet i i din leilighet går dette røret rett tilbake til sikringskapet. Siden du ikke trenger dette wattmeteret lenger kan du trekke om 2.5 kvadrat og sette en egen 16A stikk her til komfyren. Lenke til kommentar
netshopper Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 1 Koble på en 16A kontakt på 20A med kabelsko. Men ettersom jeg har skjønt er dette kritisk med tanke på (1) kabeldimesjon (overbelastning) og (2) hvis det skulle oppstå kortslutning i ovnen, vil ikke automatsikringene reagere på rett måte. Er ikke lov å legge en vanlig stikk på en kurs som er sikret med over 16A. I følge mange av de andre forumene virker det som elektrikere har sagt at det er greit? En bekjent som var elektriker tidligere mente også at det burde gå greit. Så det virker på en måte ikke som om det er sikkert å hyre inn et elektriker en gang..... Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) En bekjent som var elektriker tidligere mente også at det burde gå greit Det er strengt forbudt å kople en vanlig 16A kontakt til en kurs som er mer enn 16A! Du får det nok ikke skikkelig uten å hyre inn en elektriker, og ikke rote selv og følge råd fra " en som har vert elektriker tidligere". Beste løsning er å legge opp en ny kurs til stekeovnen på enten 16 eller 20A, holder sikkert med 16 siden det er et vanlig støpsel på ovnen og det skal da holde med 16, men det er nok bedre å legge opp en ny kurs med 4 eller 6 kvadrat og sette opp 20/25A kontakt, for et eventuelt bytte av komfyr en annen gang med teknisk støpsel. Men, det viktigste jeg vil få med her er dette: DU HAR IKKE LOV Å GJØRE DETTE SELV!! Endret 18. november 2009 av grovetussen Lenke til kommentar
netshopper Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Om ovnen er meint å sikre med 16A kan du ikkje utan vidare kople den til 20A, med mindre dette står i manualen. Dersom ovnen er meint å sikres med 16A, men kan belastes over 16A kan kabel til ovnen samt komponenter internt ta skade av å bli belasta over 16A Dersom ovnen leveres med 16A-støpsel, kvifor skal du då ha 20A? Har du lese i manualen kva effekt det er snakk om? Men den blir jo ikke "belastet" med 20 A, men hvis det skulle skje en jordfeil så sikringen går blir det kritisk. Jeg skjønner poenget ditt og det er jo nettopp det jeg tar opp og prøver å finne en løsning på :!: Hvis du leser resten av mitt innlegg skjønner du hvorfor jeg ønsker å koble den på 20 A kretsen. "MEN, problemet mitt er at resten av hele leiligheten lys og stikk (bortsett fra bad) går på en 16A kurs. Jeg vil derfor ikke koble stekovnen min på denne 16A kursen. Stekovnen ble levert med vanlig 16A stikk. " - 1 stk 16A kurs for bad - 1 stk 20A kurs for teknisk stikk kjøkken - 1 stk 16A kurs for lys og stikk på stue, soverom og kjøkken Jeg vil ikke koble ovnen på 16A kursen til hele leiligheten da jeg er redd for overbelastning med alt lys og elektronisk utstyr i hele leiligheten. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Haha, herregud mann, kom med all relevant info i orginalposten da! Du bytter bare til et 20A støpsel på stekeovnen, og du er i boks! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Dersom ovnen kan koplast over på teknisk stikk så er det ikkje noko problem. Sidan den leveres med 16A gjekk eg ut frå at den ikkje hadde behov for meir, men om du vil legge opp 20A for framtidig utstyr så er det jo greit. Eg har aldri bytta støpsel på ein komfyr, men ville ikkje gjort det heilt utan vidare utan å sjekke manualen. Det er sikkert tatt høgde for, men teoretisk sett er det mogeleg å gjere skade på den måten. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Det går fint an å bytte støpsel til et større på komfyren, siden den trekker en fast belastning. Men du kan ikke bytte til et mindre. Samme som du kan sette en større kontakt på en kurs, men ikke mindre kontakt, dette for å unngå at du får mulighet til å trekke ut mer av kontakten enn den er lagd for. Lenke til kommentar
netshopper Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Ovnen kan kobles til mer enn 20A stikk om du vil den. En slik stekeovn har en Fast maks last, noe som vil si at den aldri trekker mer en f.eks 16A. Så det er ikke noe problem. Om røret som ligger der fra før er 20mm så kan du også trekke om ril 6 kvadrat og sette opp en 25A sikring med 2 tekniske stikk i andre enden. 1 til ovn, en til topp. Dette vil nok holde fint i de fleste tilfeller. Du sier du bor i en gammel leilighet, disse hadde som regel et wattmeter stående på veggen i nærheten av komfyren, om dette er tilfellet i i din leilighet går dette røret rett tilbake til sikringskapet. Siden du ikke trenger dette wattmeteret lenger kan du trekke om 2.5 kvadrat og sette en egen 16A stikk her til komfyren. Jeg skal nok ikke begynne å rote i sikringsskapet selv, det hr jeg ikke nok peiling på.... Jeg får nesten sende en mail til Siemens for å høre hva ovnen er dimensjonert for. Desverre har jeg ingen wattmeter i leilgheten heller. Lenke til kommentar
netshopper Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Får beklage hvis jeg var vag i første post - men har ikke kommet med mer informasjon - bare mer detaljert. Jeg sjekker bruksanvisningen en gang til, og kontakter Siemens angående 20A krets. Deretter har jeg en god del flere venner som er elektrikere som jeg kontakter for å høre hva de mener blir korrekt. Hvis jeg bare må få noen til å sette opp et nytt stikk og nytt støpsel så er jo det glimrende. Takk for hjelp så langt. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg var i lignende situasjon i forrige uke En 6kW induksjonstopp, og en stekeovn - tilgjengelige stikk, en 25A og en 13A. I og med at induksjonstoppen tar hele 25A stikket mitt ved full belastning (25A x 230 V = 5750 kW tilgjengelig), så hadde jeg lyst til å ha ovnen på seperat kurs. I og med at jeg har litt andre ting som jeg typisk bruker 13A kursen til (vannkoker, mixmaster, lys og annet div), ble det til at det sannsynligvis ikke ville bli plass til ovnen på 13A kursen heller - i all fall ikke om jeg kjøpte inn en oppvaskmaskin i tillegg. Løsningen min var at jeg fikk en elektriker til å komme legge opp en ny kurs fra kjøkken til sikringskap, 16A (kom til og med på dagen, null stress). Gammel leilighet, så han bare la kablene på utsiden av veggen. Da har jeg 3700 kW tilgjengelig til ovn og oppvaskmaskin, og har nå alt smått på 13A kursen, som har plass til 3kW. I ditt tilfelle, så hadde jeg lagt opp en ny kurs. 16A til rådighet for alt utenom bad og koking virker veldig lite; setter du på en ovn og en vannkoker så er vel det nok til å slå ut kursen? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 - 1 stk 16A kurs for bad- 1 stk 20A kurs for teknisk stikk kjøkken - 1 stk 16A kurs for lys og stikk på stue, soverom og kjøkken Jeg vil ikke koble ovnen på 16A kursen til hele leiligheten da jeg er redd for overbelastning med alt lys og elektronisk utstyr i hele leiligheten. Men hvor stor hovedsikring har du da? Det hjelper ikke med mange kurser hvis du ikke har nok inn til leiligheten. Lenke til kommentar
netshopper Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Jeg var i lignende situasjon i forrige uke En 6kW induksjonstopp, og en stekeovn - tilgjengelige stikk, en 25A og en 13A. I og med at induksjonstoppen tar hele 25A stikket mitt ved full belastning (25A x 230 V = 5750 kW tilgjengelig), så hadde jeg lyst til å ha ovnen på seperat kurs. Nå er det jo ikke ofte man bruker full styrke på induksjon+stekovn på full styrke, så det er derfor jeg vurder 2 x teknisk stikk på 20A kursen dersom det er mulig å sette det opp slik. Løsningen min var at jeg fikk en elektriker til å komme legge opp en ny kurs fra kjøkken til sikringskap, 16A (kom til og med på dagen, null stress). Gammel leilighet, så han bare la kablene på utsiden av veggen. Da har jeg 3700 kW tilgjengelig til ovn og oppvaskmaskin, og har nå alt smått på 13A kursen, som har plass til 3kW. I ditt tilfelle, så hadde jeg lagt opp en ny kurs. 16A til rådighet for alt utenom bad og koking virker veldig lite; setter du på en ovn og en vannkoker så er vel det nok til å slå ut kursen? Det er sikkert ingen dum løsning å sette opp en ny kurs heller. Hvor mye måtte du betale for noe sånn? 16A kurs til resten av leiligheten er ikke akkurat mye nei - er enig i det men når man har varmt-vann og fyring inkludert i husleien er det liksom ikke behov for noen store kjemestore strømtrekk i leiligheten lenger. Vannkoker som du sier - men det er svært sjelden jeg bruker (nå kan jeg jo også bruke induksjonen til oppkok) - 1 stk 16A kurs for bad- 1 stk 20A kurs for teknisk stikk kjøkken - 1 stk 16A kurs for lys og stikk på stue, soverom og kjøkken Jeg vil ikke koble ovnen på 16A kursen til hele leiligheten da jeg er redd for overbelastning med alt lys og elektronisk utstyr i hele leiligheten. Men hvor stor hovedsikring har du da? Det hjelper ikke med mange kurser hvis du ikke har nok inn til leiligheten. Godt poeng... Det er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Rart ingen har nevnt dette men enkleste men fremdeles forskriftsmessige løsningen på problemet er å sette opp en liten boks med en 16A sikring i naboskapet til steikovnen og kobler opp en helt vanlig 16A stikk på denne sikringen som man plugger steikovnen i. Tilførslen til denne sikringen henter man fra komfyrstikken. Kort og enkelt og selvsagt utført av elektriker på dagtid. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Men det er en dårlig løsning å koble både stekovn og induksjonstopp på samme 20A kurs. Da er det temmelig stor mulighet for at sikringen går når man steika står i stekovnen og det skal kokes poteter, saus og grønnsaker samtidig... Egentlig bør toppen ha en egen 25A kurs. Endret 19. november 2009 av Mr D Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Vel nå har jeg en 20A B automat stående som har forsynt en induksjonstopp på fjerde året uten at det har vært problemer med det, så 20A holder til platetoppen for selv om induksjonstoppen kan dra mye mere en 20A så gjør den det i kun korte perioder og derfor går selv julemiddagen bra. I tillegg drar den ikke full guffe under hele middagen med mindre man skal sprengkoke poteter på alle platene, noe man aldri gjør. Når det kommer til steikovn og platetopp på 20A så er dette selvsagt ikke en optimal løsning men når alternativet er å dra en ny kurs går folk ofte for den enkleste løsningen. Stikkordet her er samtidighetsfaktor og måten termostaten på både platene og steikovnen fungerer. En steikovn på 3,6KW drar ikke 3,6KW hele tiden men kun under oppvarming samt de periodene den trenger å tilføre varme for å opprettholde en satt temperatur, og det samme gjelder for platetoppen. Problemet er om man prøver og kjøre varmtvannstanken sammen med platetoppen, for da er det plutselig snakk om kontinuerlig last sammen med platetoppen som kan gi problemer på 20A komfyrkurser. På 25A kurser går selv dette erfaringsmessig bra. Det som er viktig her er kundens behov og ikke bare hva som går og ikke går på papiret. For noen år siden la jeg om installasjonen i et kjøkken etter at de hadde rehabilitert det hos et eldre par der de kun hadde komfyrkursen og en 10A kurs til stikk på kjøkkenet. Denne kursen forsynte også soverommet ved siden av men på spørsmål om de hadde problemer med at sikringene gikk svarte de at det kan ikke de huske har vært noe problem. Og dette var er kjøkken med oppvaskmaskin, micro, vannkoker og kaffetrakter og alt på den stakars 10A kursen. Poenget er at noen har enorme effektbehov der de forventer å skal kunne gjøre alt samtidig mens andre husker gamledager med ekstrapåslag ved overforbruk og bruker strøm der etter. Endret 19. november 2009 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå