Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående skriving av kontrakt.

turak

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 16 år som er veldig interessert i de forskjellige aspekter av juss.

Idag har jeg fått sterk interesse for kontrakter, vis det finnes noen sider eller papirer hvor det står lover og regler for at en kontrakt skal være bindende.

Jeg skal bare oppsummere noen punkter jeg ikke er helt sikker på:

1. Når man skriver en kontrakt, må den skrives på PC? eller kan en bindende kontrakt skrives med feks penn?

Grunnen til at jeg spør dette er fordi vis man skal ha mange versjoner av samme kontrakt, men underskrifts datoen og navn kan endres, mange ganger vil det kreve at navnet og datoen blir utfyllt på stedet.

2. Sånn som jeg forstår det kan en kontrakt skrives når du ikke er myndig, men kan hvilken som helst kontrakt skrives når du er under 18? Nå tenker jeg på kontrakter som eventuelt vil være livstid bindende eller innebærer permanent overføring av en eiendel.

Jeg har flere ting som jeg lurer på men skal se litt rundt først, og utforme spørsmålene bedre, samt at svarene på disse 2 vil påvirke de neste spørsmålene.

Takk på forhånden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

1. Det er som hovedregel formfrihet for kontrakters vedkommende i norsk rett, hvilket innebærer at kontrakter (avtaler) kan inngås på alle de måter partene måtte ønske - både penn og PC, altså. Dette utgangspunktet blir selvsagt modifisert i en rekke lovbestemmelser, uten at jeg går inn på det her. Se eksempelvis NL femte kapittel.

2. Er du umyndig, er det betydelige begrensninger i adgangen til å forplikte seg ved kontrakt. Se eksempelvis vgml. §2.

Stiller du konkrete og presise spørsmål, får du lettere svar på enkeltheter du lurer på.

Lenke til kommentar
1. Det er som hovedregel formfrihet for kontrakters vedkommende i norsk rett, hvilket innebærer at kontrakter (avtaler) kan inngås på alle de måter partene måtte ønske - både penn og PC, altså. Dette utgangspunktet blir selvsagt modifisert i en rekke lovbestemmelser, uten at jeg går inn på det her. Se eksempelvis NL femte kapittel.

2. Er du umyndig, er det betydelige begrensninger i adgangen til å forplikte seg ved kontrakt. Se eksempelvis vgml. §2.

Stiller du konkrete og presise spørsmål, får du lettere svar på enkeltheter du lurer på.

Hva er det som hindrer noen av partene og "Redigere" kontrakter i ettertid?

Vis en kontrakt blir skrevet med 2 vitner, så er det ikke nødvendig for de og lese kontrakten, dermed ser jeg ikke hva som rent juridisk hindrer kontrakt forfalsking.

Endret av turak
Lenke til kommentar
1. Når man skriver en kontrakt, må den skrives på PC? eller kan en bindende kontrakt skrives med feks penn?

En avtale er en bindende enighet mellom partene. Idet slik enighet er oppnådd, er avtalen inngått. Og dette kan skje på alle mulige måter - ved signering av kontrakt, ved muntlig tilsagn, ved tegnspråk, semafor eller hva det nå måtte være.

2. Sånn som jeg forstår det kan en kontrakt skrives når du ikke er myndig, men kan hvilken som helst kontrakt skrives når du er under 18? Nå tenker jeg på kontrakter som eventuelt vil være livstid bindende eller innebærer permanent overføring av en eiendel.

Hovedprinsippet er at den som ikke er myndig, ikke egenhendig kan inngå bindende avtaler.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Et veldi spesifikt spørsmål siden jeg ikke er myndig.

Jeg kan skrive ut et lån til en mynding person det er en ting jeg vet, men kan jeg selge noe som er MITT til en person via en kontrakt?

eller vil alle mine eiendeler tilhøre mine foreldre/verge til jeg blir 18?

______

En annen ting, kan jeg underskrive en kontrakt på vegne av bedriften jeg jobber for?

(Vis jeg har stillingen direktør i et AS, kan min underskrift brukes på bedriftens vegne selv om jeg er under 18?)

Endret av turak
Lenke til kommentar
Et veldi spesifikt spørsmål siden jeg ikke er myndig.

Jeg kan skrive ut et lån til en mynding person det er en ting jeg vet, men kan jeg selge noe som er MITT til en person via en kontrakt?

eller vil alle mine eiendeler tilhøre mine foreldre/verge til jeg blir 18?

Du råder selv over det du har tjent ved eget arbeid når du er over 15 år, og ellers hvis det er gitt deg til å bruke fritt. Det kan du selge. Ingen av dine eiendeler tilhører dine foreldre -- du kan fortsatt eie ting når du er under 18. Begrensningen ligger i hvor mye av eierskapet du kan utøve selv.

En annen ting, kan jeg underskrive en kontrakt på vegne av bedriften jeg jobber for?

(Vis jeg har stillingen direktør i et AS, kan min underskrift brukes på bedriftens vegne selv om jeg er under 18?)

Du kan være fullmektig for andre, ja. Du kan dog ikke være fullmektig i situasjoner som kan føre til ansvar etter avtaleloven § 25, fordi du som mindreårig ikke kan påta deg en slik garanti.

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt rundt, blant annet har jeg kommet over taushetsklausuler.

Kan privat personer pålegge kontrakter taushetsklausuler seg imellom uten vidre? Vil det i såfall finnes noen begrensinger, eller vil jeg kunne binde noen til en livslang taushetsklausul uten vidre?

Lenke til kommentar
Kan privat personer pålegge kontrakter taushetsklausuler seg imellom uten vidre?

Ja.

Vil det i såfall finnes noen begrensinger, eller vil jeg kunne binde noen til en livslang taushetsklausul uten vidre?

Det begrenses av den alminnelige rimelighetsvurderingen etter avtaleloven § 36, blant annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...