HValder Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg er 100% sikker at oppgaven er riktig skrevet, i forhold til hvordan jeg har fått den av læreren min. Kanskje det er en "lure" oppgave. Jeg vet ikke jeg altså. :-p Svaret eg får stemmer i forhold til oppgåva, men du kan ikkje bruke dei formlane til å rekne ut fahrenheit eller celsius. Som Nebuchadnezzar påpeiker fekk eg same svar som står i fasit. Lenke til kommentar
IdaElg Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Jeg er 100% sikker at oppgaven er riktig skrevet, i forhold til hvordan jeg har fått den av læreren min. Kanskje det er en "lure" oppgave. Jeg vet ikke jeg altså. :-p Svaret eg får stemmer i forhold til oppgåva, men du kan ikkje bruke dei formlane til å rekne ut fahrenheit eller celsius. Som Nebuchadnezzar påpeiker fekk eg same svar som står i fasit. Men hva er da utregningen? Jeg har oppgaven og svaret, men mangler utregningen. Jeg klarer virkelig ikke å finne utregningen. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Vi har gitt deg utregningen basert på hva oppgaven er i innledende innlegg. Det er bombesikkert. Du vil ha en utregning på en oppgave vi ikke har, det er litt verre. Lenke til kommentar
IdaElg Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 9F= 5(C-32)9F=5C-160 9F+160=5C 5C=9F+160 deler med 5 på begge sider: C=1,8F+32 Hva er svaret i fasit? Tips til deg IdaElg: Løs alltid opp parentesene først når du begynner utregning Svaret skal være: C = (9*F/5) + 32 :-) Skal jeg bytte ut F (C=1,8F+32) med f.eks 40? 40 F tilsvarer 4,44 C. Men om jeg tar 1,8*40+32 får jeg 104. Dette stemmer jo ikke, svaret skal jo bli 4,44. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Ja, det er det folk har sagt her. Ut frå slik oppgåva er gitt, er formelen for celsius rett. Problemet er at den formelen for fahrenheit du har fått ikkje er korrekt, so då vert naturlegvis uttrykket du lager for celsius heller ikkje korrekt. Dei rette formlane finn du her: http://no.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit Endret 18. november 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
IdaElg Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Ja, det er det folk har sagt her. Ut frå slik oppgåva er gitt, er formelen for celsius rett. Problemet er at den formelen for fahrenheit du har fått ikkje er korrekt, so då vert naturlegvis uttrykket du lager for celsius heller ikkje korrekt. Dei rette formlane finn du her: http://no.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit Hm.. Jaja, rare greier! Da er det vel bare en slik "lure" oppgave.. Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå