Datasmurfen Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 hei, Hvordan ser arbeidslivet på en person som har disse utdanningene ? Hvem tjener mest ? Hva gjør de forskjellige, med tanke på arbeidsområder og ansvarsområder ? Generelle ting som er nyttige å vite ? Lenke til kommentar
Løve Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Informasjonssikkerhet tar seg av sikringen av informasjon. Hvis du studerer informasjonssikkerhet lærer du klassiske informatikkting slik som programmering, matte og drift, samt at du har fag som dreier seg om informasjonssikkerhet i praksis. Disse dreier seg mye om beste praksis for sikkerhet, og hva som er lurt å gjøre for sikring av informasjon. Det dreier seg også litt om ledelse og administrasjon, for det er mye lover, regler og standarer som er lure og nødvendige å sette seg inn i. Du har en del overlapp med drift, men der de har ting som IT-ledelse, service o.l. har du sikkerhetsfag i stedet. Ellers så kan de godt ha mange av de samme arbeidsoppgavene, men sikkerhetsfolka har gjerne ansvaret for sikkerhetsanalyse og risikovurderinger o.l., dvs. å finne ut hva som må sikres, hvordan det må sikres og hvor mye det koster. En del kost-nytte analyser o.l. Jeg vet ikke hvem som tjener mest, men du kan nok få ganske grei lønn hvis du jobber med sikkerhet. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Tusen takk.. Dette hjalp veldig Løve EDIT: Fint om noen kan fortelle litt mer om lønn og hvor enkelt/vanskelig det er å få jobb med disse yrkesretningene innen IT. Hvilke bedrifter får du jobb (privat el offentlig sektor)... Endret 18. november 2009 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Ingen er til nå uteksaminert med driftsgraden ennå, så det blir vanskelig å svare på. Jeg går første semester nå, det er helt ok. Litt stress med matten. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Kva startlønn innanfor IT ein får eg avhengig av kor mange år ein som utdannelse Master innan Informasjonssikerheit vil starte ein god del høgare enn ein bacholr Same med drift. Det som kan gjere utslag i startlønn er om ein spesialserer seg mot spesifikke fagemner/områder. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Ingen er til nå uteksaminert med driftsgraden ennå, så det blir vanskelig å svare på.Jeg går første semester nå, det er helt ok. Litt stress med matten. Hvordan er matematikken Raudridder ? Kan du gi noen eksempler på hvilken type matematikk dere har der ? Lenke til kommentar
Løve Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Matta er algebra, integrasjon, derviasjon, graf- og nettverksteori og grafer. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 Matta er algebra, integrasjon, derviasjon, graf- og nettverksteori og grafer. Er det sånn de fleste klarer eller er det helt umennesklig ? Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Det er fire prøver på 1t 45min i løpet av semesteret, og snittet av de tre beste prøvene blir mappekarakteren. Snittet av eksamen og mappekarakteren lagt sammen blir endelig karakter. Forrige prøve tror jeg hadde strykprosent på >= 50%, men det har lite å si så lenge du klarer å få mer enn 105% riktig over tre prøver. Selv har jeg 70% på mappekarakteren, og får C hvis jeg klarer 50% på eksamen. grunnen til at så mange antakeligvis vil stryke og måtte konte er fordi de ikke møter til forelesning, vi pleier vanligvis ikke være flere enn 20 som møter (og det er 60+ påmeldt kurset). Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Det er fire prøver på 1t 45min i løpet av semesteret, og snittet av de tre beste prøvene blir mappekarakteren. Snittet av eksamen og mappekarakteren lagt sammen blir endelig karakter. Forrige prøve tror jeg hadde strykprosent på >= 50%, men det har lite å si så lenge du klarer å få mer enn 105% riktig over tre prøver. Selv har jeg 70% på mappekarakteren, og får C hvis jeg klarer 50% på eksamen. grunnen til at så mange antakeligvis vil stryke og måtte konte er fordi de ikke møter til forelesning, vi pleier vanligvis ikke være flere enn 20 som møter (og det er 60+ påmeldt kurset). Ok. høres ikke vanskelig ut da om du bare møter til forelesningene da.. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Det er ikke vanskelig å bestå, å få god karakter derimot.. Lenke til kommentar
trondiz Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hvis du gidder å gjøre noe så er ikke matten et problem. En del av matten er viktig å forstå, slik som grafer og nettverk, da du kommer borti det i senere fag. Bl.a. Algoritmiske Metoder. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Hvis du gidder å gjøre noe så er ikke matten et problem. En del av matten er viktig å forstå, slik som grafer og nettverk, da du kommer borti det i senere fag. Bl.a. Algoritmiske Metoder. Jeg gidder å gjøre noe i matematikk.. Er bare det at matematikken er ikke det jeg er best på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå