Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Konsekvenser av å varmekjøre en bil


Jima

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Destruert motor, enkelt og greit. Uten tilstrekkelig sirkulasjon i kjølevæska vil deler av motoren være ekstremt varme selv om målere tilsier noe annet. Motoren er beregnet for å ha sirkulasjon konstant i kjølevæska for å forflytte varme fra de aller varmeste punktene ut til kaldere punkter (internt i blokka).

 

Du har ingen temperatursensor som forteller hva temperaturen ligger på innerst ved sylinderveggene der varmen produseres.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Bilen min har en defekt vannpumpe. Hva er konsekvensene av at bilen har blitt kjørt med temperaturmåler på rødt felt? Dette har skjedd flere ganger.

Litt usikker på hvorfor du spør? Virker den ikke lenger? Har du tenkt å kjøre med den igjen uten å reparere vannpumpen?

 

I ytterste konsekvens har selvsagt gxi rett, og det å kjøre med defekt vannpumpe er opplagt ulurt. Likevel så kan du fremdeles ha en motor uten skade (med litt flaks ...)

 

 

Ole

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Biilen skal på verksted for å bytte vannpumpa. Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om jeg og min samboer kan ha ødelagt motoren pga dette. Er det noen måte jeg kan høre om motoren har tatt skade? Skal ikke på verksted før lønning kommer i slutten av måneden, så jeg vil helst få noen pekepinner på om motoren har tatt skade.

Motoren går, men jeg har ikke tenkt å kjøre den før etter verkstedbesøk.

 

Du bør ikke kjøre 1 meter til. Uten vannpumpa så slipper ikke nedkjølt kjølevæske til og da kommer det vannet som er stengt inne i blokka til å koke. Toppakningen kan også sprenges. I værste fall så kan den skjære seg.

Hva er symptomer på skjært toppakning?

Lenke til kommentar

Symptomer på skjært toppakning er:

Fukt eller lekasje ved topp

 

Olje i kjølevann. Åpne radiator å se om det ligger olje på toppen av vannet

 

Det har kommet vann i oljen på motoren. Det kan man sjekke ved å peile olja, da klarer man å se på peilepinnen om det er vann der eller ikke.

 

Åpne olje påfyllingslokket og se om du klarer å se noe hvitt "skum". Hvitt skum kan komme av andre ting også!

 

Dette er noen enkle metoder man kan bruke selv for å sjekke om man har gåen toppakning. Det finnes andre måter også og det er f.eks å trykkteste systemet. Selv om du har varmkjørt motor så trenger ikke toppakning være ødelagt.

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...