kineking Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 jente på 23, kursutdannet sveiser, har jobbet som sveiser de siste 2 årene (TIG, MIG/MAG) og som automatsveiser (Plasma/ smalspalte PAW, TIG) jeg har ikke fagbrev, men har lyst til å ta det, men har ingen skoleutdanning innenfor sveising siden jeg gikk tegning, form & Farge, men jeg har ikke studiekompetanse siden jeg ikke bestod nynorsk.. Jeg har også svært lyst til å utdanne meg som elektriker/reparatør innen sveising, er ikke helt sikker på hva akkurat dette kalles.. serviceteknikker? jeg kunne egentlig tenkt meg å blitt lærling eller helst voksenlærling, men må man ha skoleutdanning for å bli lærling? jeg har kikket på nki.no og lurer på om jeg kan ta denne type elektrikerutdanning der.. noen gode råd dere kan gi meg slik at jeg vet hvor jeg skal begynne? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Er ikke helt med på akkurat hva du mener med "elektriker/reparatør innen sveising", men på mer generell basis: Slik jeg forstår dette er det mulig å skrive lærlingekontrakt i alle yrker, uten å ha gått relevant VG1/VG2. Merk at læretida da blir tilsvarende lengre; fire år lærlingetid i stedet for 2 på skole +2 i bedrift. Går du en slik løsning med fire år som lærling, så må du ta en teoretisk eksamen i tillegg til fagprøven -og du må ha bestått fellesfagene, dette regner jeg med inkluderer nynorsk.. Da må du eventuelt ta det opp som privatist. Dette kan jo også være en løsning: "Som praksiskandidat er du fritatt for kravet om bestått i fellesfag for å kunne framstille deg til fag- eller svenneprøve. " 25% lengre praksis enn den fastsatte læretiden tolker jeg til å bety 5 år, når læretiden består av to år på skole og to i bedrift.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå