Gå til innhold

Hva skal til for å "slå gjennom" i Norge?


Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt litt over dette med hva som skal til for at band skal slå gjennom her i Norge.

Da må man nesten spørre seg, - hva liker egentlig det Norske folk?

Selv bor jeg i Trondheim og ser at det er altfor mye drit her. Da tenker jeg mest på sjelløs rock som det er altfor mye av. En kompis som spiller i et ganske kjent pop-rock band sier at Trondheim ikke har noen pop-rock-scene. Så blir da spørsmålet, - liker ikke folk pop-rock? Eller er det heller at det er en klar mangel av god pop-rock? Hva vil folk ha?

 

Selv mener jeg at det aller aller viktigste i låter er at grunnlaget er godt nok. Da tenker jeg at låten strippes helt ned til notene for å finne ut om DE er interessante. Mitt fokus er kanskje litt annerledes også siden jeg elskerg The Beates, Beach Boys, Yes, Genesis og disse kjente bandene som har hatt melodi i fokus. Jeg mener også at man ikke kan låse seg fast i én sjanger, siden det finnes så mye forskjellig som er veldig bra. Men går det an å blande alt dette? Jeg har selv tenkt på akkurat dette.

Vil et band som har låter som er svært intellektuelle, rent melodisk sett, klare å slå gjennom?

Har det mye med sounden å gjøre? Betyr det at låter som KAN ha blitt lagt på 70-tallet kan slå gjennom i dag? Om enn med en moderne innpakning når det kommer til sound?

 

Hva er deres syn på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal til for å slå igjennom i norge? Det samme som i andre land.

Lag bra nok musikk, vær flink til å selge deg selv som et produkt, og aldri mist troen.

 

Det finnes et marked for de fleste sjangere, så jeg vil vel ikke si det kreves noe spesiellt å slå i gjennom i norge kontra andre land.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Bare sånn apropos:

 

Norge er et land der 'pop' tradisjonelt har blitt sett på som mindreverdig musikk både i musiker- og anmeldermiljøet. Det var jo en periode på slutten av 80-tallet og tidlig 90-tall spesielt der alt som ikke hadde klare roots/rock-koblinger ble sablet ned av Tor Milde og hans kumpaner i norske musikkblader. Hadde du ikke gitar (og gjerne cowboyhatt...) så var det du drev med drit.

 

Det har dermed vært lite kred forbundet med å gi ut bra pop-plater i Norge, og således har vi nok gått glipp av mange potensielle artister som kunne ha blitt bra. Vi trenger ikke å gå lenger enn til Sverige for å se et land der 'popmusikk' langt på vei har vært en akseptert og hyllet sjanger. Mye crap selvfølgelig men også mange virkelig gode popband som aldri ville ha kunnet blitt akseptert i Norge.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Det er sant det, men er lokasjon veldig viktig? Trondheim skal vistnok være en litt vanskelig lokasjon å ha hovedsete i siden byen er så sinnsykt liten. Og at man må spread tha word så mye som mulig.

 

Jeg har også en tanke om at studio-artister og band ikke bør overleve, med mindre de klarer å spille det de lager live. Min tanke er at musikken bør være gratis i digitalt medium og heller bruke tiden og legge fokuset i å spille mer live.

 

Der ligger jo pengene uansett dersom man ønsker å overleve. Ta DDE som et litt banalt eksempel, de tjener massevis av penger og mye av det er fordi de har en fanskare som kommer for å se dem spille. Og de spiller mye live. Folk går ikke akkurat mindre på konserter og mitt syn er dermed at det digitale medium burde være en gratis form for promoting.

Lenke til kommentar

Visst musikken hadde blitt gratis hadde det aldri blitt nokon penger til plater, rett og slett, fordi utan platesalg, tjener ikkje plateprodusentene noko. Så visst alle bare laster ned musikken, er det ingen som tjener noko, verken band eller produsent, og dette vil føre til at plateselskap blir lagt ned, fordi dei ikkje tjener penger, og når ikkje lengre er nok plateselskap, blir det vanskelegere for mindre band å slå gjennom. Alt har ein viss samenheng. Det same gjeld konserter. Visst platene selg bra, så vil jo bandet nesten uansett ut på turne, og då må jo pengene komme frå ein plass, som f.eks plateselskapet.

 

Husk at musikerene sin jobb er å lage musikk, akkurat som nokon kanskje jobber på Mega eller RIMI. Jobben er bare litt annleis. Så det å laste ned musikk, kan på ein måte samenliknast med å gå inn å stjele ein sjokolade på nærmaste butikk, bare at det er ingen som reagerer på når du laster ned musikken.

 

Trur også det er mange som er trofaste til det fysiske format, inkludert meg, som nok vil synest det blir kjipt visst formate som CD, LP osv., forsvinn.

Lenke til kommentar
og mitt syn er dermed at det digitale medium burde være en gratis form for promoting.
Der jo det allerde (på en måte). Undersøkelser viser jo at de som laster ned mye musikk er de som kjøper mest musikk (kilde), de store plateselskapene vil bare ikke tro på det. Og ved å opptre fiendtlig ovenfor sine beste kunder graver de sin egen grav. Forhåpentligvis vil dette føre til at mange band og artister starter selv og dropper mellomleddene.
Lenke til kommentar
hva faen er det du snakker om? dersom selskapene ikke tjener noe, så eliminer dem da! man trenger ikke lenger unødige mellomledd. fri musikken.

 

Selskapene tjener jo selvfølgelig noko enda, men det har nok gått i nedoverbakke i det siste. Så klart treng mange arister og band plateselskap. Det er jo dei som får tak i produsentene osv. Det er ikkje bare, bare å produsere ei plate (utan at eg skal påskryte meg erfaring frå den sida).

Lenke til kommentar
Selskapene tjener jo selvfølgelig noko enda, men det har nok gått i nedoverbakke i det siste. Så klart treng mange arister og band plateselskap. Det er jo dei som får tak i produsentene osv. Det er ikkje bare, bare å produsere ei plate (utan at eg skal påskryte meg erfaring frå den sida).

 

du har fatalt feil på absolutt alle punkter, bortsett fra at plateselskapenes inntekt går i nedoverbakke. det er ikke selskapene som får tak i produsentene i alle tilfeller. det er som oftest kontakter bandet selv har, eller så har bandet et management som ordner slike ting.

 

plateselskap har rullet i nedoverbakke siden hardcore-miljøet i USA på 80-tallet begynte å distribuere alt selv. Napster og fildelingsrevolusjonene har vært nådestøtene.

 

information wants to be free.

Lenke til kommentar

Norge er et veldig lite land med veldig enige mennesker, hvis du skjønner hva jeg mener. Derfor er det viktig å treffe tidsånden siden det ikke er så mye subkultur å melke. Eksempler på dette er Turboneger som slår igjennom med et image så overdrevet at det er umulig ikke å ha et ironisk forhold til det, i en tidsalder hvor ironi nærmest er påkrevd. En annen ting er språkvalget. Skal man slå gjennom bør man kanskje synge på engelsk, selv om det dreper mulighetene for å slå gjennom utenfor Skandinavia. Kaizers er ikke et motargument, men et unntak. Nordmenn har ikke god selvtillit overfor eget språk, og det er kanskje litt vanskelig å skrive sanger på det.

Spill live, spill live, spill live.

Lenke til kommentar

Jeg tenker som så at det hovedsakelig er tre måter å slå gjennom:

 

Lag en veldig god, melodiøs sang.

Vær et sinnsykt bra liveband.

Ha et spennende image.

 

Hvert av disse punktene fører gjerne til at man opplever en viss hype rundt et band fra mediene, og da er det bare å surfe videre på den. Men man er ikke avhengig av en hype for å slå igjennom, altså, det er nesten bedre å sakte, men sikkert bygge seg opp over tid, slik de fleste band og artister gjør.

Lenke til kommentar

Gode svar! :)

Og jeg mener fortsatt at plateselskapene er noe overflødig i dag, eller, de bør vel heller prøve å tilpasse seg dagens samfunn istedet for å stride imot. Det tjener de ingenting på og de klarer heller ikke å forandre det som har skjedd i industrien.

 

@ TheMartine, gode poeng :) Selv føler jeg at en band bør ha alle disse tre elementene i én og samme pakke. I tillegg til enda et punkt, modernisere alt man gjør :)

Lenke til kommentar

En annen ting er timing, å kjenne sin besøkelsestid. Hvis det i øyeblikket er et annet populært band med høy status som ligner veldig på det dere ønsker å slå gjennom med, kan det være en tanke å vente litt med det store anstøtet og se om det kanskje går litt nedover med konkurrenten først. Ikke at man ikke skal turnere, tenker mer på plateslipp. Det holder liksom med en Hank av gangen hos Skavlan.

Lenke til kommentar
@ TheMartine, gode poeng :) Selv føler jeg at en band bør ha alle disse tre elementene i én og samme pakke. I tillegg til enda et punkt, modernisere alt man gjør :)

 

Ja, det er helt klart best å ha alle tre elementer, men det sjelden man snubler over slike band. I hvert fall er det vanskelig å finne helt ferske band som både er vilt gode live, skriver kjempegode låter og har et spennende image. Sånt utvikler seg nok mer over tid, tror jeg. Men det er klart, de finnes, og da er man også nesten garantert suksess. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...