Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig antenne til bilradio

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg helt ny 97 modell Passat som har noen små mangler. En av disse er antenna til radioen som ikke virker særlig godt. Har forsåvidt opplevet dette før med annen Volkswagen, og løsningen da var som den er nå:

- Å plugge inn en minijack i antenneinngangen og la ledningen gå ut over spilleren og henge øretelefonene i speilet.

Dete funker ganske greit, men det mangler litt på mottakskvalitten på radioen samtidig som det ser litt jalla ut...

Jeg søker derfor erfaring fra de som har litt greie på slikt og kan hjelpe meg å reparere originalløsningen.

Min antagelse er at siden bilen begynner å bli 13 år gammel kan ledningen ha korrodert eller at det er en dårlig kobling eller lodding noe sted. Antennefestet på taket og første kobling etter antennestøpslet ser greit ut. Har ikke sjekket annet enn at det med ukyndige øyne "ser greit ut".

Finnes det kjente svake punkter i antennestrekket?

Om løsningen er å trekke ny ledning... Har noen en enkel beskrivelse av jobben?

Radioen heter Blaupunkt Sevilla RD 104

Er takknemlig for gode svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er nok det vanlige når det gjelder VAG-biler fra de siste 20 årene eller så; man skifter radio uten å montere en fantomstrømforsyningsadapter.

Det sitter en originalmontert antenneforsterker et sted mellom antennefot og radio, denne får strøm modulert via antenneledningen sålenge man bruker originalradioen. Bytter man ut originalradioen får ikke antenneforsterkeren lenger strøm og mottaket blir i praksis fraværende. Sett inn nevnte adapter og plugg den løse kabelen til den blå Ant Rem/Antenna Power-kabelen fra spilleren, og problemet er løst i 99,7% av tilfellene.

2972_phonocar_8_523.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...