Gå til innhold

Metallica - Gutta kommer til Bergen! - Generell diskusjon rundt bandet, konserter og album!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ganske sikker på at Jim Breuer skal ha show der hvert fall, siden det står at de har invitert noen av sine "few favourite comedians". Håper det er noe som kan bli en årdlig ting (som de diskuterte i streamen) og at den kommer til å flytte litt på seg. Ser for meg at de kan kjøre en festival Nord Amerika nå, Sør Amerika, Europa, Asia, Afrika og Australia/New Zealalnd osv. :)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt mye på Garage Inc i det siste, og har konkludert med meg selv at det er et vanvittig bra album å høre på (fortrinnsvis i bilen). Tenkte jeg kunne sette opp en topp 5-liste over Metallicas coversanger, da det egentlig er et stort og viktig kapittel i seg selv. Det blir såklart svært subjektivt, men jeg håper dere andre kan bidra med deres topp 5 også. Ser for meg at det kan komme noen vettuge diskusjoner ut av det!

Håper dere vil skrive litt om kriteriene dere legger til grunn for lista. Kriteriene for hver av sangene er selvfølgelig opp til hver enkelt. Det være seg hva coveret "gir" til originalen, bra fremføring av en allerede kul låt, bra solo, fete riff etc. Selv har jeg variert litt i kriteriene til hver sang, for det som gjør den ene låta bra trenger ikke spille noen avgjørende rolle i bedømmelsen av neste på lista (for meg). Her er min liste:

1. Helpless: Åpningslåta på CD2 (som forøvrig gjennomsyrer lista) er det rett og slett trøkk i! Main riffet her er for meg så hardt og hensynsløst at det er til å grine av. Jo høyere jo bedre, og jeg har sikkert pådratt meg halvert hørsel fra denne. Jeg syns også at låta er veldig bra "videreført" fra Diamond Heads original, og rett og slett blitt sprita opp på den riktige måten. Deilig trash!

2. Blitzkrieg: Min andreplass går til Blitzkrieg. Det er noe med den som jeg ikke får nok av. Utrolig bra riff for min del, og et litt annerledes trøkk enn Helpless. Sangen minner meg en del om No Remorse, noe som sikkert ikke er tilfeldig. En deilig solo har den også, som ikke går i "runkefella". Rett og slett en jævlig bra låt, dog syns jeg den er ALTFOR kort!

3. Turn The Page: En gammel favoritt for meg (gammel som i hørte på denne en god stund før de andre coverlåtene). Bob Segers original er jo i en helt annen sjanger, og det jeg syns gjør denne sangen så bra er at den "gir" originalen noe helt nytt. Det å tilegne låta et tyngre image syns jeg kommer veldig heldig ut, og den rolige akustiske balladen blir med ett veldig, veldig kul. En så vellykket "overføring" fra en sjanger til en annen fortjener en tredjeplass på min liste.

4. Breadfan: Helt fra jeg så denne fra konserten i Seattle 89 (tidenes konsert?) har Breadfan vært en av mine favorittcovere. Budgies original fortoner seg ganske så annerledes og mildere ut, men jeg syns sangen kler en litt mer aggressiv drakt. Sangen har et veldig kult riff, og etter min mening gjør James denne sangen mange hakk bedre. Jeg gir et lite minus i margen for et ganske så intetsigende mellomparti, ellers et knallbra stykke arbeid.

5. The Prince: En til nylig ukjent perle for min del. Har i likhet med Helpless et steinhardt riff som virkelig setter seg. I forhold til originalen viser også denne sangen litt ekstra tenner. Som i Breadfan syns jeg James gjør en god jobb med å bjeffe sangen til nye høyder. Jeg syns soloen i starten blir litt unødvendig "gnukkete", men alt i alt en svært bra låt.

Honorable mentions: Stone Cold Crazy og So What?. Begge er svært gode låter, hvorav Crazy er oppe og sniffer på 5.plassen.

Det var min liste. Håper flere henger seg på med egne lister, og kommentarer av gjeldende :)

Lenke til kommentar

1. Turn The Page: For meg en vanvittig sjelfull versjon av en låt som Bob selv gjør 90% i forhold til Metallica. Har hørt denne live, og fikk så sykt gåsehud. STERK låt.

http://www.youtube.com/watch?v=ZvZPvPbhTgA

2. Lover man: Nick Cave gjør den veldig "Nick Cave"-esque, men Metallica eier den dystre måten å fremføre låta på. Versjonen er LITT anderledes enn Caves versjon, men utelukkende til det bedre.

3. Die, Die, Die my darling: Misfits beste låt, covret på en fantastisk måte. Den river noe vanvittig bra, og passer James veldig godt.

4. Last caress: vanvittig coverlåt. Vill punkstemning.

5. Stone cold Crazy: FET hyllest til everdens NEST feteste band! Låta er passe hard, og passe Metall!

http://www.youtube.com/watch?v=2QwUp_MDHU4

6. Tuesday's gone: En låt jeg likte godt med Lynyrd Skynyrd, Metallica gjør den bedre...

Endret av osse-mon waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...