Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Metallica - Gutta kommer til Bergen! - Generell diskusjon rundt bandet, konserter og album!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om melodiene er så veldig personlige, men tekstene er helt klart det mest mest personlige albumet.

Vil sitere fra knewt's fantastiske wikitallica-side, her kan du se at det er et veldig personlig album:

1. Enter Sandman er en vuggevise om mareritt. Den handler om et barns frykt for å gå inn i drømmeverden og bli overvaket av en gammel mann, "sandman"

2. Sad But True handler om den onde delen av deg som prøver å kontrollere deg

3. Holier Than Thou er det to forslag om hva den betyr som står like sterkt. Det ene går ut på at sangen bare handler om sladder og rykter, mens det andre går ut på sangen handler om folk som sier en ting og gjør noe annet.

4. The Unforgiven antas å handle om at folk (samfunnet) prøver å kontrollere svakere mennesker.

5. Wherever I May Roam handler om å dra på turne og la sine kjærester og venner være igjen

6. Don't Tread On Me har også to forslag som står sterkt. Den kan enten være urolig patriotisk eller så angriper den patriotismen i USA og det at USA er "verdenspoliti".

7. Through the Never handler om å aldri gi opp søken etter kunnskaper

8. Nothing Else Matters er noe så enkelt som en sang som handler om dine kjære - kjærester, fans, familie, venner

9. Of Wolf and Man handler om en varulv.

10.The God That Failed handler om brutte løfter. Moren til James, som var medlem av sekten Kristen Vitenskap, hadde kreft, men tro ikke til lege fordi Gud skulle kurere henne. Hun døde av kreft.

11. My Friend of Misery beskriver hvordan en som står på utsida ser på en person som syns synd på seg selv og ser på hele verden med et pesimistisk syn.

12. The Struggle Within handler om en mann som motarbeider seg selv

Er så langt ifra kjedelige riff, selv om de er bittelitt ensformig - er de alle forskjellig; en del catchy riff som Holier Than Thou og Through The Never. Og litt mer dystre; My Friend Of Misery, Of Wolf And Man og The Struggle Within. "Melodiløse sanger", hmm, ja - er ikke det mest melodiøse albummet nei, men behøver da langt i fra å være det! BA er ganske tungt og dystert blandet med en god del "melodiøsitet". Albumet leverer på sitt tiltenkte området, og ikke kom å si noe annet.

Syns du burde høre igjennom albumet en gang til - med et litt annet utgangspunkt enn "dårlig, ensformig og ikke-melodiøst album" (for det er det så langt ifra!) :).

Black Album er et sykt oppskrytt album.

Heller undervurdert imo.

Endret av tjotr
Lenke til kommentar

... Alle sanger har jo slike lyrics, ikke spesielt personlig. Dessuten mener jeg personlig musikk. Svak og lite gjennomtenkt musikk, spesielt riffene.

Hetfields vokal er kjedelig på dette albumet, Hammets soloer er ikke spesielt imponerende på noe sett og vis. Melodiene er dørgende kjedelige, setter ingen spor i mitt musikalske hjerte som feks Master of Puppets, Harvester of Sorrow, Seek&Destroy, Four Horse med flere... De sangene som faktisk setter et melodiøst spor er uansett så utrlolig kjedelig (Sandman, NEM).

Jeg har hørt albumet et par ganger, takk, og jeg orker ikke en gang til. Da hører jeg heller gjennom Puppets enda en gang eller setter på hvilken som helst Megadeth-skive...

Undervurdert?? Black Album er deres bestselgende! Og i snitt blir flest låter spilt fra dette albumet live. De eneste låtene som går på radio er fra Black Album. De første låtene en gjennomsnittlig Metallica-fan tenker på når han hører Metallica er NEM, Sandman, Sad But True og Unforgiven, samt One fordi den var på Guitar Hero 3.

Ergo; sykt overvurdert med tanke på den kvailiteten albumet har; labert

Endret av nybb
Lenke til kommentar

Det er mye heftig snacks på TBA da.

Jeg nevner, Through the never, dont tread on me, the god that failed, my friend of misery, the struggle within. Egentlig er holier than thou den eneste sangen jeg syns er litt dårligere en de andre. Men resten er konge, akkurat som på de andre albumene til Metallica :D

Rock on

post-173043-1277481581,5211_thumb.png

Lenke til kommentar

De låtene du nevnte nå kan ikke sammenlignes med låter fra de andre albumene. Bare se her.

- The Four Horsemen, Seek&Destroy, No Remorse, Whiplash, Jump in the Fire

- For Whom the Bell Tolls, Creeping Death, Trapped Under Ice, Ride the Lightning

- Battery, Sanitarium, Master of Puppets, Leper Messiah, Orion

- Blackened, Harvester of Sorrow, One, Justice For All, Dyer' Eve.

Når man ser på det fra det perspektivet, ser man hvor dårlig de andre sangene er.

Såklart, man kan ikke si at noen låter er dårlig, fordi noen andre er sinnsykt mye bedre, men jeg synes uansett låtene er dørgende kjedelig. Det høres veldig godt at Hetfield og Ulrich ville fortsette å lage catchy thrash, men det funket bare ikke.. Kjedelige saker.

Lenke til kommentar

De låtene du nevnte nå kan ikke sammenlignes med låter fra de andre albumene. Bare se her.

- The Four Horsemen, Seek&Destroy, No Remorse, Whiplash, Jump in the Fire

- For Whom the Bell Tolls, Creeping Death, Trapped Under Ice, Ride the Lightning

- Battery, Sanitarium, Master of Puppets, Leper Messiah, Orion

- Blackened, Harvester of Sorrow, One, Justice For All, Dyer' Eve.

Når man ser på det fra det perspektivet, ser man hvor dårlig de andre sangene er.

Såklart, man kan ikke si at noen låter er dårlig, fordi noen andre er sinnsykt mye bedre, men jeg synes uansett låtene er dørgende kjedelig. Det høres veldig godt at Hetfield og Ulrich ville fortsette å lage catchy thrash, men det funket bare ikke.. Kjedelige saker.

Uansett om de fleste av låtene der er sinsykt bra, så betyr ikke det at de på aller beste på TBA er dårlig! De er kanskje ikke like bra som de aller beste fra Master, Justice, Kill'em og Ride, men de har et utrolig høyt nivå fordi. IMO!

Lenke til kommentar

Jajaja. Hvorfor prater alle om IMO? Dette er jo et diskusjonsforum for god sake.. :no:

Men ellers, har jeg ikke noe annet å si enn at Black Album består av en rekke kjedelige låter som ikke setter spor. Når jeg hører plata, og introene, og ikke er helt sikker på hvilken sang jeg hører etter 4-5 gjennomhøringer, så er det ikke spesielt bra.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er to veldig svake album :)

Load: 4/10

Reload: 3/10

Her finnes det ingen låter som er eksploderende. På Load har vi til og med country/blues-aktige låter. Helt forferdelig. King Nothing, Fuel, Unforgiven II er tre låter som jeg lytter til noen ganger. Men ellers er det slapt..

Takk meg til de fire første albumene.

Lenke til kommentar

Synes egentlig Load og ReLoad har en del gode sanger :)

Load: Wasting My Hate, 2x4, King Nothing, Hero Of The Day, Ain't Me Bitch og resten er helt grei.

ReLoad: The Memory Remains(knallgod), Fuel, Devil's Dance, Bad Seed, Attitude. Samme her, resten går ann. ReLoad er svakere enn Load da.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er to veldig svake album :)

Load: 4/10

Reload: 3/10

Her finnes det ingen låter som er eksploderende. På Load har vi til og med country/blues-aktige låter. Helt forferdelig. King Nothing, Fuel, Unforgiven II er tre låter som jeg lytter til noen ganger. Men ellers er det slapt..

Må ikke glemme The Memory Remains og Wasting My Hate bl.a nå da ;)

Ellers er jeg enig med deg i at det er to svake album. Men imotsetning til deg syns jeg ikke det er "helt forferdelig" at vi fikk se andre sider av metallica i de årene - selv om jeg selvsagt mye heller ville hørt noe som ligner mere på justice, pupptes osv.

Lenke til kommentar

Hadde vært kjedelig om alt skulle vært likens i alle år da. Forandring fryder, men til en viss grad selvsagt. Kunne godt ha droppet Load og ReLoad som de er, og heller gjort de mer lik TBA. Men jeg har ikke noe imot de 2 platene, selv om de kanskje ikke er fult så bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...