Gå til innhold

Ustabil XP1800, eller scsi/raid-konflikt?


klarsen91

Anbefalte innlegg

Jeg kjører for øyeblikket programmet Prime95 for å teste prosessorens stabilitet. Programmet hadde kjørt ca 1 time (uten feilmeldinger) da maskinen plutselig "hang seg" fullstendig. Dette skjedde mens power-save var aktiv for skjermen, så jeg kunne ikke se om det hadde dukket opp noen feilmelding. I alle fall var eneste mulighet å bruke reset-knappen på maskinen. Da maskinen skulle boote, så jeg til min forskrekkelse at de fleste pci-kortene (+USB og Raid-kontroller) var forsvunnet fra listen over pci-enheter som bios-en presenterer, og maskinen fant dermed heller ikke scsi-harddisken som jeg booter på...

 

Jeg skrudde maskinen helt av, ventet en stund og skrudde den på igjen, og da var heldigvis alle enhetene tilbake.

 

Jeg legger merke til at cpu-temperaturen (i følge VIA hardware monitor som sikkert ikke er det beste programmet...) kommer helt opp i 62 grader når jeg kjører Prime95 (mot ca. 52-54 idle). Dette er mer enn de fleste her på forumet har, men i seg selv burde vel ikke dette føre til problemer?

 

Jeg har altså for øyeblikket både scsi-kort og raid-kontroller enabled. (booter fra scsi-harddisk, jeg har foreløpig bare en enhelt ide-disk koblet til raid-kontrolleren) Kan dette være årsaken til problemene, eller er det cpu / hovedkort som ikke er helt som det skal? Vil det evt. hjelpe med kraftigere cpu-vifte? (har nå en EKL Papst beregnet for 1900+)

 

Håper på raske råd, da jeg har bestilt to harddisker for raid, og dersom raid/scsi kombinasjonen er årsaken til problemene, er det like greit å kansellere bestillingen før den blir sendt ut.

 

_________________

ABit KG7-Raid, XP1800+, 512MB RAM

ASus V8200 GeForce3 Ti500

Adaptec AHA-2940U2W Scsi

Creative SoundBlaster Live

Quantum Atlas 10K 18GB

IBM Deskstar 75GXP 60GB

 

[ Denne Melding var redigert av: klarsen91 på 2002-01-27 17:17 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest trolig har du et varmeproblem. En kraftigere vifte/bedre kjoling vil vaere et godt sted aa starte.

 

Er CPUen overklokket, eller? :smile:

Ved overklokking gjor mange den feil at de setter volten opp for mye.

 

PS! Skift lydkort, Creative sine lydkort er ikke verdens mest kompatible heller... :razz:

Lenke til kommentar

Hverken cpu eller skjermkort er overklokket. Jeg får prøve med ny cpu-vifte hvis problemene fortsetter (dvs hvis det ikke var et enkeltstående tilfelle)

 

Har noen en bestemt vifte å anbefale? Helst en som ikke bråker noe særlig, men jeg vil ikke begynne å styre med vannkjøling. Har foreløpig ingen planer om å prøve med overklokking.

 

Forresten har jeg 340W strømforsyning, hvis dette kan være av interesse.

 

[ Denne Melding var redigert av: klarsen91 på 2002-01-27 17:56 ]

Lenke til kommentar

Jeg har også XP1800 og jeg bruker Zalman CNPS5000. Den er kraftig, (kan kjøle opptil XP2000) så den burde holde! Første gang jeg monterte den tok jeg ikke på kjølepasta, den var på 47-50 grader, så jeg smurte på litt og nå er den på 37-40! Zalman er å annbefale STERKT!!

:smile:

___________________________

AMD Athlon XP1800+

MSI K7T-266 Pro2-RU

GeForce 2 MX400, snart GF4 Ti 4600! har spart opp..

Creative soundblaster live player 5.1

IBM 40GB

Maxtor 6GB

256 TwinMos DDR

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...