Gå til innhold

Fotodugnad #15 - Nattfotografering - Wiciwato

Anbefalte innlegg

Det skulle visstnok være meteorstorm igår, men jeg kan ikke si at jeg fant noe annet en vanlige stjerner, så det ble en låve istedenfor. :p

Det er tatt med lukkerhastighet på 30 sekund. Hadde jeg hatt med fjernutløseren (som jeg "glemte" så hadde jeg nok prøvd lenger lukkerhastighet. Det ble litt mørkt, men jeg får bare skylde på meg selv. Jeg skal prøve på nytt i kveld, men med lenger lukker.

post-136745-1258536657_thumb.jpg

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skimter jeg Nordlys?

Det håper jeg ikke. Jeg bor på sørlandet så det er rimelig sjeldent med nordlys her nede. :p

Her er neste bilde. Det er første gang jeg har fotografert stjernene for å lage "star-trails".

EXIF

Rundt 23 minutt eksponering

f/10

ISO 200

10mm

post-136745-1258617912_thumb.jpg

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar
Skimter jeg Nordlys?

Det håper jeg ikke. Jeg bor på sørlandet så det er rimelig sjeldent med nordlys her nede. :p

Det er nok bare drivende skyer. :) De blir seende sånn ut ved lange eksponeringer.

Hva gjelder startrailsene dine, så har du blendet ned for langt. Mulig du kan få et bedre resultat ved bare å legge på en mye brattere kurve.

Lenke til kommentar

Nå er jeg på plass i Fredrikstad og det ble tid til et par bilder. Dette bildet er satt sammen av tre bilder til et hdr som er konvertert til svart-hvitt. En ganske fin plass å fotografere, synd at det er en nokså forstyrrende bakgrunn, men det blir ihvertfall urbant. Elva er Glomma. ;)

4119916609_325ca68558_o.jpg

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig ikke den bakgrunnen var forstyrrende. Det trengs nok en forklaring..

Da jeg åpna tråden og fikk et glimt av bildet tenkte jeg i løpet av et mikrosekund litt rare tanker. Det er vanskelig å forklare men jeg får prøve.. det ble sånn for meg at det viser en verden som er ødelagt, kanskje av en eller annen katastrofe. Og midt i ødemarken så ser jeg plutselig et syn. Lys. Alt er jo ikke ødelagt allikevel. Eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke bakgrunnen er forstyrrende i det hele tatt. Tvert imot bidrar det med en ekstra dimmensjon i bildet. Formene gjentas grovt sett i forgrunn og bakgrunn, så du får en sterk opplevelse av kontrasten mellom det råtnende trevirket og industrien.

Fine linjer også. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...