Gå til innhold

problemer med å gå tilbake til vista etter windows 7 Enterprice

spelsau

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i 2-3 uker kjørt windows 7 Enterprice (90 dagers lisens) på min HP pavillion dv b6740eo, men har fått problemer med å gå tilbake til windows vista home prenium.

På min HP Pavillion dv 6740eo var det vista home prenium forhåndsinstalert når jeg kjøpte den. Det fulgte ikke med egen vista instalasjonsdvd, men det var en egen recovery partisjon på hardisken som skulle brukes for å tilbakestille til fabrikktilstand. I tilegg brente jeg ut 2 dvd'er som kunne brukes uavhengi av denne partisjonen dersom den partisjonen ble ødelagt

Jeg har tatt flere image med Norton Ghost 14.0 når jeg hadde vista instalert og lagret dette på en ekstern hardisk.

Jeg lastet ned Windows 7 Enterprice(90 dagers lisens), brente den til dvd og instalerte den på den bærbare. Dette gikk helt fint og har siden fungert helt fint i 3 uker. Tok system image med windows 7 og lagret det på en kestern hardisk og brente ut System recovery cd.

Vil gjerne fortsett med windows 7, men da det vil koste mer enn det smaker, så prøvde jeg å gå tilbake til et tidligere ghost image med vista. Dette var veldig problematisk og fikk problemer med å boote. Fikk feilmelding om at event. nyinstalert hardware eller sowtware kunne forårsake det. Fikk også feilmelding i Norton Ghost at target drive og sourtsch drive var invalid.

Prøvde også å sette den tilbake til fabrikktilstand med HP sitt verktøy, men dette feilet også. Den stoppet halveis i denne operasjonen og kunne ikke utføre.

Løsningen ble og slette alle partisjonene på hardisken og så bruke ghost til å instalere et tidligere vista image på unallacoted space. Dette gikk fint, men etter en del oppdateringer og etter at servicpack 1 feilet 2 ganger og (3. gang ble den satt på vent), og etter det en enkelt oppdatering (på ca 4,9mb) fikk jeg til slutt den samme feilmedlingen igjen om at dette forårsakes av event. nyinatelert hardware eller software.

Tok da frem min windows 7 recovery cd og den lastet tilbakeførte windows 7 enterprice til laptoppen igjen.

Hva kan være årsaken til disse problemene og hva gjør jeg for å gå tilbake til vista når lisencperioden på 90 dager utgår. Da vista fungerte problemfritt før jeg instalerte windows 7 så må det vel være noe windows 7 gjør med min pc, eller så kan det jo være et nyrlig oppstått hardware problem som windows 7 takler men som vista ikke takler, men det høres litt usansynelig ut.

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du har ikke tinkra med recovery partisjonen tilfeldigvis?

Da laptoppen var ny brente jeg ut 2 dvd'er som skal kunne fungere uavhengig av hardisken, dvs. den har to valg. Om den kan bruke recovery partisjonen så vil den helst det(går raskere da), men ellers så ligger alt den trenger også på disse to dvdene.

Har foresten nå fått det til. Oppdaget at den eksterne disken som jeg hadde ghost image droppet ut etter en stund. Hadde heldigvis et image på en annen disk som fungerte. Hvorfor disse HP recovery platene ikke fungerte forstår jeg fortsatt ikke. Skal det være noe mening med slike plater så må de kunne fungere uansett hvilken informasjon som befinner seg på hardisken, men heldigvis reddet Norton Ghost meg igjen, og det er ikke første gang, et program jeg kan anbefale (selv om jeg dessverre ikke får prosenter av salget)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...