Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ustabil pc, striper på skjermen så blå skjerm....

Anbefalte innlegg

for en stund siden slutta pcen å funke å da fant jeg ut at det var skjermkortet som hadde tatt kveld, å nå fikk jeg endelig ett nytt ett som er av typen asus 5770 men nå er pcen så ustabil. jeg får plutselig masse fargerike striper over hele skjermen så går den i blåskjerm etter ca 10-30sek pcen var kjempestabil før jeg måtte bytte ut skjermkortet.

14sijwx.jpg

oppsettet var slik:

Antec Performance One P190 + 1200 650W til HK og GPU 550W til alt annet.

Asus Striker II Formula

Intel Core 2 Duo E8400

OCZ DDR2-1000 ReaperX 4096 MB (2 x 2048)

Western Digital Caviar Black 640 GB

XFX GeForce 9800 GTX 512 MB 740M

men har byttet ut skjermkortet med

Asus EAH5770/2DIS/1GD5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det var det første som slo meg at det kanskje var noe drivere å slikt som var i veien så jeg formaterte pcen å installerte alt fra bunnen av.

problemet kommer helt plutselig trenger ikke å gjøre mye, for eksempel så kom det rimelig for når jeg bare hørte på musikk eller når jeg installerte programvarene. hadde det ikke hvert for det så hadde jeg nesten trudd at skjermkortet var blitt varmt.

det kan ikke være problem med at jeg har kun 650w strømforsyning til skjermkortet og hk ?

Lenke til kommentar

Dette er nesten garantert en hardware defekt på skjermkortet - desverre. Dette kortet må du nok regne med å returnere. Slike feil som du har er typisk for at deler av minnet er defekt.

Skal du være 100% sikker så test gjerne i en annen maskin også, men jeg har enda ikke sett et tilfelle av slike typer artifacts som viste seg å være pga. noe annet enn hardware defekter.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

hmm låver ikke bra, det går jo en stund før feilen kommer fram, hadde jo pcen på i hele natt å da var det ikke no feil men nå tidligere i dag så skjedde det på rad å rekke med ca 2-5min mellomrom.

kan det ha blitt skada under transport ? jeg bestilte det fra amentio.no å de sente det med Schenker å når jeg henta kortet så hadde de det liggende på lagre som var kalt.

kan det være for eksempel hk som er defekt? eller tyder det på at det er skjermkortet? for det gamle kortet(9800GTX) slutta å funke HELT uten grunn og da var det helt svart skjerm, kortet funka i andre pcer men ikke i min, å andre kort funka i min.

har avinstalert alle drivere å slikt fom fulgte med kortet å instalert ati sine orginaldrivere for å se om det kan hjelpe.

Endret av Brothers
Lenke til kommentar

Som sagt, denne feilen har jeg sett en del før. Det kan være mange typer feil som oppstår på en så kompleks del som et skjermkort, men det som er blandt de mer vanlige feilene er defekter i en minnemodul, og da vil du få random artifacts som dette. Noen ganger vil du ikke merke noe galt siden den defekte modulen ikke brukes. Dette er akkurat samme som du vil kunne få se dersom du f.eks. kortslutter noen av "beina" på en minnebrikke på skjermkortet (noe jeg forøvrig gjorde en gang ved å være litt uforsiktig med artic silver). Som regel vil det ikke føre til crasher siden mesteparten av det som lagres i videominnet som regel ikke er kritiske data, men heller data som skal vises til skjermen - som resulterer i artifacts når disse data er korrupte.

Mek at jeg sier ikke at dette definitivt er en feil i en minnemodul , det kan sikkert være andre ting også som produserer samme visuelle feil

Men nå leste jeg posten din igjen... sier du at dette kortet fungerer i andre maskiner uten feil? Og du har testet mer enn å bare starte det i windows typ? (som sagt viser slike defekter ikke alltid uten dypere testing, og bare å starte opp til windows desktop er langt i fra en god nok test for å friskmelde skjermkortet).

Hvis kortet tilsynelatende virker i en annen maskin så gjør meg en tjeneste og loop 3Dmark06 i en liten halvtime eller så på en av disse maskinene (bør være mer enn nok til å framprovosere evt. feil). 3dmark vil ikke nødvendigivs crashe, så se litt på bildet i ny og ne og se om det er betydelige artifacts i bildet.

http://www.futuremark.com/benchmarks/3dmark06/download/

Rapporter tilbake etter det. Om den passerer testingen uten artifacts så må kortet nødvendigvis være ok hardwaremessig og jeg skal hjelpe deg videre så godt jeg kan for å finne årsaken, men i så tilfelle er dette første tilfelle av slike artifacts i 2D-modus som jeg har sett som ikke var pga. hardware defekt på skjermkortet...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Brenn ubuntu live på en CD og boot fra den (du kan kjøre ubuntu fra den uten å installere og uten å endre noe på maskinen til neste restart så den er praktisk til å teste med). surf litt på nettet eller noe for å teste en stund. får du feil der også? (dette skal du teste på problemmaskinen altså). Ved å teste dette kan vi finne ut om det har med annen hardware på maskinen å gjøre, eller om det er et rent software problem.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
hva er WHQL driverne?

WHQL er bare en slags standard sertifisering/godkjenning som drivere må gjennom for at de skal være godkjennt av Microsoft for bruk med Windows. De som ikke er det vil du få en advarsel når du installerer om at Windows ikke kan gå god for driveren (men du kan velge å installere den likevel). Alle som du finner på Nvidia.com vil være WHQL, bare ta den nyeste der for ditt kort.

Du kan finne de aller nyeste driverene (som ikke enda er blitt WHQL testet men ellers er klar for bruk) på www.guru3d.com . Nyeste derfra kan også være verdt å teste - jeg oppdaterer alltid mine drivere derfra siden WHQL testede drivere alltid ligger litt "bakom" pga. godkjenningen tar tid.

-Stigma

Lenke til kommentar

på asus sine sider finner jeg

"Nvidia Chipset Driver Package WHQL V9.46 for Windows XP".

blir det de samme som de jeg finner på nvidia sine sider heter :

nForce Driver

Version: 15.46 WHQL

Release Date: 2009.10.01

Operating System: Windows XP

Language: English (U.S.)

File Size: 47.2 MB

Windows XP 32-bit Driver Versions:

•Ethernet Driver (v73.10) WHQL

•Network Management Tools (v73.13) "Sedona"

•SATAIDE Driver (v11.1.0.30) WHQL

•SATARAID Driver (v11.1.0.30) WHQL

•RAIDTOOL Application (v11.1.0.30)

•SMBUS Driver (v4.69) WHQL

•SMU Driver (v1.71) WHQL

•Installer (v7.53)

Lenke til kommentar
Brikkesettet på hovedkortet er Nvidia nForce 780i SLI.

Men for å finne skjermkort driverne må jeg vell på ATI sine sider?

Du må nok til ATI sine sider ja etter som du har et Asus Radeon HD 5770 kort.

Men det skader ikke å oppdatere nForce driverne med mindre du har de siste nForce driverne installert.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

det gikk en stund før feilen kom men der kom den altså...

Er det kanskje en ide å prøve å formatere å begynne fra begynelsen ?

fikk låne Everest av en kompis så nå prøver jeg den system stabilitets testen å ser hva som skjer, cpu bruken ligger på 100%

men så vitt jeg finner ut så stresser ikke Everest skjermkortet så det kan fortsatt være feil på det .

Feilen kommer rimelig fort etter at jeg starter stabilitets testen ca 2-5min

Endret av Brothers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...