Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rar "plage". Forskyver døgnrytme konstant

Jakke

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 20 år, uten jobb, spiller mye, osv. Men jeg har en rar "plage". Jeg kan sove normalt, selv under normalt, og allikevel ikke bli trøtt før kanskje 20-24 timer etter sist gang jeg sto opp. Dette gjelder om jeg sover 2 timer eller 20 timer.

Problemet da er at jeg ikke sovner når jeg burde, så søvnrytmen min forskyves HVER dag. Så jeg kan være våken 08.00-04.00, legge meg, stå opp 10.00 og ikke bli trøtt før klokka 10 dagen etter.

Når jeg skal ut i fast jobb så kan dette bli et stort problem. Saken er jo det at det ikke er et medisinsk problem, så en blodprøve hjelper ikke (takk gud, jeg besvimer uansett), men noe må jo hjelpe meg å sovne før jeg BURDE, så jeg kan stå opp når jeg burde - altså holde en rett døgnrytme.

Det motsatte, trøtthet var jeg plaget med, det er jo et medisinsk navn for det: Kronisk trøtthetssyndrom. Jeg vet ikke om jeg hadde det, men det har gått over fra det ene til det andre.

Dette tyder på at jeg ikke har noen mangel på stoffer. Så da er jeg frisk, men... hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta deg en tur til nevrolog, og snakk med han. Har noe lignende selv, og det kommer av forstyrrelser på ett nervesenter i hjernen (som produserer noe hormoner avhengig av lyset ute), samt en naturlig døgnrytme på 36 timer og insomnia. Jeg løser det ved å jobbe 15.00 til 21.00, og sove når det passer meg. Funker kanskje ikke resten av livet, men da satser jeg på at de har kommet opp med en sovepille som ikke er så full av bivirkninger ;)

Lenke til kommentar

Hadde ikke forventa svar så snart, så må takke! Det øverste svaret er bare teit. Jeg spør her FØR jeg går til legen...

Jeg vet det er bivirkninger, men jeg skal begynne som lærling snart, da MÅ jeg ha alt i orden. Så jeg må høre om folk her har liknende, f.eks som Mixel. For da kan jeg også foreslå ting for legen som gjør det ham å finne ut av det ;)

Lenke til kommentar
Jeg er snart 20 år, uten jobb, spiller mye, osv. Men jeg har en rar "plage". Jeg kan sove normalt, selv under normalt, og allikevel ikke bli trøtt før kanskje 20-24 timer etter sist gang jeg sto opp. Dette gjelder om jeg sover 2 timer eller 20 timer.
Om man fjerner ordet "mye" etter ordet "spiller", passer beskrivelsen din perfekt til meg selv også.

Jeg har vært ute i denne døgnrytmen før, og uten altfor store problemer klart å vende søvnmønsteret mitt tilbake til det de dødelige vil kalle en normal døgnrytme. Nå skal jeg ikke påstå at dette gjelder for alle som sliter med denne lidelsen, om man vil kalle det dét, men jeg ville ikke bekymret meg altfor mye om du vil klare å snu døgnet tilbake til det normale når behovet for det igjen vil melde seg. For det er dét som mest sannsynlig er årsaken til din mangel på en fast døgnrytme; behovet for èn.

Lenke til kommentar

Jeg kunne kanskje nevnt at jeg var sånn når jeg gikk på skole også. Jeg kunne godt finne på å døgne, selvom jeg ikke hadde noe viktig å gjøre.

Spille mye betyr kanskje 2-4 timer per dag. Men selvfølgelig, de helgene alle drikker (da ingen har normal døgnrytme uansett) blir det fort det dobbelte av det høyeste tallet, siden jeg ikke drikker ;)

Men bortsett fra det, spill er neppe årsaken, jeg har hatt plagen selv når jeg har hatt behov for en bra døgnrytme for å ikke stryke.

Lenke til kommentar

Samme selv, blir ikke trøtt om kveldene.

HAr ikke jeg vært våken en hel natt blir jeg ikke trøtt...

Sovner jeg 02:00 eller 04:00 og står opp 07:00 så er jeg ikke trøtt. Ganske merkelig i grunn.

Likevell leger jeg meg til normale tider omtrent alle dager, untatt lørdag og søndag der det kan bli litt rangling.

Irriterende på overnattinger ol. Der alle er dautrøtte mens du sitter der lys våken...

Tror ikke det er noe spesielt unormalt, og det går vell fint så lenge man setter på en vekkerklokke.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Hadde ikke forventa svar så snart, så må takke! Det øverste svaret er bare teit. Jeg spør her FØR jeg går til legen...

Jeg vet det er bivirkninger, men jeg skal begynne som lærling snart, da MÅ jeg ha alt i orden. Så jeg må høre om folk her har liknende, f.eks som Mixel. For da kan jeg også foreslå ting for legen som gjør det ham å finne ut av det ;)

Stikk til Sverige, kjøp deg avslappende piller av urtekonsentrart. De har ikke bivirkninger, men de gjør det litt slapp bare. Knert nok av de før du sover, og prøv å skaff deg døgnrytme, så hjelper det hvertfall en liten stund. Problemet er at de sterkeste av dem er i kroppen din i opptil 12 timer, og skal du på jobb og har sovet 10, så vil du være meget slapp når du står opp. Og de er bare avslappende piller, ikke sovepiller, så hvis du har virkelige søvnproblemer, vil de ikke hjelpe mye. Men kan være greit for å definere problemet ditt.

Hvis ikke kan du prøve å få legen din til å skrive ut en respept på Vallergan. Det er allergipiller med slapphet som bivirkning. Ikke å anbefale over lange perioder, men har du i perioder behov for å kunne slokne helt, anbefales Vallergan.

Melatomin er å få kjøpt reseptfritt i Sverige, og anbefales ikke i kombinasjon med Vallergan, men Melatominen stimulerer noen kjertler i hjernen i forhold til døgnrytme. Hør med legen din i såfall. Jeg kjørte de to i kombo, og det hjalp veldig, men fikk det frarådet av legen, så gjør det ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Som nevnt over, prøv Melatonin, selv god erfaring med det.

Visste ikke at det var reseptfritt i Sverige, bor 10 min unna så thx!

edit: Sikker på det? Har googla litt nå og det ser ikke sånn ut?

Jeg har hvertfall kjøpt Melatonin reseptfritt i Sverige. Riktignok ikke 6mg, men 4mgs pakninger. Men det er ett år siden, mulig de har nye regler på det

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Natta_*

Jeg var slik, helt til jeg fikk barn...

Trodde det var noe galt, kunne snu døgnet på en dag, sitte oppe i 20 timer ol.

Det tok meg ca drøye halvåret hvor jeg stod opp senest kl 07.00 før jeg begynte å bli trøtt til rett tid.

Nå sovner jeg stort sett med en gang jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Smart_*
Kansje en tur innom legen ikke er så dumt?

Wow, for et godt råd! Bra du gjør trådstarter oppmerksom på at det finnes noe som heter lege som man kan gå til når man har plager. :) Det visste han sannsynligvis ikke om fra før da han startet denne tråden.

On-topic: mulig jegh ar noe av det samme som trådstarter, jjeg kan sove 2-3 timer en natt og når det blir kveld ijgen kan jeg føle meg lys våken helt til det blir seint på natt igjen. Det jeg gjør når jeg vil snu døgnrytmet til en vanlgi døgnrytme er bare å tvinge meg til å legge meg tidlig og si til meg selv at nå har jeg bare sovet f.eks 6 timer forrige natt, da blir burde jeg klare å sove nå, det blir annerledes når jeg legger meg i sengen enn om jeg bare sitter oppe og f.eks spiller og venter på å bli trøtt som jeg ikke blir før sent på natt. Samme hvor godt jeg sover så er jeg alltid trøtt om morgenen når jeg står opp tidlig, men det blir bedre når jeg har vært oppe en stund. Hjelper også å stå opp når du våkner naturlig, noe jeg gjør gjerne før jeg egentlig skulle stå opp. Det finnes btw en ny type vekkerklokke nå som analyserer søvnen din og vekker deg når kroppen er "klar" for det så du våkner lettest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...