parge Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Heisann Tenker å bygge en ny gamer pc. Har mekka og ordna for å holde liv i den gamle skrothaugen, men den har virkelig tatt kvelden. Vil prøve å holde budsjettet til rundt 8k. Folk sier det er umulig å få tak i et 5870 kort for tiden, stemmer dette? I så fall, hvilket kort burde jeg bytte det ut med? Med tanke på prosessor, er i7 litt i det drøyeste laget for en rigg til 8k? Oppsett så langt:(basert på The Conquerer) Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156 937,– Kabinett: Antec Nine Hundred/Three Hundred ? 942,- /? Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5870 Harddisk : Samsung SpinPoint F3 1TB 624,– Brenner: any Prosessor: Intel Core i5 750/Intel Core i7 860 ? 1360,– /? Strømforsyning: Corsair TX 750W/650W ? 879,– /? Minne: Kingston 1333MHz DDR3 4GB 895,- evt ekstra vifter? Noen innvendinger? vil gjerne få presset ned prisen litt uten at det går for mye ut over ytelsen. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 i7-860 cpu'n blir jo mye dyrere, ca 700-800 kroner. Og det lille overtaket du får med den i spiller er vel ikke all verden så det er kanskje ikke verdt det? I "budsjett" klassen anbefales AMDrigg ser jeg, men AMD kjenner jeg ikke til, så der må noen andre svare. Lenke til kommentar
XiFF Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Det er ingen vits å bruke så mye på cpu som en i7 om du ikke har planer om å drive noe annet enn gaming. Core i5 holder massevis til en 5870 kort og heller bruk penger på noe annet som en raskere disk / kjapp router. Hvis du er kjempe heldig så får du tak i et av disse kortene, leste noe om at brikke produsenten TSMC til ATI som sliter med leveranse, men har hørt at dem har ordnet problemet og at du ser langt fler av 58xx serien i desember. Om du vil ha et kort som kunne ha erstatet et 5870 så har du NVIDIA Geforce 295 men da blir det plutselig mye mer å betale. Endret 18. november 2009 av XiFF Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 for en gaming rigg er 1156 socket bedre value for penga enn 1366. Begge har mulighet fro å kjøre i7 dog ulik versjon hvor 1156 har i7 860 og 1366 har i7 920 iirc. en ren gaming rid kan dog også like greit være basert på am3, men mitt inntrykk er at folk flest som kjøper nytt går for i5 på 11556 socket. Av alle anbefalingene jeg har sett angående 1156 ser et veldig bra standard oppsett ut noe alla: i5 på 1156 5870 gpu 4-6 gb ram 500gb hdd +muligens en ssd system disk om du vil pimpe litt. Det er hva jeg vil kalle en oppsett som gir veldig mye for penga. Er ikke så inn i hele amd bølgen lenger. Er en del folk her som kan den veien mye bedre enn meg. selv om mine 2 forrige pcer var amd basert. har vel ikke akkurat hørt noe legitimt som skal kunne tilsi at man ikke skal gå for am3 platform annet enn at den ikke er den er litt sån ntype fjorårets modell innen biler. Den er god og gjør jobben, men er bare ikke ny og fresh. skjermkort messig er man litt i limbo atm. Tingen er at de fleste "eldre" kortene i 4 serien ( i allefall 48xx og da spesielt 4890) samt også nvidia sine kort (type gt2xx) klarer å kjøre alle spill som er ute idag på high settings fra det jeg har hørt. ytelses messig henger de med er bare at teknologien begynner å ta dem igjen. Med tanke på DX 11 støtte etc. Hvor viktig DX 11 vil bli er en sak for framtiden å avgjøre. Men tviler på at du iløpet av 2010 vil se noen spill som ikke kommer til å kunen kjøres på et dx10 kort. ¨ problemet idag er at nvidia og radeon ( iirc) deler en produsent av komponenter. Og denne har hatt noen issues. Noe som medfølger at begge sliter med produksjon av nye kort. noe som sammens med stor etterspørsel skal ha vært grunnen til at gt 300 er utsatt til type etter jul/nyttår og at 5xxx serien sliter med tilgjengelighet. afaik. Så hva skal alle som vil ha ny pc til jul gjøre? Jeg synes det er vanskelig å komme med en klar anbefaling. Jeg skulle likt å si at det beste er å vente til etter nyttår. Men den kan være vanskelig å svelge om man vil spille mw2 igår. alternativet er enten å gå for et svakere kort i 5xxx serien som ikke er så etterspurt. Eller gå for det som er forrige generasjons kort til radeon og snart vil bli forrige generasjon til nvidia. problematikken opp mot det slik jeg ser det er at du inngår en kompromiss som kan koste deg litt down the line. Du ender opp med å synke penger inn i et kort som allerede er gammelt. Det finnes mange anbefalinger der ute alt fra crossfire løsninger o.l. Men slik jeg ser det kan du enten kjøpe et så billig kort som mulig evt brukt som lar deg kjøre spill idag og så oppgradere i første eller andre kvartal av 2010. eller du kan kjøpe grense kortene alla type 4890, gtx295 eller en crossfire løsning av noe annet. Og så satse på å bare se det ann gjennom 2010. Evt kjøpe et nytt rundt 2010/11 Lenke til kommentar
parge Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Takk for alle tilbakemeldinger Så alle kortene i 5xxx serien er i gråsonen nå? eller er det bare 5870 spesielt? Uansett så tror jeg det skal gå greit med et fra 4xxx, de kjører vel Mw2 på high gjør de ikke? Hva med kabinettet? stor forskjell på nine hundred og three hundred? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå