Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mitt syn på skolene og noen ideer.

Anbefalte innlegg

(( DETTE ER OGSÅ EN MAIL SOM ER SENDT TIL MIN KONTAKTLÆRER, NAVN OG STED ER SENSURERT ))

hei ja han sa bare sees på onsdag, skjønte ikke helt om det var greit jeg kunne komme heller ikke og jeg visste ikkeno tidspunkt eller noenting. ble bare surr...

å faren min mente jeg hadde jugd til han om fraværet pga når du hadde gjort om alle timene til dager. han trudde ikkenoe på det. måtte forklare hvordan systemet fungerte så trur han skjønte det nå. hvis jeg hadde 2timer fravær en dag å ikke sifra på mail ellernoe så fikk jeg heldag. er jo såklart min feil men er ikke helt enig i dette der. er jo feilinformasjon. for å være helt erlig hvis det er sånn på alle skoler i norge så er det jo ikke rart at normenn har mye fravær på skolene... men samma det, er ikkeno jeg kan gjøre med det nå... håper du skjønner.

å det med skolen. er et problem som jeg ikke kan nevne akkurat nå men er rett å slett for redd for å bo i ******, er visst noen som ikke liker meg... så jeg ble så redd å pappa måtte komme hente meg. vurderer å anmelde men tviler på at det hjelper noe. er best å holde kjeft å bare dra bort trur jeg. ****** er såpass lite sted at hvis man sier noe så er du ille ute.

jeg kjenner ingen i det hele tatt i ***** så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor. er noen som ikke liker meg tenker jeg, fordi jeg kommer fra drammen ellernoe er usikker. eller om det er bare for morroskyld.

så ja, kan ikke annet enn å slutte skolen. har også problemer med søvnen min og andre ting som jeg må ta tak i nå. er rett å slett umulig for meg å fullføre et år på skolen pga dette. og har prøvd å fått hjelp i mere enn 4år med dette men er ingen som tar meg seriøst i det hele tatt. det tokk 4år føre folk innså hvor seriøst og at jeg ikke bare jugde om det. så det er noe jeg skal gjøre fra nåav. blir vel innlagdt å tar masse sjekker å noe nå.

er endel folk på skolen (lærere) som har vert veldig sur eller stygg i kjeften mot meg når jeg har sagt problemene mine å jeg syns det er veldig umodent å uvoksent av de å si å gjøre sånt. jeg pratet også med det om deg ****.

***** er en veldig bra skole men miljøet å folket er det noe feil med, er vel størrelsen som gjør det. vetke... er ganske normalt det i sånne små steder att nye folk fra andres steder blir tråkka på å blitt prata tull om. rett å slett mobbing, men nå har det gått for langt.

læremåter er også en ting norge burde se på. vi må jo skjønne at det systemet vi har nå ikke fungerer. skoler i afrika å andre fattige land har LANGT høyere karakterer på skolene enn i norge. er ganske rart vi har jo allt vi trenger å penger i massevis. må bare lære å bruke det ordentlig å få et ordentlig system i skolene. greit nokk det funker for de fleste men kunne blitt gjort på en MYE bedre måte.

lekser og prøver er også en ting jeg vil si noe om. skjønner ikke hvorfor vi har det, jo greit lekser er veldig bra måte å få inn informasjon på men det burde gjort på en annerledes måte. mange tilfeller feks matte. får vi oppgaver i å løse forskjellige regnestykker på. men hva skjer hvis man ikke vet hvordan? jo du stryker. greit nokk du lærer hvordan. men hvorfor ikke gi elevene en oppgave å et eksempel som viser hvordan du gjør det på. isteden for bare oppgaven ikke regnemåten.

gjøre en ting over og over igjen er den beste måten å lære noe på. men når du ikke vet hvordan så sliter du. i matte burde ALLE prøver utgis med regnemåter og hvordan løse oppgavene å så heller la elevene løse oppgavene sånn det står hvordan. det er jo hele poenget i prøver å bevise at du kan bruke regnemåten på. men når du ikke vet hvordan i det hele tatt så er det ganske teit å gi elvene en oppgave utenom at de kan hvordan.

samme med mediafag. isteden for å gi en time eller to i en ting, feks hva resolution er. isteden for å spør hva de forskjellige er lær hvordan du kan finne det ut. mye bedre måte å lære bort noe. å vise å lære hvordan. uansett om det er prøve heller ikke så burde man gi ut HVORDAN du løser en ting/oppgave. men det er jo da min mening om dette og jeg syns norge og sikkert mange andre land ta tak i dette å få løst dette surret i skolene.

dette systemet fungerte bare før i tida når du ble piska med en pinne hvis du ikke kunne det. fungerer ikke nå lengre. å det er veldig primitiv måte å lære på også idag som vi har så mye ting vi kan bruke for å gjøre det lettere å enklere å lære.

for eksempel:

idag er man i klasser å får beskjed om viktig informasjon i timene. hvis en elev er borte eller hos en tannlege eller noe. så får ikke han eleven den informasjonen han eller hun trenger. det er elevens plikt å spørre læreren eller medelever om denne informasjonen. er ganske domt spør du meg men sånn er det da.

min ide er at du har ALLT PÅ ETT STED, feks en nettside for alle skoler i norge. alle skoler delt inn i forskjellige grupper. og alle linjer på den skolen inn i et anne gruppe. når en lærer vil gi ut informasjon til elevene sine om prøve eller annen infromasjon så kan hun eller han bare legge inn et notat for den gruppa eller linja til sitt fag. så får du en email eller sms på mobilen om at det er en melding til deg angående skole evt fag prøve etc... så da slepper du spørre medelever eller lærere og slepper å høre "nei har ikke mere ark igjen" eller "nei du var ikke her spør noen andre" eller "nei har ikke flere eksemplarer igjen, ikke nokk papir"

hadde vi hatt et sånnt system hadde vi ikke trengt å sagt noe om dette i timene å heller konsentrert mere på FAGET i seg selv enn å gi ut papir i haugevis å slipper at elever ikke får denne informasjonen, for allt du trenger å gjøre er å trukke en knapp på en nettside så ligger allt der.

samme med prøver å innleveringer å lekser. ALLT ER INNE PÅ NETTSIDEN.

karnskje en dag har du prøve å du forsover deg i 2timer, "ops" da kan du bare sende en melding til lærer å si at du forsov deg å at du vil ta prøven der og da. allt læreren behøver å gjøre er å logge seg inn på nettsiden, gi den eleven rettigheter å ta den prøven fra (tidspunkt A) til (tidspunkt B)

samme med innlevering, med en gang en innlevering blir lagt ut, har du feks 5dager på deg til å levere oppgaven.

du får melding når en ny innlevering blir lagt ut. og når tida løper ut får du også beskjed at du må forte deg å levere for det er bare feks 2dager igjen...

en annen ting også er bra med detta systemet er at det er ikkeno domme forklaringen som "åhh nei fikk ikke gjort den leksa glemte arket hjemme" eller "jeg glemte boka på skolen" for allt du trenger å vite er på nettsiden.

også får du allt kommentarer og tilbakemeldinger for prøver, innlevering og lekser på samme side. bare lever å vent på email eller sms på at læreren har svart. simpelt bare gå inn å se hva læreren har svart og hva slaks karakter du har fått.

samme med FRAVÆR skulle også ha vert på denne nettsiden.

hver dag får du en melding på siden å spør om du har vert på skolen heller ikke.

feks, du forsov deg ok kom til 3time. du har den dagen 5timer.

når dagen er over å lærerne har krysset av hvem som var der eller ikke. får alle elever en melding som de må svare på.

feks: du har fått fravær i de 4første timene. er dette korrekt?

da er det en "JA" og "NEI" knapp. da må du trykke nei for du hadde bare 3timer fravær denne dagen. og forklar hvorfor.

(dette fikser fravær problemet skolene i norge har nå)

Men ja unnskyld for å skrive denna tortur meldinga om klager for skolene og systemet men jeg syns det er nødvendig å prate om det siden alle vet at det kunne vert 100ganger bedre.

men ja for å være klar. jeg må slutte på skolen.

Vennlig Hilsen *** ***

-------------------------------------------------------------------------------

Jeg meg selv er 19 år og er en gutt, er veldig grei mot folk som er greie mot meg, syns nesten selv at jeg er for grei å godtar allt. har vanskeligheter for å si nei til folk :) men ja, nå har det gått for langt å jeg syns noen må ta fatt i dette surret på skolene. jeg vet at mange er sikkert uenige med meg men tenk deg litt om føre du svarer noe. men si din mening å si hvorfor du mener det.

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man ikke slike nettsider da? Fronter, blackboard, it's learning, etc

Det med å få eksempeloppgaver på prøvene er kanskje litt tullete. Hvis du er avhengig av å se et eksempel før du kan løse oppgaven har du et stort problem den dagen du skal løse et problem i det virkelige livet der man ikke har slike eksempeloppgaver.

Lenke til kommentar

Det med å få eksempeloppgaver på prøvene er kanskje litt tullete. Hvis du er avhengig av å se et eksempel før du kan løse oppgaven har du et stort problem den dagen du skal løse et problem i det virkelige livet der man ikke har slike eksempeloppgaver.

Fronter Blackboard Its learning er alle greie programmer, men bare 10% av lærerne kan og bruke dem, altså blir det AKKURAT like rotetet der som om man skal få ark. norge må få samkjørt mere om 1 program ikke mange forskjellige platformer det blir bare kaos.

eksempel oppgaver er jo greit nok det , ettersom man ikke skal ha noe hukommelses test i matte , men at man skal kunne bruke stoffet, og ute i den virkelige verden så har man faktisk tilgang på hjelpemidler , noe man ikke har på prøver. og dermed må man pugge ting som bare går rett igjennom og er glem dagen etter prøva :) det er mitt synspunkt

Lenke til kommentar

Fronter Blackboard Its learning er alle greie programmer, men bare 10% av lærerne kan og bruke dem, altså blir det AKKURAT like rotetet der som om man skal få ark. norge må få samkjørt mere om 1 program ikke mange forskjellige platformer det blir bare kaos.

eksempel oppgaver er jo greit nok det , ettersom man ikke skal ha noe hukommelses test i matte , men at man skal kunne bruke stoffet, og ute i den virkelige verden så har man faktisk tilgang på hjelpemidler , noe man ikke har på prøver. og dermed må man pugge ting som bare går rett igjennom og er glem dagen etter prøva :) det er mitt synspunkt

ja enig å få eksempler på hver prøve men, det jeg mener er at du burde ha det på vanlig prøver. å i midten av året har du ingen eksempler eller noe sånn som vanlig som det er nå og på eksamen har du ikke det heller.

men på vanlige prøver syns jeg det at du kan bruke hjelpemidler også vil jeg legge til at du burde få vite hva prøven går ut på.

EDIT:

bare legge til att det hadde også vert tøft om du kunne velge å bruke hjelpemidler eller ikke, uten hjelpemidler fører til bedre karakterer. men ja kan brukes til å forbedre karakteren din, for uansett hvor du er så har du en viss grad hjelpemidler.

Endret av evilwind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...