Gå til innhold

Nytt hovedkort for AMD AM3

Chiron

Anbefalte innlegg

Jeg poster denne tråden i overklokkingsforumet i tillegg til her, siden jeg trenger hjelp fra folk med peiling på både hovedkort og overklokking. ;-)

Saken er at jeg for tiden har et MSI K9A2 CF-F AM2+/AM3 790X hovedkort, en Athlon II Quadcore 620 cpu, og et Radeon skjermkort som jeg kjører på 266HT,RAM 1080MHz,og et Radeon HD4670 på 850/2300MHz overklokket.

Ram'en jeg kjører på det, er Corsair XMS2 PC6400DHX/EPP CL4 DDR2 i dual mode 128bit.

Jeg har imidlertid så store problemer med denne konfigurasjonen når jeg kjører Windows 7, at jeg vurderer å skifte ut hovedkortet+evt ram og beholde cpu'en, da jeg er kjempefornøyd med ytelsen dens.Windows 7 restarter i hytt og vær ved oppstart, men når den til slutt stabiliserer seg, kjører den stabil som et esel. Merkelige greier, har aldri vært borti lignende oppførsel.

Så mitt spørsmål er: Hvilket hovedkort bør jeg gå for? CPU'en min støtter både DDR2 og DDR3, men er det veldig stor forskjell på to DDR3 moduler kontra DDR2? Merk at jeg skriver 2 moduler, jeg vet det finnes 3-modulers DDR3 hovedkort og, men lurer på om den litt stive prisen forsvarer ytelsesøkningen. Jeg vil gjerne beholde de to Corsair PC6400-brikkene jeg har hvis det er mulig.

Etter å ha lest en del på nettet, er det noen som mener jeg bør gå for Foxconn, DFI Lanparty, eller ASUS (og da helst det nye med CPU-NB Voltage option) Asus M4A79 Deluxe er modellnummeret. Kortet MÅ dessuten ha crossfire-støtte og 140W CPU støtte.

Jeg lurte litt på ASUS Crosshair III Formula, men har ingen erfaring med dette kortet.

Så, er det noen glupe overklokkere der ute, som vil anbefale et kort som ikke koster mer enn 1500.-? Og helst ned mot en tusing. ;-) Håper dere kan hjelpe...

ALDRI mer MSI for min del ihvertfall!

Mvh

Chiron,

Bergen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noe jeg ikke fatter her.. du kjøper den billigste 4 core. og spleiser den med et dyrt hovedkort så du kan overklokke.... i mine øyne er det lurere å bruke pengene på en black ed. cpu og heller kjøpe et middels hovedkort.

prøv heller å start pc'n uklokka. mulig w7 gjør noen operasjoner i oppstart som komponentene dine ikke liker. har du testa om ramen faktisk klarer den hastigheten du har satt? kan også være at cpu'ens ramkontroller også blir pressa litt når du kjører så høy hastighet på ram.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
noe jeg ikke fatter her.. du kjøper den billigste 4 core. og spleiser den med et dyrt hovedkort så du kan overklokke.... i mine øyne er det lurere å bruke pengene på en black ed. cpu og heller kjøpe et middels hovedkort.

Grunnen er at jeg kjøpte hovedkortet for over et år siden, da 790X chipsettet kom ut, og kjøpte da en X2 Athlon64 4200+ da. Men da endelig 45nm cpu'ene entret markedet (jeg måtte vente pga et elendig phaseswitching design på MSI K9A2 Rev1 hovedkortet, som gjør at kortet ikke like 125W cpu'er. Så da Athlon II 620 kom med en TDP på 90-95, så var det time.Ytelsesokningen jeg fikk fra den gamle X2 4200+ (som var klokket kraftig opp)var utrolig,enda jeg ikke kjøpte Phenom II, pga prisen og TDP'en som fortsatt var for høy for min smak. Hadde jeg kjøpt en 720BE /840/920BE eller hva de heter, ville jeg ikke kunne overklokke kortet, aå hva er da vitsen med å blåse en tusenlapp ekstra på en Phenom? Bare for å si at jeg har det? Nei takk! Forstår ikke at du ikke forstår problemet mitt.

prøv heller å start pc'n uklokka. mulig w7 gjør noen operasjoner i oppstart som komponentene dine ikke liker. har du testa om ramen faktisk klarer den hastigheten du har satt? kan også være at cpu'ens ramkontroller også blir pressa litt når du kjører så høy hastighet på ram.

Jeg fant ut hva som gjorde at maskinen reboota ved oppstart. Nemlig et aBit aGuru PCIeX1 Wifi-kort, som ikke klarte å lage W7-drivere før de gikk konk. Så jeg gikk bare til Atheros ' webside og henta drivere derfra, og vips! Windows 7 har ikke krasja en eneste gang på flere måneder. Programmer har selvsagt, noen som har hørt om Internet Explorer? ;) Den "hender" at kræsjer...Derfor bruker jeg bare Chrome og Opera, men Opera bruker så vanvittig med minne nå, at jeg vurderer å kun bruke Chrome.

Og RAM'en min liker seg fortsatt veldig godt i 1224MHz den. ;-)

Får 7.7 på CPU-indeks, 5.9 på RAM'en og alt det andre i Windows ytelsestest. Så det er ikke så galt på et hovedkort til 600.-, ram til 400.- og en cpu til 800.- Eller? ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...