Gå til innhold

***** søker laptop

Anbefalte innlegg

Hvor mye må jeg ut med for en bærbar maskin som kan erstatte/tilsvare min selvbygde stasjonære fra høsten '01?

Den består bl.a. av AMD XP 1800+, 512 MB RAM, 80 GB hd og et eller annet ATI skjermkort.

Brukes flittig til Photoshop, Office, webdesign, programmering og mp3-avspilling. Altså ikke spill, men tunge filer i Photoshop. Mye multitasking, så minne kommer godt med.

Bortsett fra at den bråker noe sinnsykt og at jeg blir gæren i hue av skjermen (billig 19" Hitatchi), fungerer denne maskinen ypperlig til mitt bruk. Den eneste grunnen til at jeg vurderer å skaffe en laptop er at jeg har to hjem og at jeg kommer til å trenge den til skolebruk fra høsten av.

Det hadde selvfølgelig vært fint med noe tynt og lett, men ytelse går foran. Fattern har en Latitude L400 som er noe av det netteste jeg har sett, men ytelsen er middelmådig (helt OK) og skjermen på 12" er naturligvis liten og i det minste laget for photoshopping.

Hvor mye bør jeg belage meg på å betale, og har du noen forslag til modeller? Hva bør jeg styre unna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjer deg 1 time på å skifte topic. Før eg tilkallar moderator. Dei skifta topic på min thread når eg brukte "Jente søker hjelp" trikset. Så då ska ikkje du få bruka det.

Går vel an å være LITT mer høflig? blomst er tydeligvis ny her...

Lenke til kommentar
Det er foresten sikkert ein dreven forum entusiast som har registrert seg som "Blomst" for å bruke "jente søker hjelp" trikset.

Der har du det!

Denne drevne forumbrukerene registrerte seg som Blomst for et halvt år siden, fordi han viste at han trengte hjelp med laptopen før eller siden. For å unngå all mistanke valgte han å finne på bruker navnet lenge før han trengte hjelp i det hele tatt, kun for å lure uskyldige gentlemens av noen forum brukere

Lenke til kommentar

Hei blomst! :)

Det du må være klar over, er at hvis du skal drive tung filbehandling, så går det mye tregere på en bærbar enn en stasjonær. Dette er pga. at bærbare disker kjører med 4200 eller 5400 RPM, mens stasjonære kjører med 7200 RPM. Derfor bør du for det første kjøpe en bærbar med 5400 RPM harddisk.

For det andre er skjermstørrelse viktig når du skal drive med Photoshop, og programmering. En 15" er da ikke å forakte. =)

Du bør også ha 512 MB RAM, og et godt skjermkort med mye RAM (gjerne 64MB, men 32 går greit). Når det gjelder prosessor, så er de nye Pentium -M svært bra ytelsesmessig.

Det finnes mange tester her på barbara.no. Jeg vet at Dell har en del bra bærbare "skrivebordserstattere". Ellers ser det ut til at barbara.no liker Zepto-maskinene godt. Har ingen erfaring med disse selv.

[edit]Hvis du kan legge ut så mye som 18000,- så er jo Zepto Z-Note 4100 et meget godt alternativ. Meget stille, bra ytelse, god skjerm. Her kan du også droppe å kjøpe med Windows (ergo billigere), slik at du kan laste ned Linux eller kopiere fra venner gratis. =)

[/edit]

Lenke til kommentar

Takk for svar, Tiresias. Alt det der er jeg forsåvidt klar over, og jeg har ikke gjort annet i dag enn å lese tester.

Akkurat nå er jeg ikke sikker på hva det er jeg egentlig ser etter, bortsett fra at det må kunne håndtere tung filbehandling.

Det er selvfølgelige noe "feil" med alle maskinene jeg har sett hittil, ikke plass til mer ram, delt minne, alt for svær, etc. Meeen jeg finner vel noe.

Lenke til kommentar

Triveleg ja det kan eg løva deg.

Her kan du sjå kva som skjedde forige gong.

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=6...e+trenger+hjelp

120 svar og over 5K visningar. Vil trekke fram eit på spesielt irriterande svar:

Bare av ren nysgjerrighet....  

Hvor gammel er du? og hvor er du fra sjiraff?  

sikkert flere som lurer på det....eller er det bare meg.

Og når du kommer frem til hva du trenger så mail meg gjerne på [email protected] så skal vi prøve å ordne en fin pris til deg  seriøst. Holder til i Oslo.

Kunne quota meg sjøl og men av redsel for utestengelse (Igjen) så let eg vere. Men dersom du er interesert finn du den ca på midten av side 5

Lenke til kommentar
Takk for svar, Tiresias. Alt det der er jeg forsåvidt klar over, og jeg har ikke gjort annet i dag enn å lese tester.  

Akkurat nå er jeg ikke sikker på hva det er jeg egentlig ser etter, bortsett fra at det må kunne håndtere tung filbehandling.

Det er selvfølgelige noe "feil" med alle maskinene jeg har sett hittil, ikke plass til mer ram, delt minne, alt for svær, etc. Meeen jeg finner vel noe.

Hvis du er litt mer spesifikk på hvilke spesifikasjoner du ønsker, så kan jeg nok være litt mer konkret med forslag. Prisgrense, minimum ytelse, maks størrelse, -tyngde osv. er nyttig å vite.

Lenke til kommentar
Triveleg ja det kan eg løva deg.

Bare av ren nysgjerrighet....  

Hvor gammel er du? og hvor er du fra sjiraff?  

sikkert flere som lurer på det....eller er det bare meg.3

Det heter ikke løva på nynorsk engang. Og hvor gammel er du?

Lenke til kommentar

Det hadde vært en fordel dersom en moderator snart kunne stenge denne tråden slik at blomst kunne opprettet en ny tråd hvor fyren kanskje kunne fått svar på de spørsmålene han lurte på om bærbare pcer. Videre burde blomst huske på til neste gang at dette forumet er et sted der folk kan få hjelp med bærbare pcer, ikke et skjekkested. Innholdet på postene skal derfor tilpasses deretter.

Lenke til kommentar

hahaha

For en artig tråd :lol:

Først må hu/han bytte ut "jente" med no xxxx greier. Så blir han/hu sjekka opp. Så blir personen over sjalu :yes:

Er litt Sjiraff aktig ja. Dog vært medlem en stund.

Og en ting. Det er skjeldent særlig koslig her :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...