Gå til innhold

Hvordan stenge ute lillesøster fra nettverket?


Tom&Jerry

Anbefalte innlegg

Jeg stemmer fortsatt på at NetLimiter m/ passord er enkleste/beste løsningen for trådstarter. Da kan du fint begrense kun uTorrent, slik at hennes vanlige surfing/nettbruk ikke blir begrenset. Du kan også fint legge inn schedule, slik at hastigheten går opp om natten (og kanskje midt på dagen på hverdager) - når ingen bruker nettet uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg enig med jocke. selvfølgelig bra du har funnet en måte å ta nettet hennes når hun bare forlater pcen med en sinnsykt høy ping og mye nedlastninger, men i lengden vil dette bli slitsom for både deg og henne. Bedre om du får tak i en netlimiter med passord så du bare får nerfa nettet hennes slik at det ikke går utover dere andre. (Skal høre med fatter om han har noen sånne programmer da han jobber med sikkerhet og brannmur :) )*Sende pm til trådstarter når jeg får svar av han*

 

Edit: Dersom du har QOS funksjon på routeren din kan du strupe båndbredden de bruker, men du må finne ut hvilke protokoller de kjører.. Vet ikke om du har noe peiling på dette men det er vel den "letteste" måten å løse det på.

Endret av iKent
Lenke til kommentar
(Skal høre med fatter om han har noen sånne programmer da han jobber med sikkerhet og brannmur :)

Jeg snakket ikke generelt om 'netlimiters', men refererte spesifikt til et program, NetLimiter.

Problemet med software er at det kan fjernes eller deaktiveres, det skal bare til et lite søk på nett for å fjerne det. Løsninger plassert i router kan også omgåes, men det er mye vanskeligere enn softwareløsninger på lokal maskin, men det vil kjappt oppdages hvis det kommer noen på besøk med egen maskin.

 

Den tekniske løsningen vil være å dele opp nettverket mellom godkjente maskiner som kan benytte all ledig båndbredde (eller kanskje 85%) og ikke godkjente maskiner som bare får bruke feks 10-30% av det tilgjengelige nettverket, og bare noen få samtidige tilkoplinger. Hvordan det praktisk skal settes opp vet jeg ikke dog ikke. (jeg tester slikt ut selv for tiden)

Lenke til kommentar
(Skal høre med fatter om han har noen sånne programmer da han jobber med sikkerhet og brannmur :)

Jeg snakket ikke generelt om 'netlimiters', men refererte spesifikt til et program, NetLimiter.

Problemet med software er at det kan fjernes eller deaktiveres, det skal bare til et lite søk på nett for å fjerne det.

NetLimiter Pro kan kjøres som service, uten at GUI/client kjøres (dvs det vil ikke være noe ikon i tray). NetLimiter Pro gjør det også mulig å koble til tjenesten fra en annen maskin for å fjernstyre. Etter det har blitt installert, kan man dermed holde det ved like, uten å engang røre maskinen igjen.

 

Jeg tviler på at kompetansen til søsteren er såpass at hun skjønner at "her har broren min installert NetLimiter".

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Denne tråden var akkurat det jeg trengte, tusen takk! :love:

 

Mitt problem er en forvokst fjortizz i et kollektiv. Hu er pretty much udugelig på alle måter i husholdet, og det er like morsomt hver gang hu kommer hjem og skrur på laptoppen; nettet blir sniletregt. Bearshare, ingen antivirus og tusen ting som streamer på en og samme tid. Å snakke til henne fungerer over hodet ikke, og hu tar desverre alt som personangrep. Sånn går det vel når en bortskjemt jente som enda ikke er ferdig med videregpende, uten sosiale antenner flytter inn i et kollektiv bestående utelukkende av studenter.

 

Det første jeg skal gjøre når jeg kommer tilbake til kollektivet etter jul, er å følge noen av tipsene her i tråden. Much love til folket, og god jul!

Lenke til kommentar
Mitt problem er en forvokst fjortizz i et kollektiv.

<snip>

Det første jeg skal gjøre når jeg kommer tilbake til kollektivet etter jul, er å følge noen av tipsene her i tråden. Much love til folket, og god jul!

Eh, han over er i det minste i familie. Vil på det sterkeste anbefale deg å ikke tukle med pc-en til din medbeboer. Jeg hadde anbefalt anmeldelse på flekken. Ruterbasert filtrering eller andre "eksterne" løsninger vil være mer aktuelt i ditt tilfelle. Kan være at det er det du har tenkt hele tiden, men ville bare tipse deg om at direkte inngrep på hennes pc ikke er å anbefale.

Lenke til kommentar
Mitt problem er en forvokst fjortizz i et kollektiv.

<snip>

Det første jeg skal gjøre når jeg kommer tilbake til kollektivet etter jul, er å følge noen av tipsene her i tråden. Much love til folket, og god jul!

Eh, han over er i det minste i familie. Vil på det sterkeste anbefale deg å ikke tukle med pc-en til din medbeboer. Jeg hadde anbefalt anmeldelse på flekken. Ruterbasert filtrering eller andre "eksterne" løsninger vil være mer aktuelt i ditt tilfelle. Kan være at det er det du har tenkt hele tiden, men ville bare tipse deg om at direkte inngrep på hennes pc ikke er å anbefale.

 

Er snakk om filtrering ja, trodde det kom godt fram ettersom det er det som i all hovedsak har vært tatt opp i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...