Gå til innhold

Hvordan stenge ute lillesøster fra nettverket?


Tom&Jerry

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på PC-en hennes og begrenset trafikken, men en 15 år gammel jente oppdager dette med en gang. Hun setter den bare på "unlimited" både opp og ned drøye halvtimen etter jeg har vært der.

 

Du kan kanskje få løst det med NTFS-rettigheter. Slik gjøres det i Windows XP: Under %userprofile%\Application Data\uTorrent ligger innstillingene for utorrent lagret i settings.dat. Sett opp de begrensningene du skal i uTorrenten hennes, og sett brukeren hennes ute av stand til å gjøre endringer etter det. Det gjør du ved å høyreklikke på fila > Properties > Security > Merk brukeren hennes > Sett ei hake på "Deny" ved siden av "Write".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemer er det at jeg har en lillesøster som er noe mindre enn meg, og hun har selvfølgelig oppdaget bittorrent for fult - desverre. Hun respekterer overhode ikke at andre benytter seg av samme nett og at det er fuckings umulig å streame en dritt når hun skal laste ned og seede 300 episoder av en og annen dårlig amerikansk serie hun har fått tak i på pirate bay. Dette irriterer meg noe grenseløst, for det ødelegger for hele familien som benytter seg av nettverket.

 

Jeg har sagt til henne mange ganger at hun ikke skal sette på en torrentklient når hun legger seg, for det er mange andre huset som benytter seg av nettverket på kveldstid - men dette driter hun fullstendig i og gjør det gang på gang. Om jeg merker at nettleseren nærmest står still, så ber jeg henne om å lukke utorrent, men hun nekter bare på at hun laster ned. Tar jeg fra henne laptopen finnes jeg ikke mindre enn 30 torrents som seeder og laster ned. Dette skjer omtrent hver eneste dag nå, og jeg er dritlei.. mildt sagt.

Hun må gjærne benytte seg av torrents, men faen det går ann å gjøre det med måtehold!

Senest i dag tok jeg laptopen hennes og fucket opp alle instillingene i utorrent, men det tar bare 10 min før hun har lastet ned utorrent på nytt og kjører for full pupp igjen :mad:

 

Hvordan kan jeg stenge henne ute fra nettverket? Hun benytter seg kun av trådløs, mens jeg kun benytter meg av kabel. Jeg mener ikke å stenge henne ute permanent, men om jeg stenger henne ute for perioder, så skremmer det henne nok til å laste ned med måtehold, og ikke klokken 20 på kvelden når 6 maskiner er koblet opp.

Jeg kan ikke sånn alt for mye om nettverk.. men jeg kan f.eks å gå inn på router, åpne porter og litt sånne basics ting. Hadde vært sykt digg å bare begrense trafikken til maskinen hennes også - f.eks til kun 20 kb/s ned og 5 kb/s opp. Da kan hun bare laste ned til hun blir grønn i trynet.

 

Faen. Hadde rigget meg fint til for å se en dokumentar på NRK nett-TV, men nå har den bitcha satt på utorrent og lagt seg, så det lagger noe inni hampen og måtte til slutt gi opp prøve å se den. Laptopen hennes finner jeg ikke, for det har hun selvfølgelig gjemt en eller annen plass i dette store huset.

 

Dette må få en stopper! Hun hører ikke på hva jeg sier, så da får vi gå drastisk til verks.

 

Ok, finn rutern. Og sett en "rimelig" begrensing på hvor mye hun skal få i opp og nedlasting. Det er ikke noe galt med at PC'n står på 24/7, problemet tipper jeg er at hun kveler nettlinja.

Gi henne 40% max av opplasting og 40% max av nedlasting, det vil si at hun får nok fart til å ikke klage men lite nok til at hun ikke er å stand til å kvele nette på noen måte.

Lenke til kommentar

Hvordan ser du for deg at det blir gjort, uten om å finne routeren?

 

Jeg lider forsåvidt litt av den samme problemstillingen hvor den ene samboeren har en tendens til å kvele nettlinja. Det derimot ingen konflikt mellom oss og jeg kunne tenkt meg å delt linja 50/50, som vil være den beste løsningen for begge.

Det å måtte installere programvare med passordbeskyttelse på en annens maskin, syns jeg blir litt drøyt.

Hadde vært veldig greit med en enklere løsning.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Om hun er 15 år er det jo kanskje også litt uetisk/frekt å bare sperre av alt. Vrir du litt på saken så er jo hun i "samme" problemstilling for hun føler vel også behovet for linja, selv om henes behov fremstår som større.

 

Prøv bare å forklare henne det at hun gjør nettet umulig for andre å benytte ved at hun KVELER linjen, ikke at hun faktisk bruker den. Fortell på en rolig og diplomatisk måte at dere må kunne dele linjen og at hun må begrense hastigheten frivillig og kanskje laste ned det hun vil se der og da, og ikke bedrive sammlemani.

 

Jeg er klar over at dette kan være vanskelig, og vet hvor sta en lillesøster kan være, men hun drar like stor "nytteverdi" av linjen som du gjør, så det er ikke rett å bare kapre hele linja.

 

Skal du absolutt være vanskelig så bruk heller ulovelig-innholds faktoren for alt det er hvert, det er den som eier linja sitt ansvar hva linjen blir brukt til.

 

Dette må kunne løses på diplomatisk måte, med så store søsken i hus kan det skje slike uenigheter og det må man som oftest leve med. Gled deg heller til du flytter ut ;)

 

Skulle man begrenset noe så gjør det i samråd så dere får lik hastighet, enten som throttle sperre på router eller som passordbeskyttet programvare hvor søsteren din har din kode og du hennes, aller helst om dere klarer dere uten kode...

 

Uansett hva du gjør så være enige om det, og for guds skyld ikke ta fra henne nettet i sin helhet. Nå vet jeg ikke hvem i huset som eier linjen (juridisk ansvarlig) men lurt å ta opp denne saken med vedkommende også. Ikke sikkert vedkommende godtar løsningen.

 

Uansett BØR dere begge ha like stor rett til å bruke linjen, så ingen bør forbeholde seg retten til å regulere eller bestemme hvordan og om den andre skal få vært på nett. Diplomati og enighet rundt en løsning som er god for begge er eneste løsning, her må begge tape og få litt enkelt og greit.

Endret av Macromatix
Lenke til kommentar

I fare for å gjenta noen som trådstarter allerede har forklart flere ganger: Trådstarter ikke vil kapre hele linjen, men bare redusere og dele opp båndbredden slik at det blir rettferdig for alle.

Problemet blitt tatt opp med både foreldre og søsteren på en fin måte flere ganger uten resultat.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Generelt er det en tendens her på forumet å komme med moralske pekefingre i stedet for tekniske tips i saker som dette. Jeg synes dette forumet bør fokusere på å gi tekniske tips.

 

Jeg hadde prøvd NTFS-tipset til KAS. På mange rutere er det ikke mulig å begrense trafikken annet enn å sperre den helt.

 

Problemet blir at hun bare reinstallerer utorrent, dersom hun merker det (men det er mulig at hun ikke får slettet den aktuelle filen, og at innstillingene vil gjelde ved ny installasjon i samme mappe).

Derfor hadde jeg også installert uvnc og skjult systray-ikonet, så kan man alltids gå inn og endre det igjen.

Lenke til kommentar

Problemet her er vel egentlig ett foreldre <-> barn/ungdom problem. En 15 åring som er en vrang liten jævel, og foreldre som er pusekatter, eller ikke vet hva dem skal gjøre.

 

Hadde min 15 åring hatt en slik oppførsel hadde hun vært uten internett før hun hun fikk sagt "båndbredde".

Lenke til kommentar

selvsagt er det det. Du kan ikke være egoistisk og ta alt som du vil. Dette tilfellet båndbredde.

 

Nå har jeg ikke lest i detalj hele tråden, men hvis det er kun ho som bruker det trådløse nettet så kan du slå det av i routeren hvis ho ikke skjerper seg.

 

Jeg tok ut nettverkskortet til søstra mi selv. Når ho ikke klarte å respektere andre i huset så ble det slutt på nett gitt.

 

Hvis ho ikke er godt kjent med torrents programmer og pc så kan du også stenge default porten i torrents programmet.

 

Det jeg ville gjort: Jeg ville prøvd å finne ut en måte å stenge av internet forbindelsen hennes totalt når ho nedlaster om kvelden. Ho skal jo sove så ho vil ikke legge merke til dette. Så åpner du den igjen når alle går til sengs.

 

Poenget her folkens er at jenta er ikke 9 år gammel. Med 15 år så bør man klare å forstå at det finnes andre enn deg selv i verden og at du ikke er viktigst. Og for å ikke snakke om at man burde vite at man skal dele ting rettferdig.

Lenke til kommentar

Har en løsning på det nå! (Midlertidig såfall)

Jeg har blokkert MAC adressen hennes fra det trådløse nettverket slik at hun ikke har nettilgang i det hele tatt når det står på som værst. Dette går ikke ut over annet enn nedlastingen hennes, for jeg banner den som regel kun når hun går fra PC-en med med torrenter kjørende på.

 

Med en gang jeg har bannet henne, så går linja ti ganger raskere. Nå i dag måtte jeg vente i 30 sekunder på at VG-nett skulle loades ferdig, og det går bare ikke. Jeg ba henne om å skru av filmene eller minke hastigheten en del slik at vi andre kunne bruke nettet. Hun benektet bare at hun lastet ned og PC-en fikk jeg ikke se. Det jeg gjorde var å gå inn på routeren og bare banne MAC adressen hennes fra trådløst. Restarta acess point og venta på sytinga hennes om at internett hadde forsvunnet. Det tok 5min før det banket på døren og hun klagde over internett. Sa bare at nettet forsvant med meg en stund i sta og at hun bare skulle vente så kom det tilbake. Gidder ikke å si noe, for nå har hun fått så evig mange beskjeder fra alle i huset om å roe seg litt ned, og hun bare lyger rett opp i trynene våres.

 

Nå går nettverket smoothfritt. Til og med muttern merka det "Gud så kjapt internett gi nå da. Skulle betale regninger i sta vet du, og da gikk det utrolig seint. Hm"

Måtte glise da :D

 

Får heller "unbanne" henne om en liten stund. Ingenting viktig hun foretar seg uansett og hun ser mest på TV mens de jævla filmene hennes snurrer og går på PC-en.

Lenke til kommentar

Fortell henne at routeren overoppheter pga nedlastningene hennes og det nok derfor internett forsvinner for henne. Mindre nedlastninger, færre tilkoplinger og lavere hastighet kan "kanskje" hjelpe.

 

Poenget her folkens er at jenta er ikke 9 år gammel. Med 15 år så bør man klare å forstå at det finnes andre enn deg selv i verden og at du ikke er viktigst. Og for å ikke snakke om at man burde vite at man skal dele ting rettferdig.

Du har tydeligvis ikke støtt på mange nok jenter i den alderen. I den alderen er DE og DERES interesser viktigere enn alt.

Endret av meitemark
Lenke til kommentar

Hehe.. Kul tråd:) Godt du fant ut hvordan MAC-filtrering fungerte til slutt! Jeg støtter forslaget til meitemark om at du skal fortelle hun at routeren ikke tåler hard nedlasting over tid og den da har en innebygget funksjon som sperrer den som bruker nettet ute. Hvis hun lurer på hvorfor det ikke har skjedd før, så kan du si at du nettopp har opptadert firmwaren på den da det ble anbefalt av produsenten.

 

Bare ordet firmware hadde fått de hjemme til å late som de forsto ved å nikke og si firmware ja! jaja! Godt du passer på sånt! :p

Lenke til kommentar
Problemet her er vel egentlig ett foreldre <-> barn/ungdom problem. En 15 åring som er en vrang liten jævel, og foreldre som er pusekatter, eller ikke vet hva dem skal gjøre.

 

Hadde min 15 åring hatt en slik oppførsel hadde hun vært uten internett før hun hun fikk sagt "båndbredde".

 

Det er vel dette som er saken her ja...hadde tatt meg ca 10 sekunder å løse saken, på samme måte som Fogga her. Skjønner ikke at det finnes foreldre som lar en 15 åring få lov til å ødelegge for hele familien på denne måten.

 

Tommy

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...