Tom&Jerry Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Problemer er det at jeg har en lillesøster som er noe mindre enn meg, og hun har selvfølgelig oppdaget bittorrent for fult - desverre. Hun respekterer overhode ikke at andre benytter seg av samme nett og at det er fuckings umulig å streame en dritt når hun skal laste ned og seede 300 episoder av en og annen dårlig amerikansk serie hun har fått tak i på pirate bay. Dette irriterer meg noe grenseløst, for det ødelegger for hele familien som benytter seg av nettverket. Jeg har sagt til henne mange ganger at hun ikke skal sette på en torrentklient når hun legger seg, for det er mange andre huset som benytter seg av nettverket på kveldstid - men dette driter hun fullstendig i og gjør det gang på gang. Om jeg merker at nettleseren nærmest står still, så ber jeg henne om å lukke utorrent, men hun nekter bare på at hun laster ned. Tar jeg fra henne laptopen finnes jeg ikke mindre enn 30 torrents som seeder og laster ned. Dette skjer omtrent hver eneste dag nå, og jeg er dritlei.. mildt sagt. Hun må gjærne benytte seg av torrents, men faen det går ann å gjøre det med måtehold! Senest i dag tok jeg laptopen hennes og fucket opp alle instillingene i utorrent, men det tar bare 10 min før hun har lastet ned utorrent på nytt og kjører for full pupp igjen Hvordan kan jeg stenge henne ute fra nettverket? Hun benytter seg kun av trådløs, mens jeg kun benytter meg av kabel. Jeg mener ikke å stenge henne ute permanent, men om jeg stenger henne ute for perioder, så skremmer det henne nok til å laste ned med måtehold, og ikke klokken 20 på kvelden når 6 maskiner er koblet opp. Jeg kan ikke sånn alt for mye om nettverk.. men jeg kan f.eks å gå inn på router, åpne porter og litt sånne basics ting. Hadde vært sykt digg å bare begrense trafikken til maskinen hennes også - f.eks til kun 20 kb/s ned og 5 kb/s opp. Da kan hun bare laste ned til hun blir grønn i trynet. Faen. Hadde rigget meg fint til for å se en dokumentar på NRK nett-TV, men nå har den bitcha satt på utorrent og lagt seg, så det lagger noe inni hampen og måtte til slutt gi opp prøve å se den. Laptopen hennes finner jeg ikke, for det har hun selvfølgelig gjemt en eller annen plass i dette store huset. Dette må få en stopper! Hun hører ikke på hva jeg sier, så da får vi gå drastisk til verks. Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Du kan vel spørre henne pent om hun kan sette en download/upload limit. Sånn at hun faktisk får lastet ned uten å bruke hele nettverket. Ellers er det vel å prøve å sperre porten hun bruker, men tenker meg det blir vansklig siden hun sikkert bare skifter port vis hun ser den er sperret. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Dette løses lett ved å gjøre noen justeringer i torrent-klienten på maskinen hennes. Sett upload-hastighet til 80% av uthastigheten deres (om maks faktisk uthastighet er 100 kB/s, sett den til 80), sett nedlastingshastighet til 50% av nedlastingskapasiteten deres, og sett antall totale/globale tilkoblinger til 50. Seeding-tid kan med fordel også begrenses. Om ikke dette gjør susen, stram til ytterligere. Hvis ikke dette blir respektert, så kan man begynne å snakke om restriksjoner på ruter-nivå... målet må være å finne et kompromiss som alle kan leve med. Et sted må grensen gå. Endret 17. november 2009 av KAS Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Enkleste er vel bare å logge seg på den trådløse ruteren og hive på kryptering eller mac filtrering. For så å fjerne dette om morgenen igjen(hvis du da ikke har en mer avansert ruter som støtter tidbasert begrensning). Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Tja, jeg ville anbefale at du forteller du oss navnet på routeren slik at vi kan finne manualen på den og så hjelpe deg videre fra det punktet. Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Mac filtrering 1+ med mindre ho har tilgong til ruteren, er nok dette den enklaste måten. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Sperr hele maskina hennes ute fra nettverket. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Må da være en mor og/eller far man må kunne ta med på et lite familieråd her, istedenfor å krangle så busta fyker. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 endre login på rutern så setter du på mac filtrering, du kan jo også snike deg inn på laptopen hennes å fikse på instillinger i brannmuren eller sette begrensning selv på utorrent hvis hun ikke er erfaren med programmet da Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Neste gang du får fatt i laptopen kan du installere uVNC server e.l. og gjemme ikonet fra systray. Så har du alltid tilgang og kan justere nedlastningshastighet osv. (eller spionere på henne, det er kanskje like morsomt). MACfiltrering på ruteren er også farbart om du har tilgang. Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Begrense i selve utorrent blir vel det enkleste her. Hun burde da ikke bry seg om at hun seeder med 50%? Lenke til kommentar
StormKnight Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Du kan kanskje benytte QoS for å nedprioritere trafikken fra/til søstra di sin pc. Lenke til kommentar
Wixicy Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Du kan kanskje benytte QoS for å nedprioritere trafikken fra/til søstra di sin pc. This Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Du kan kanskje benytte QoS for å nedprioritere trafikken fra/til søstra di sin pc. This Nyttesløst i praksis om du ikke er ganske dreven på nettverk, kun har en linje som er på et par Mbit, eller vil investere i enten en svindyr bedifts-klasse ruter eller sette opp en gammel PC med ruterOS. Problemet er rett og slett av vanlige forbrukerrutere ikke har nok CPUkraft til å håndtere mer enn et par Mbit båndbredde i ful QoS filtrering. Jeg tviler på dette er en god idè i praksis. Hvis du virkelig vil stenge henne ute så er det enkleste å bare bytte trådløst passordet... MEN ... det annbefaler jeg egentlig ikke. Det vil bare eskalere forholdet mellom deg og din søster. Det er mye bedre om du kan hjelpe henne å sette opp begrensninger på Utorrent som er rimelige, slik at ikke andre ting som bruker nettet ikke blir forkrøplet. Om du har noenlunde bra båndbredde bra bredbånd så skal det være plass til begge deler til å fungere greit, ihvertfall om du ikke er avhengig av veldig lav ping til online spilling. Følger du Utorrent innebygde veilederen og begynner med en predefinert instilling som tilsvarer ca halvparten av den totale kapasiteten på upload og download så bør det være et bra utgangspunkt. Juster begrensningene opp eller ned derfra basert på hvordan du følger det fungerer i praksis etter å ha testet litt. Dette bør gi henne mer enn nok båndbredde til å laste ned ting fortere enn hun kan se gjennom det uansett, og du bør kunne streame og bruke nettet relativt normalt likevel. -Stigma Endret 18. november 2009 av Stigma Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 det er ikke noe problem å sette begrensinger til 50% av linjen i utorrent, men spørsmålet er om søsteren din vil respektere disse grensene. Hadde dette problemet med en romkamerat. Det løste seg dagen han flyttet :-p Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Hvis jeg husker riktig kan du vel blokkere visse programmer og ivertfall visse porter i routerene. Kanskje det holder med å blockere portene til utorrent? Lenke til kommentar
8086 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Ser problemet ditt, men jeg tror at å installere rootkit lignende verktøy er å gå over en grense. Den aller enkleste løsningen er å ha et familieråd og framlegge saken der. Oppfører hun seg ikke mister hun tilgangen til nettet (MAC filtrering på routeren). Det andre alternativet, som Stigma nevner, ville være å bruke en utrangert pc (om du ikke har en fra før kan du ofte finne dem på el-retur) som ruter. Hva slags programvare du bør installere er diskutert i denne tråden. Det er litt mer knotete å justere på per maskin basis ifht ruting, så jeg ville bare plassert pc-en mellom adsl-modemet ditt og routeren din, og satt globale innstillinger: torrenttrafikk til maks 80%, webtrafikk alltid høyere prioritet, tidsbasert filtrering, etc. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Må da være en mor og/eller far man må kunne ta med på et lite familieråd her, istedenfor å krangle så busta fyker. Støttes. Dette er vel ikke ditt nettverk Mantoius, så du har vel ingen rett til å styre hvordan det skal brukes? Snakk sammen og også med den som betaler for nettverket. Ole Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Må da være en mor og/eller far man må kunne ta med på et lite familieråd her, istedenfor å krangle så busta fyker. Støttes. Dette er vel ikke ditt nettverk Mantoius, så du har vel ingen rett til å styre hvordan det skal brukes? Snakk sammen og også med den som betaler for nettverket. Ole Dette er forsøkt gjentatte ganger, men hun ignorer det totalt og "skal bare" hele forbanna dagen. "Skal bare ha ned en episode" bla bla bla. Egentlig er faktumet det hun laster ned DVD-R på flere GB fra trege trackere hvor trafikken opp er høyere enn nedb dagen lang. Jeg har vært på PC-en hennes og begrenset trafikken, men en 15 år gammel jente oppdager dette med en gang. Hun setter den bare på "unlimited" både opp og ned drøye halvtimen etter jeg har vært der. Så alt er nytteløst. Det nytter ikke å fortelle henne noe, for hun er en fjortis som tror hun eier alle rettigheter her i livet og kan bestemme ALT. Jeg har snakket med foreldrene mine, og de sier også at hun skal slutte, for de får jo ikke lese VG-nett i fred en gang. Men hun driter fullstendig i hva de sier også.. så jeg vil satse mye på at de blir glad om jeg klarer å begrense henne litt. Det er IKKE meninghen å stenge henne ute permanent fra nettveket, for det har jeg ingen rett til. Det er snakk om at flere kan bruke nettverket samtidig og at hun ikke skal ha råderett og nærmest monopol på trafikken. Jeg har ingen behov for å overvåke henne slik noen foreslår. Det blir bare dobbeltmoral fra min side, og jeg tror ingen 15 år gamle jenter liker å bli overvåket. Det hadde jeg slettes ikke likt selv. Router: Vood 452W_B Trenger ikke endre noe passord eller noe her, for hun aner ikke hvordan hun kommer seg inn på routeren og om hun gjør det, så vil hun ikke skjønne en dritt der inne uansett Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Ser ut som det er mulighet til å sette QoS under Advanced på denne. Mulig det kan brukes til å lage prioritetsregler slik at vanlig surfing etc prioriteres før torrent. Normalt får man ikke strupet båndbredde via QoS. Men i og med at det ikke er enkelt å finne en manual, så kan jeg ikke si særlig mer. Men tar du en skjermdump av admingrensesnitt under Advanced, IP QoS, kan vi kanskje hjelpe mer. Edit: En tilleggskommentar. NetLimiter (Pro versjonen) kan vel passordbeskyttes. Slik at den kan installeres slik at bruker ikke kan endre oppsett. Endret 18. november 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå