Gå til innhold

Fotodugnad #15 - Nattfotografering - Noggie

Anbefalte innlegg

For pröve meg jeg og, da. Pingle-nivä, siden jeg ikke har noen fjernutlöser.

(Eller idiot nivä, siden jeg la igjen lommelykta hjemme. :( )

Bäter pä Rhein

post-199914-1258497460_thumb.jpg

D40. Nikkor Pre-Ai 50m F2 @ F4. 30sek. ISO 400.

Bätrampe i brostein

post-199914-1258497470_thumb.jpg

D40. Nikkor Pre-Ai 50m F2 @ F2.8. 30sek. ISO 400.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var flott gitt! Bra at båten ble såpass skarp - var nettopp nede på båthavnen og prøvde meg på en 7 minutter lang eksponering av en detalj på en båt. Det ble veldig abstrakt. :)

Takker. Hjalp vell litt, at de lä for anker. Eller vell, siden det var god ström i elva, gjrode de vell sä 3 knop. ;~)

30sek er vell ogsä letere en 7 min. Og jeg mä tilgi, at jeg hadde ogsä noen hvor bätene ikke ble skarpe. 7min eksponering hadde ogsä vaert moro, da det gikk noen flere bäter opp elva. Men i löpet av 30 sek ble det röde lys-sporet ikke langt nok til at det virklig ble fint.

Lenke til kommentar

Bilder fra onsdag kveld. Hadde sett den kirka pä vei hjem fra fotograferen tirsdag. Men ble ikke helt fornöyd. Tok litt tid för jeg fikk croppa de nok til at jog torte ä laste de opp. Nytt mäl for i kveld er sett ut, og har höyere forhäpninger for det.

Nok om det.

post-199914-1258650146_thumb.jpg

Eggenstein kirke.

Nikon D40. Sigma 10 - 20 @ 10mm. F10. 30sek. ISO 200

Optisk forvrengning for stor til at det ser normalt ut,

og for liten til at det blir kult. :(

post-199914-1258650154_thumb.jpg

Fontene i Eggenstein

Nikon D40. Sigma 10 - 20 @ 10mm. F4. 30sek. ISO 200

Ble for mye forstyrrende bakgrun med i bilde. :(

Lenke til kommentar

Det jeg var treg med ä laste opp bilder for onsdags kveld / nett, tar jeg igjen i kveld.

Gamle Karlsruhe slakteri

post-199914-1258664208_thumb.jpg

Nikon D40. Sigma 10 - 20 @ 20mm. F11. 20sek. ISO 200.

Ok, vet 20 sek er litt pinglete. Men fant motivet interesant. Erger meg litt, at jeg ikke sä at avstanden mellom vinduene er ulik. Prövde og stelle meg rett foran mitre vindu, og fik dermed litt merklige proporsjoner. Men men.

Gottesauer slott

post-199914-1258664374_thumb.jpg

Nikon D40. Nikkor Pre-Ai 50m F2 @ F5.6. 30sek. ISO 200.

Det morsommere bilde er vel av hvordan jeg balanserte gurilla poden oppä en söpplebötte. ;~)

Edit mente, link til gurillapod bilde

Endret av Noggie
Lenke til kommentar
Slakteribildet var flott. Likte blandingen av det blå lyset og de røde mursteinene. Slottet ble i overkant utbrent.

Takker. Det blä lyset slo meg som motiv pä vei hjem fra jobben i dag. (Bare kjört forbi i ca 2 är, ok ikke sett det för.)

Foran slottet stär det 2 stk 1000Wattere (pluss en del annet). Kan ha hatt noe med det ä gjöre. Desverre sä jeg ikke hvor utbrent det var för jeg hadde kommet hjem. :(

Jeg syns og slakteribildet var bra. Men jeg ser på lysene og symmetrien i de. Av hele tråden syns jeg båtene i førstepost er best. Men jeg liker brosteinene også. Hver gang jeg åpner det (har sett på det mange ganger) så syns jeg først det er en vegg..

Bätene er nok min favoritt ogsä. Gär vanligvis en ferge der, og den var hva jeg hadde tenkt ä fotografer. Ferga lä pä feil side, men fant at det ikke gjorde noe.

Brosteinen var sänn spontan ide. Og likte den bedre en et par andrea bilde ideer jeg hadde. :-)

Lenke til kommentar

Ny dag, eller, vel, ny natt, og mulighet til ä forsöke igjen. Ide for bilde no 1 for i nett skar seg da de hadde allerede slätt av bakgrunnslyste. Plan B

Kjent og kjaer lokal andedamm. Noen av bildene mine i mit lille gallerie her er ogsä tatt der. Nä, sein höst, heller ensom og forlatt. Lysene fra en trikk-holdeplass pä den andere siden.

post-199914-1258761253_thumb.jpg

Nikon D700. Sigma 28mm. F7.1. 30sek. ISO 400.

Lä noen svaner pä dammen og sov. Desverre dreiv de sä mye at det ikke var mulig ä fä det skarpt. Plan C: Hva pokker skal jeg fotografere nä?

post-199914-1258761407_thumb.jpg

Nikon D700. Sigma 28mm. F5.6. 30sek. ISO 400.

Plan A for i morgen er klar. Har lenge hatt lyst til ä kopiere et bilde en bekjent har gjort. Siden sansynligvis ingen av dere kjenner han, vil ingen merke at det er et plagiat. :hmm:

Lenke til kommentar
Er det noen som har anskaffet nytt kamera? ;)

Du kunne trenge en skikkelig snorutløser med timer i tillegg...

Har hatt det siden Januar. Og kjenner hva du skriver om redusert objektiv park. Startet med D40 og kit. Sä balla det pä seg, etter som jeg fikk mer og mer interese. Desverre mest DX objektiver. Itillegg, stativet som passet til D40, et ustö som faen med D700. :(

Det var vell egentlig grunnen til at jeg brukte D40en pä de förste bildene. Og, hadde skrevet noe annet sted her i forumet om fordelen med D40, er at man kan bruke Pre Ai objektiver. I tillegg, D40 og gamle 50mm F2 er en deilig liten pakke. ;~)

Lenke til kommentar

Lördag, skriver vi heller som laererrik, enn vellyket. Plan A, med sä kort belysningstid, at man kunne ta det händholdt. Plan B, med sä lang belysningstid, vell, uten fjernutlöser gär maks 30 sek, her var ISO 3200 og F5.6 hva jeg trengte.:hm:

post-199914-1258887864_thumb.jpg

Passer pä at fargene kommer frem. At det er sänn nogen lunde rett.

Akkurat lada det ned fra Kamera, og over pä korte, kommer det fra dama, som stär bak meg.

"Ene lyspära funker ikke"

:cry:

Endret av Noggie
Lenke til kommentar
Jeg likte det siste bildet. De refleksjonene av lysene i sidene var stilig. Er dette ISO3200 og 30 sek?

Hm, tror jeg var litt upresis i min tekst.

Plan A. Bilde som jeg lasta opp, var ISO 200, F11, 1.6sek. 28mm Sigma.

Plan B. Bilde som ikke ble lasta opp, var selv med ISO 3200 for mörk pä 30sek.

Derfor ikke lasta opp.

Eller noe i den duren. Takker for kommentar til bilde. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...