Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som kan anbefale noen gode rusthindringsprodukter?


SpecTrum

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver å pusser rust på bilen min. litt innvending og noe utvendig.

Jeg har tatt en del av det som var, og har brukt zink-spray (fra bilxtra) på alt bart metall som jeg har pusset frem. Dete gjelder både innvendig og utvendig av bilen.

Noen plasser på utsiden har jeg brukt en tykkflytende stein/rustskydd spray fra mekonomen oppå zink-sprayen.

 

Men under snakk sier noen at Zink-sprayen ikke duger. andre sier at den funker. åsså bærer det videre i lange og flere diskusjoner.

Er litt lei nå, har jo brukt dette produktet flere plasser på bilen, og har bestemt meg for å avslutte arbeidet til jeg finner ut av det. Viser det seg at den ikke duger så bra, så vurderer jeg å gjøre alt på nytt igjen.

 

Men folkens. Hva kan dere anbefale av produkter for å bruke på metallflater slik at ikke rusten kommer tilbake.?

 

 

- Setter pris på utdypende svar.

- Kom gjerne med egne oppdagelser ved bruk av gode/dårlige produkter.

- Skriv gjerne hvor det anbefalede produktet er å finne.

- Er det tyktflytende eller tyntflytende?

 

takk på forhånd. :)

Endret av TheSpecTrum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal kaldgalvanisere (Zink) er det ekstremt viktig at du blir kvitt alt av rust. Hvis det er ørsmå, mørke prikker i det blanke metallet, er ofte dette gravrust. Skal du ha sjans til å bli kvitt dette må du bruke syrebasert rustfjerner, f.eks CRC Rust Remover.

Zink må også primes etter at det er ferdig tørket. Det finnes selvfølgelig overmalbare Zink-grunninger på markedet, men disse er det bare å styre unna. De har for lavt Zinkinnhold.

Både Zink og Primer skal legges i flere lag, og slipes.

 

Omdannende produkter finnes det et helt hav av.. hovedregelen er; styr unna de rimelige.

 

Brunox ble nevnt over her, det har jeg brukt med hell noen ganger. Corroless er også bra. Liker dog Rustbjørn bedre, hvis den legges riktig holder den lengst.

Lenke til kommentar

ok, nå ble jeg usikker på om jeg har fått fjernet alt av rust. :ermm:

- Vil du anbefale CRC rust-remover? (Løser ikke denne bare opp løs rust? Altså ikke det som ligger litt grodd inne i metallet?)

 

Jeg viste ikke at det måtte primes etter påføring, så jeg må nok gå over arbeidet mitt igjen. Så får jeg dobbelsjekket arbeidet mitt.

Men når det kommer til zink-spray. Vet du om BilXtras er å anefale?

 

Disse produktene som du nevner i siste linje, Hvor får jeg kjøpt dette? :)

Lenke til kommentar
- Vil du anbefale CRC rust-remover? (Løser ikke denne bare opp løs rust? Altså ikke det som ligger litt grodd inne i metallet?)

 

Denne er en syrebasert (bl.a saltsyre) rustfjerner som etser bort alt av rust den kommer til.

 

Men når det kommer til zink-spray. Vet du om BilXtras er å anefale?

 

Disse produktene som du nevner i siste linje, Hvor får jeg kjøpt dette? :)

 

Kommer an på hvilken BilXtra. De fleste har CRC Zink og AC Primer, men de har også Comma og dette er "styr unna."

 

Rustbjørn her, Corroless her

Lenke til kommentar

Jeg vil si at Comma sine produkter er rimelig gode. Funker temmelig bra det meste fra de etter det jeg har erfart og hørt fra kunder. Jobber selv på bilxtra og begynner å få litt roen på midlene vi selger. Ofte det kommer folk inn og skryter av tingene vi selger, og blant annet comma er veldig undervurdert. Iallefall oljen! Da dette egentlig er Mobil1. Mobil1 som eier comma etter det vi lærte på kurs om de. Men har hørt MYE positivt om brunox! Også corroless og rustbjørn ;) Men beste måten å bli kvitt rust er: få vekk alt, sandblåsing er best! Så på med skikkelig middel ala brunox el. zinkspray. Over sinkspray skal primer/grunning som en annen her sa og gjerne lakk for ekstra beskyttelse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...