Gå til innhold

Ny telefon til jul

Kentinho

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ønske meg en ny telefon til jul siden jeg skal i militæret rett over nyttår. Derfor tenkte det hadde vært kjekt med en telefon som en slags erstatning for PCen, spesielt med tanke på MSN, internett og underholdning. Kanskje litt spill også, selv om det kanskje ikke er noe å skryte av på mobil-plattformen enda.

Har en Samsung P2 MP3-spiller, så mobilens musikkspiller er ikke så veldig viktig.

WiFi er et must.

Kamera er ikke så veldig viktig. Har per dags dato en Nokia N82, og jeg klarer meg fint med samme kamerakvalitet som der er på den.

Helst ikke en stor og klumpete en. Synes HTC Hero og Samsung Jet ser ganske lekker ut. Tynne stilrene telefoner begge to. Ser selvfølgelig at jeg unngår mest mulig plastikk og knirk som på min nåværende N82.

Har ikke så veldig mye kunnskap om Andriod, Windows og slikt, men jeg vil ha en telefon jeg kan installere applikasjoner og andre nytteprogrammer på.

Telefoner jeg allerede har sett litt på:

HTC Hero

HTC Tattoo

Samsung Jet

iPhone

Noen dyrere telefon enn HTC Hero er nok ikke aktuelt. Gjerne litt billigere.

Endret av Kentinho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ønske meg en ny telefon til jul siden jeg skal i militæret rett over nyttår. Derfor tenkte det hadde vært kjekt med en telefon som en slags erstatning for PCen, spesielt med tanke på MSN, internett og underholdning. Kanskje litt spill også, selv om det kanskje ikke er noe å skryte av på mobil-plattformen enda.
Det bikker litt over ditt budsjett, men du får iPhone 3GS 16gb for 4000 kr uten abonnement nå. Da har du den beste nettleseren, spillmaskinen og under tvil underholdningsmaskinen på markedet.
Kamera er ikke så veldig viktig. Har per dags dato en Nokia N82, og jeg klarer meg fint med samme kamerakvalitet som der er på den.
Da har du satt en veldig høy standard. N82 tar veldig gode bilder, og skal du ha like bra kamera i en 'data'telefon, må du ut med mer enn 4000 kr. Du kunne kjøpt C905, men da er du like langt som med n82 på mange områder. Aino kan kanskje hevde seg på linje med N82, men da går du vekk fra et standard OS. Så du må nok belage deg på dårligere kamerakvalitet om du vil ha en telefon som hero og jet.
Helst ikke en stor og klumpete en. Synes HTC Hero og Samsung Jet ser ganske lekker ut. Tynne stilrene telefoner begge to. Ser selvfølgelig at jeg unngår mest mulig plastikk og knirk som på min nåværende N82.

Hero mot Jet er et vanskelig valg spør du meg. Hero har android OS, et stort pluss. I tillegg har den kapasitiv skjerm som støtter multitouch. Jet derimot har AMOLED skjerm, raskere prosessor og andre finesser som dual led flash. For film og underholdning hadde jeg valgt Jet, for annet hadde jeg gått for Hero. Android er nok mer moro.

Har ikke så veldig mye kunnskap om Andriod, Windows og slikt, men jeg vil ha en telefon jeg kan installere applikasjoner og andre nytteprogrammer på.

Telefoner jeg allerede har sett litt på:

HTC Hero

HTC Tattoo

HTC Touch Diamond 2

Samsung Jet

Sony Ericsson Aino

Noen dyrere telefon enn HTC Hero er nok ikke aktuelt. Gjerne litt billigere.

Nytteprogrammer: Apple OS eller android med appstore og marketplace er lettest tilgjengelig. Symbian og windows mobile kan skilte med en del apps de også. Propietære system derimot har lite å tilby: Jet og Aino

Lenke til kommentar
Følger det med slik penn til noen av disse telefonene?

Det finnes to typer skjermer. Kapasitive og resistive.

Kapasitive er kjent som berøringsskjermer, mens resistive er trykkskjermer. Forskjellen ligger i hvordan ditt trykk registreres på skjermen. Kapasitive skjermer måler fingeren sin elektriske motstand, og derfor kan du kun bruke fingeren. De er mer responsive/sensitive, skjermene kan støtte flertrykk og skjermen er laget i glass som er mer motstandsdyktig mot slitasje enn plast skjermer. Resistive skjermer måler trykk mellom lag i skjermen. Derfor kan du bruke hva du vil å trykke med. De er også mer nøyaktige. En stylus kan treffe langt mindre knapper enn en finger kan.

For å gjøre et langt svar om til et kort: Kun resistive skjermer kan ha penn.

Resistiv skjerm

HTC Tattoo

HTC Touch Diamond 2

Samsung Jet

Kapasitiv skjerm:

HTC Hero

Sony Ericsson Aino

(iPhone)

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Takk for to veldig informasjonsrike innlegg :)

Tenkte ikke på at N82 tok såå bra bilder i og med at den er litt gammel nå. Trodde de fleste nye telefoner kunne stille med omtrent samme bildekvalitet.

Når jeg leser det du skriver, så får jeg litt smålyst på iPhone. Men noe av det som bekymrer meg er brukeb av iTunes. Siden jeg skal i forsvaret over jul, så vet jeg ikke hvor ofte jeg blir å ha tilgang til PC/mac med iTunes.

En annen ting er radio, det har den ikke. Men, mulig jeg spør som en pensjonist nå, er det mulig å laste ned podcast rett til telefonen?

Hvordan er batteritiden?

Lenke til kommentar

Heisann :)

Ja, du kan laste ned podcast rett til iPhonen så lenge du har nett (enten WiFi eller over mobilnettet), det finnes også Apps til iPhone som lar deg høre på radio over nettet (dette krever bruk av enten WiFi eller mobilnettet det også), men jeg har ingen navn i hodet.

Jeg bruker iPhonen hele tiden og hører på musikk ca. 2-5 timer hver dag når jeg er på jobb og jeg lader mobilen hver 2-3 dag og det funker for meg (har slått av 3G og stedstjenester når jeg ikke trenger og satt ned lysstryken til ca. 20% - jeg ser enda skjermen veldig bra uansett tid på døgnet).

Jeg anbefaler iPhone, for jeg har iallefall ikke hatt noen problemer med den :D

Lenke til kommentar

Kjøp telefonen med telenor abonnement. Det tar bare en telefon til telenor for å få låst telefonen opp, så kan du ha hva enn du vil ha.

Du får telefonen for totalt 4038 kr hos telekiosken.no (nyeste 3GS 16gb).

Vær obs på at iPhone har et dårlig kamera og ingen blits

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Ja, du betaler for telefonen først (2490 kr), ringer telenor og får de til å låse opp abonnementet. Du må likevel betale for det i 12 mnd, men du står fritt til å bruke hva du vil, og du ender opp men en regning på totalt 4038 kroner for telefonen + nedbetalingen av abonnementet.

Se på det som en gratis nedbetaling isteden.

Men nå kaprer du tråden til kentinho. La oss holde oss for gode til det.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Pga størrelse og pris er faktisk Tattoo mest aktuell nå, men med tanke på disse skifte deksel-greier er jeg redd det fort blir støv på skjermen.

Skal til Tromsø på lørdag, får ta turen innom en telebutikk slik at jeg får sett de fysisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...